مشروح اخبار


» یك نفر دیگر به آمار مبتلایان به تب كریمه كنگو در كشور افزوده شد



رییس مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای ۷ نفر از ساكنان استان خراسان رضوی به بیماری تب كریمه كنگو و فوت ۲ نفر از آنها، نسبت به خرید دام های بدون تایید دامپزشكی هشدار داد


دكتر محمدمهدی گویا در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توضیح بروز مواردی از بیماری تب كریمه كنگو در استان خراسان رضوی، گفت: پنج نفر در تماس با یك بیمار مبتلا دچار آلودگی شدند. بیمار اول كارگر یك كشتارگاه بود كه به دلیل عدم رعایت نكات بهداشتی هنگام ذبح دام، دست وی دچار جراحت می شود.

 

وی ادامه داد: این فرد پس از ۱۰ روز به تب و علایم اولیه بیماری تب كریمه كنگو مبتلا می شود و برای درمان به بخش خصوصی مراجعه می كند. از آنجا كه علایم بیماری واضح نبوده، بیماری وی تشخیص داده نمی شود. هنگامی كه این فرد به بیمارستان تخصصی مراجعه می كند در مراحل انتهایی بیماری قرار داشته و با وجود انجام تمام اقدامات لازم برای درمان وی، فوت می كند.

 

دكتر گویا، افزود: تمام افرادی كه با این بیمار در ارتباط بودند تحت مراقبت قرار گرفتند اما متاسفانه انترن بیمارستان مربوطه با وجود آن كه تحت مراقبت كامل قرار می گیرد و اقدامات درمانی برای وی انجام می شود، فوت می كند. اما وضعیت عمومی باقی موارد خوب است، ۲ نفر از این افراد از بیمارستان مرخص شده اند و ۲ نفر دیگر نیز طی روزهای آینده مرخص می شوند.

 

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، یكشنبه شب نیز در استان خراسان رضوی فردی با علایم اولیه بیماری تب كریمه كنگو به بیمارستان مراجعه می كند اما هنوز پاسخ آزمایش های انجام نشده مثبت نشده است. حال عمومی این فرد نیز خوب است.

 

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: تب كریمه كنگو نوعی عفونت ویروسی به شدت واگیردار است. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده (هنگام ذبح و تماس با احشاء حیوان آلوده) در صورت عدم رعایت نكات بهداشتی به انسان منتقل می شود.

 

به گفته دكتر گویا، «تب كریمه كنگو» از طریق گزش كنه ای كه روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، دیگر افرادی كه در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نكات بهداشتی را رعایت نكرده باشند، ممكن است به این بیماری مبتلا شوند.

 

وی در تشریح علائم بیماری تب كریمه كنگو گفت: این بیماری در ابتدا ممكن است با یك بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است. همچنین پس از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می شود خونریزی زیرپوستی نیز ممكن است ایجاد شود. در این زمان وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممكن است جان خود را از دست دهد.

 

دكتر گویا در ادامه با تاكید بر این كه دام های مبتلا به تب كریمه كنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند، از مردم خواست به هیچ وجه دام هایی كه مهر تایید سازمان دامپزشكی را ندارند، خریداری نكنند.



تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1391 03:25



» اخبار مرتبط:

  • مشاهده مواردی از بیماری سالک و تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد
  • موج آنفلوآنزا در کشور/ فوت 21 نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا
  • خارج کردن توده ۱۰کیلویی از شکم بیمار
  • آلودگي 5 درصد افراد شاغل در دامداري‌ها به كريمه كنگو در کهگیلویه و بویراحمد
  • خبرفوری:شناسایی یک مورد مشکوک به بیماری تب کنگو در کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler