مشروح اخبار


» پایان نشست ظریف با جان کری و اشتون/ وزیران فرانسه و روسیه رفتند



چهارمین روز مذاکرات هسته ای ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای امریکا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه با نشست معاونان وزرای خارجه در ژنو آغاز شد. وزرای امور خارجه شش کشور و اشتون در ژنو حضور دارند.


چهارمین روز مذاکرات هسته ای ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای امریکا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه با نشست معاونان وزرای خارجه در ژنو آغاز شد. وزرای امور خارجه شش کشور و اشتون در ژنو حضور دارند.

وزرای خارجه 1+5 خود را به ژنو رساندند. پس از سه روز مذاکرات کارشناسی و نمایندگان شش کشور، از امروز این مذاکرات با حضور وزرای امور خارجه ادامه می یابد. ناظران معتقدند علت حضور وزرای خارجه در ژنو، نزدیک شدن کشورها به یک توافق کلی است.

* پایان نشست ظریف با جان کری و اشتون (ساعت 17:10)

نشست سه جانبه دکتر محمدجواد ظریف با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجهاتحادیه اروپا و جان کری، وزیر خارجه امریکا در ژنو، پس از دو ساعت مذاکره، به پایان رسید. کری پیش از این نشست، با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه ملاقات کرده بود. گفته می شود، این دور نخست مذاکرات سه جانبه بود و دکتر ظریف، اشتون و کری نشست دیگری نیز برگزار خواهند کرد.

* لاوروف و فابیوس رفتند (ساعت 15:30)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از آغاز نشست ظریف با اشتون و کری، هتل اینترکونتیننتال را ترک کردند. لاوروف برای ملاقات با اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه هتل را ترک کرد.

 

* پایان نشست ظریف و اشتون (ساعت 14:55)

دکتر محمدجواد ظریف، در نخستین برنامه کاری امروز خود در ژنو با کاترین اشتون جلسه گذاشت تا درباره مذاکرات بعدی با وزرای شش کشور به توافق برسند. این جلسه بعد از ملاقات اشتون با جان کری نیز تکرار شد. در دومین نشست ظریف با اشتون بیش از نیم ساعت طول کشید و به نظر می رسد اشتون، دیدگاه کلی امریکا و کشورهای غربی را درباره توافقنامه شش ماهه ای که طی این سه روز بررسی شده، به اطلاع ظریف رساند. در این طرح، حق غنی سازی ایران تایید شده و در صورت لغو تدریجی تحریم ها، برخی برنامه های هسته ای ایران نیز به طور تدریجی متوقف می شود. گفته می شود فرانسه این بار اصرار دارد که سایت اراک باید متوقف شود.

* در صفحه اینترنتی که به نام سیدعباس عراقچی شروع به فعالیت کرده، از قول این مذاکره کننده کشورمان آمده است: "روز چهارم، مذاکرات سخت و نفس گیر است. وزرا آمده اند. امیدوارم برای تصمیم گیریهای سخت آماده باشند."

* لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که صبح امروز به ژنو آمد، پس از مذاکره 20 دقیقه ای با اشتون و سپس، ملاقات با جان کری، ساعتی را با تیم مذاکره کننده کشورش که از چهار روز پیش در ژنو هستند گذراند و پس از گفتگو با آنها، هتل اینترکونتیننتال را ترک کرد.

 

اخبار صبح امروز:

* سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیشب وارد ژنو شد و با اشتون ملاقات کرد.

اشتون و لاوروف

* جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ، وونگ یی، وزیر امور خارجه چین و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس صبح امروز وارد ژنو شدند. جان کری پس از رسیدن به هتل اینترکانتیننتال، به ترتیب با اشتون، لاوروف و فابیوس مذاکره کرد.

کری

کری و فابیوس

 

* گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز امروز به ژنو  آمد.

* آلن ایر سخنگوی فارسی زبان کاخ سفید نیز در این دور از مذاکرات به ژنو آمده است. او ماموریت دارد در جهت پیشبرد اهداف کشورش در مذاکرات، با خبرنگاران و رسانه های فارسی زبان ارتباط برقرار کند. خبرنگاران ایرانی نیز با ذوق و شور و شعف زیاد دور او حلقه می زنند و گوش می دهند.

الن ایر



تاریخ انتشار : 2 آذر 1392 21:39



» اخبار مرتبط:

  • دعوت ظریف از اشتون برای سفر به ایران
  • لحظه به لحظه با ژنو/نشست ایران با ۱+۵/ وزرای خارجه در راه سوئیس
  • رویترز: کری به سمت ظریف رفت و گفت: می توانیم چند دقیقه ای صحبت کنیم؟
  • پایان نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵/حدود یک ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته
  • ظريف و كري پنج‌شنبه ديدار مي‌كنند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler