مشروح اخبار


» مرد روستایی دریاسوج /از فاضلاب خانگی به تونل تاریخی رسید!



عصر روز سه‌شنبه 17 تیر ماه فردی هنگام خاک‌برداری برای فاضلاب خانه‌ی در حال ساخت خود بعد از دو سه متر حفر کانال به یک حفره بزرگ قدیمی و تاریخی برخورد کرد که با اطلاع این موضوع به ...


محمود باقری در جمع خبرنگاران افزود: این تونل تاریخی در روستای مهریان از توابع شهرستان بویراحمد هنگامی که یک فرد در حال خاک برداری حیات منزل خود بود کشف شد.
 
به گزارش خبرنگار راک نیوز از یاسوج  ؛وی درادامه اظهار کرد: عصر روز سه‌شنبه 17 تیر ماه فردی هنگام خاک‌برداری برای فاضلاب خانه‌ی در حال ساخت خود بعد از دو سه متر حفر کانال به یک حفره بزرگ قدیمی و تاریخی برخورد کرد که با اطلاع این موضوع به میراث فرهنگی تیمی از باستان‌شناسان استان و یک نفر از باستان شناسان کشور به محل اعزام و از آن دیدن کردند که پس ار بررسی‌های اولیه و تایید موضوع، یگان حفاظت و نیروهای انتظامی کنترل محل را در دست گرفتند و از هجوم و ورود اهالی روستا به این مکان جلوگیری کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در ابتدای این تونل سه اتاق وجود دارد که یک راهروی مرکزی آنها را به هم وصل می‌کند که یک مجرا به سمت دامنه کوه می‌رود، این مجرا دو شاخه دارد و فعلا تا این اندازه دید داریم و به صورت طبیعی می توان مشاهده کرد.
باقری تصریح کرد: با توجه به اینکه تونل در ملک شخصی است برای حفاظت از این مجموعه با فرماندهی انتظامی استان، فرمانداری شهرستان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و نهاد ای امنیتی مکاتبات لازم را برای همکاری انجام دادیم. همچنین جهت کاوش این تونل نامه‌ای برای معاون سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد تا مجوز اضطراری در این زمینه صادر شود.
وی ادامه داد: بعد از مطالعات باستان شناسی و کاوشگری که با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد اطلاعات دقیق‌تر به مردم اعلام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فعلا هیچ شی دارای ارزش ریالی در این محوطه پیدا نشده است، اظهار کرد: در کاوش‌های اولیه سه کوزه سفال متوسط کشف شد که دو تا از این کوزه‌ها به موزه یاسوج انتقال داده شد و یکی دیگر نیز در حال کاوش و خروج است.
باقری عنوان کرد: احتمال دارد با توجه به شباهت‌های که وجود دارد این تونل مربوط به دوره اشکانی و ساسانی باشد.
وی اضافه کرد: حدس کارشناسان ما این است که این حفره بزرگ یا مربوط به تونل دهلیز آب و یا قنات آب بوده باشد و یا از فضاهای زیرزمینی است که مردم در مواقع اضطراری و خطر به آنجا پناه می‌بردند که این احتمال قوی‌تر است.
به گزارش راک نیوز ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده شهرک باستانی در این منطقه کشف شود.



تاریخ انتشار : 18 تیر 1393 22:34



» اخبار مرتبط:

  • دفاتر خدمات مسافرتی در کهگیلویه و بویراحمد جز بلیط‌فروشی کاری‌ نمی‌کنند
  • معاون جدید اداره کل میراث فرهنگی استان منصوب شد
  • رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گچساران منصوب شد
  • ‌کشف 12 گور تاريخي در قبرستان تاج امير ياسوج
  • راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی گردشگری و میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراح ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler