مشروح اخبار


» شیوع بیماری تب ‌مالت در روستاهای کهگیلویه



سرپرست دامپزشکی کهگیلویه از شیوع بیماری تب ‌مالت در روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: دامدران با حذف دام‌های آلوده از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند

 


سرپرست دامپزشکی کهگیلویه از شیوع بیماری تب ‌مالت در روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: دامدران با حذف دام‌های آلوده از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند

به گزارش راک نیوز ؛حسن عبدالی بروسلوز را یک بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: این بیماری از گاو، گوسفند و بزهای آلوده و عفونی شده به انسان منتقل می‌شود.

سرپرست دامپزشکی کهگیلویه با بیان اینکه دامپزشکی جهت پیشگیری از این بیماری هر ساله دام‌های سبک و سنگین را واکسینه می‌کند، پوشش واکسیناسیون را 100 درصدی ندانست و افزود: سیاست سازمان دامپزشکی بر تزریق در کانون‌های بیماری است.

عبدالی با اشاره به انجام فازهای تابستانه پیشگیری از تب ‌مالت در کهگیلویه، خاطرنشان کرد: چندین مورد ابتلای انسانی در روستاهای شهرستان از طریق شبکه بهداشت و درمان شهرستان به دامپزشکی معرفی شد.

این مسئول تصریح کرد: به محض اطلاع از شیوع این بیماری، نسبت به واکسیناسیون دام‌های افراد مورد نظر اقدام شد.

سرپرست دامپزشکی کهگیلویه وظیفه دامپزشکی در مقابله با این بیماری را تنها واکسیناسیون و حذف موارد ابتلای به بیماری خواند و افزود: اگر دامداری متقاضی خون‌گیری از دام‌ خود باشد دامپزشکی ضمن اخذ تعهدنامه جهت حذف دام‌های آلوده اقدام به خون‌گیری و کشتار دام‌های بیمار می‌کند.

عبدالی مهمترین علائم تب‌ مالت یا بروسلوز را سقط جنین در دام و تب‌ مواج و لرز شدید، درد مفاصل و اسهال در انسان عنوان و تصریح کرد: این بیماری در اثر مصرف شیر خام دام بیمار و تماس پوستی با ترشحات سقط یا زایمان دام بیمار به انسان منتقل می‌شود.

به گفته عبدالی کانون بیماری تب‌ مالت در روستای چنگلوا، سوق و قلعه‌رئیسی از توابع کهگیلویه بوده و دامپزشکی کهگیلویه تاکنون بیشترین میزان آنتی‌‌ژن را در مقابله با این نوع بیماری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

عبدالی جلوگیری از نگهداری دام آلوده در گله و همکاری با دامپزشکی در حذف دام، واکسینه کردن دام علیه بیماری، پرهیز از کشتار پراکنده دام در فضای باز، خودداری از تماس مستقیم با بافت‌های آلوده دام بویژه ترشحات دستگاه ادراری و دهان را از اقدامات پیشگیری از تب‌ مالت برشمرد.



تاریخ انتشار : 23 تیر 1393 17:16



» اخبار مرتبط:

  • مدیرکل جدید دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
  • کشتارگاه دام در شهرستان بهبهان پلمب شد
  • ابراز نگرانی از افزایش سرطان‌های گوارشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • مشاهده مواردی از بیماری سالک و تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد
  • خبرفوری:شناسایی یک مورد مشکوک به بیماری تب کنگو در کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler