مشروح اخبار


» فرایند اسقاط خودروهای فرسوده کوتاه می‌شود



انتقاد واردكنندگان رسمي خودرو از مصوبه اخير ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت در زمينه تأثير اسقاط خودروهاي فرسوده بر افزايش 1.5 ماهه زمان و رشد سه‌برابرشدن قيمت خودروهاي اسقاطي در بازار موجب شد تا سر پرست نوسازي ناوگان اين ستاد از كوتاه شدن فرايند فيزيكي اسقاط خودرو براي وارد‌كنندگان تا هفته آينده و هدفگذاري خروج 400هزار خودرو فرسوده به اين شيوه تا پايان امسال خبر دهد.

براساس مصوبه ستاد مديريت حمل‌و نقل و سوخت كشور، وارد‌كنندگان خودروهاي خارجي ملزم شده‌اند تا به جاي خريد گواهي اسقاط خودروهاي فرسوده براساس ميزان مصرف سوخت تركيبي خودروهاي وارداتي به ازاي واردات خودروهاي كمتر از 6ليتر 2خودرو، 6.1تا 10ليتر 4خودرو و بيش از 10ليتر 6خودروي فرسوده را اسقاط و با ارائه برگه گواهي اسقاط اين خودروها نسبت به شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي اقدام كنند.

محمد حيدري با اعلام اينكه از زمان آغاز اجراي اين طرح تا‌كنون حدود 15تا 16هزار خودرو براي اسقاط ثبت نام شده كه در نوع خود بي‌سابقه است به خبرنگار ما اعلام كرد كه اين موضوع نشان‌دهنده فعال شدن وارد‌كنندگان در اين عرصه است. همچنين واردكنندگاني مي‌توانند در اين طرح مشاركت كنند كه قانوني و داراي كارت بازرگاني معتبر بوده و به موقع ماليات را پرداخت مي‌كنند.

وي با پذيرش طولاني بودن فرايند اسقاط خودروهاي فرسوده گفت: در حال بررسي هستيم تا با مديريت بهتر، فرايند اسقاط خودرو كوتاه‌تر شود و واردكنندگان بتوانند با انجام فرايند فيزيكي اسقاط، گواهي را دريافت و از آن استفاده كنند. از هفته آينده وارد‌كنندگان خودرو مي‌توانند پس از انجام فرايند فيزيكي اسقاط، از گواهي شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي استفاده كنند.

رشد دلال بازي و افزايش قيمت خودروهاي فرسوده به بيش از رقم 2ميليون و500هزار تومان مصوب دولت براي ارزش لاشه اين خودروها و سخت‌ترشدن فرايند پيدا كردن خودروهاي اسقاطي از ديگر گلايه‌هاي وارد‌كنندگان خودرو است كه حيدري در پاسخ به آن اعلام كرد كه علت عدم‌استقبال مالكان خودروهاي فرسوده از طرح اسقاط نقدي اين بود كه مالكان اين خودروها معتقد بودند ارزش خودروي آنها به‌مراتب بيشتر از رقم 2ميليون و 500هزار توماني پرداختي مصوب دولت است.

ستاد در تعيين مبلغ مذكور با نوعي معادل‌سازي‌ كمك بلاعوض 2ميليون و 500هزارتوماني را براي اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده تعيين كرده بود اما واردكننده‌ مي‌تواند به جاي خريد اين خودروها از واسطه‌ها به‌طور مستقيم وارد شده و آن را با نرخ كمتري خريداري كند. اين شيوه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده ماليات سبز محسوب مي‌شود.

به گفته وي، ستاد نرخ خودروهاي فرسوده دراستان‌هاي مختلف را رصد مي‌كند و وارد‌كننده مي‌تواند از طريق توافق با مراكز اسقاط مبالغي را به‌عنوان ارزش لاشه خودرو نيز دريافت كند و مراكز اسقاط نيز براي جذب بيشتر خودروهاي فرسوده وارد‌كنندگان از اين موضوع استقبال خواهند كرد.




تاریخ انتشار : 25 مرداد 1393 03:49



» اخبار مرتبط:

  • صدور حكم جلب یک استقلالی به اتهام فساد اخلاقي!
  • با طیف "دلواپسان" مهربان باشیم!
  • احداث پارکینگ طبقاتی در گچساران
  • «گشت‌ارشاد» سراغ آدم‌های بی‌فرهنگ می‌رود
  • سکونت 1300 خانوار در بافت فرسوده گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام