مشروح اخبار


» آرامش گورستانی دانشگاه به‌نفع کشور نیست



 سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه «نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم»، گفت: «نباید فکر کنیم هر‌چه ...


 راک نیوز : سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه «نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم»، گفت: «نباید فکر کنیم هر‌چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به‌نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.» محمدعلی نجفی در نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها ضمن تبریک میلاد امام‌رضا(ع) با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این همایش تاثیر مثبتی در برنامه‌های پیش‌روی دانشگاه‌ها در سال جدید داشته باشد، گفت: «معاون دانشجویی‌بودن کاری بسیار مهم است و ظریف‌ترین کار دانشگاه برعهده این بخش است زیرا بخش مهمی از آرامش و نشاط به عملکرد معاونان دانشجویی برمی‌گردد و متنوع‌ترین کار نیز در دانشگاه مربوط به این حوزه است.
به اعتقاد نجفی، شرط اول موفقیت در معاونت دانشجویی علاقه‌مندی به دانشجویان است، معاونان دانشجویی باید به جوانان علاقه‌مند باشند و این علاقه را تقویت کنند و تحت‌تاثیر برخی برخوردها و ناپختگی‌هایی که از سوی دانشجویان بروز پیدا می‌کند قرار نگیرند و همدل با دانشجویان باشند.»
وی با اشاره به اینکه «رعایت حقوق دانشجویان یکی از نکات مهمی است که معاونان دانشجویی باید به آن توجه ویژه داشته باشند»، افزود: «این مساله باید در معاونت دانشجویی جا بیفتد که دانشجویان از حقوق زیادی برخوردار هستند. بخشی از این حقوق به فراخور وظایف شرعی ما به‌عنوان اولیای تربیتی تعریف می‌شود و بخشی دیگر مربوط به حقوق مدنی و شهروندی دانشجویان است. سرپرست وزارت علوم با تاکید بر اینکه «نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم»، گفت: ‌«هرچه آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق خودشان بیشتر باشد امور بهتر پیش می‌رود. نباید فکر کنیم هرچه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به‌نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط
هر کسی پایمال شود.»
نجفی با اشاره به اینکه «یکی از مصادیق مهم رعایت حقوق دانشجویان کمیته‌های انضباطی است» اظهار کرد: «گاهی ممکن است افراد تحت‌تاثیر برخی اغراض و عصبانیت‌ها قرار بگیرند اما معاون دانشجویی باید بر احکام صادرشده نظارت داشته باشد و این احکام با سن‌وسال جوان امروز و شرایط جامعه سازگار باشند. سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه سیاست وزارت علوم این است که همه جریان‌های سالم نظام باید در قالب تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند گفت: اگر جریانی سالم است و در درون نظام تعریف می‌شود باید راه رشد آن را فراهم کنیم و فرصت برابری ایجاد کنیم.»سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه «یکی از موارد مهم، تشویق به فعالیت در شورای صنفی است»، افزود: «بگذاریم دانشجویان دور یکدیگر جمع شوند و نظراتشان را مطرح کنند شاید برخی از نظرات آنها عملیاتی نباشد اما باید شنیده شود و آن بخشی که عملیاتی است محقق شود.»
سرپرست وزارت علوم با اشاره به مسایل سیاسی در دانشگاه اظهار کرد: «گمان نمی‌کنم کسی درباره سیاسی‌بودن دانشگاه و فعالیت‌های سیاسی دانشجویان تردیدی داشته باشد. مقام‌معظم‌رهبری بارها بر این مساله تاکید داشته‌اند و افراد را از اینکه دانشجویان غیرسیاسی باشند نهی می‌کنند. حتی ایشان در جلسه‌ای نقل به مضمون فرمودند: خدا لعنت کند کسی را که دانشجو را غیرسیاسی بخواهد. نجفی با بیان اینکه دانشگاه نباید سیاست‌زده شود، افزود: گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه نباید منویات خود را در دانشگاه اجرا کنند. باید از دانشگاه تنش‌زدایی شود. سیاست‌زدگی خوب نیست اما سیاسی‌بودن خوب است.»
وی گفت: «برخی جریانات و رقبای سیاسی با دولت و وزارت علوم مخالف هستند. به گونه‌ای که در این یک‌سال اخیر به اندازه چهارسال دولت گذشته با این دولت مخالفت شده است.»نجفی همچنین، در حاشیه دیدار رییس‌جمهور با ایثارگران خراسان رضوی در ارتباط با انتشار نقل‌قولی از وی مبنی بر اینکه «به‌عنوان وزیر علوم معرفی می‌شوم» گفت: «معرفی‌شدنم به‌عنوان وزیر علوم واقعیت ندارد و اینکه گفته‌ام به‌عنوان وزیر معرفی می‌شوم فقط یک‌شوخی بود.»



تاریخ انتشار : 17 شهریور 1393 11:12



» اخبار مرتبط:

  • با فساد در بورسیه‌ها مبارزه جدی می‌کنیم
  • وزیر اطلاعات: دانشجو را باید قانع کنیم، نه ساکت
  • وزیر اطلاعات: مردم باید بتوانند آزادانه حرفشان را مطرح کنند
  • خواب رزمنده در خیبر+عکس
  • دولت سابق با تغییر «اساسنامه» به‌دنبال تصاحب «دانشگاه آزاد» بود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام