مشروح اخبار


» پیام‌رسانی با وایبر یا واتس‌اپ چقدر امنیت دارد؟



هنگامی که صحبت از پیام‌رسانی به شکل آنلاین می‌شود، می‌توان از حدود دو دهه وجود نرم‌افزارهای مربوط در فضای اینترنت سخن گفت؛ اما به تازگی این حوزه به فضای موبایل منتقل شده ‌و بیشتر پیام‌رسانی‌های آنلاین از طریق App‌های موبایل نظیر وایبر، واتس‌اپ و مانند آن صورت می‌پذیرد.


هنگامی که صحبت از پیام‌رسانی به شکل آنلاین می‌شود، می‌توان از حدود دو دهه وجود نرم‌افزارهای مربوط در فضای اینترنت سخن گفت؛ اما به تازگی این حوزه به فضای موبایل منتقل شده ‌و بیشتر پیام‌رسانی‌های آنلاین از طریق App‌های موبایل نظیر وایبر، واتس‌اپ و مانند آن صورت می‌پذیرد.

البته در این میان کاربران اقدام به انتخاب نرم‌افزار خود از میان هزاران گونه متفاوت از ابزارهای پیام‌رسان می‌کنند و در حالی که ممکن است، شمار بسیاری از نرم‌افزارهای محبوبی همچون وایبر یا واتس‌اپ استفاده کنند، دیگرانی هم هستند که به دنبال نرم‌افزارهای امن و مطمئن می‌گردند.

از همین روی بنیاد Electronic Frontier به تازگی گزارشی را منتشر کرده‌ که در آن اقدام به مقایسه یک دو جین از نرم‌افزارهای پیام‌رسان کرده است که در بین آن‌ها چهره‌های شناخته شده‌ای همچون وایبر و واتس‌اپ و اسنپ چت و اسکایپ دیده می‌شود. البته این مقایسه، ‌مقایسه‌ای امنیتی است که در هفت شاخص متفاوت ضریب امنیتی این نرم افزار‌ها را بررسی و مقایسه کرده است. برای دیدن متن کامل این گزارش، می‌توانید به اینجا بروید؛

 

برای هر یک از این نرم‌افزا‌ها هفت شاخص زیر ‌بررسی شده است؛

1 ـ آیا پیام حین انتقال رمزگذاری می‌شود؟

2 ـ آیا طراح و منتشر کننده نرم افزار قادر به خواندن پیام‌ها هست؟

3 ـ آیا مخاطبان قابل تأیید هستند؟

4 ـ اگر گذرواژه لو برود، آیا پیام‌های قبلی امن هستند؟

5 ـ آیا کد نرم‌افزار Open Source بوده یا تنها در اختیار طراح آن است؟

6 ـ آیا طراحی امنیتی نرم‌افزار مستند و قابل دسترس است؟

7 ـ آیا کد نرم‌افزار به تازگی بازبینی امنیتی شده است؟


برای نمونه در این گزارش اشاره شده ‌که وایبر، یکی از بد‌ترین نرم‌افزارهای پیام‌رسان به لحاظ امنیتی است و واتس اپ نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

پیام‌رسانی با وایبر یا واتس‌اپ چقدر امنیت دارد؟


همچنین درباره هر یک از این شاخص‌های امنیتی می‌توانید در پایان این گزارش شرح مفصلی بخوانید. همان گونه که ‌می‌‌بینید، بیشتر نرم‌افزارهای مورد بررسی در این تجزیه و تحلیل نتوانسته‌اند نمره قبولی بگیرند. تنها نرم‌افزارهای زیر توانسته‌اند از همه آزمایش‌ها موفق بیرون آیند؛

نرم‌افزار CryptoCat برای iOS و MAK و مرورگر‌ها

ابزار ChatSecure + orbit برای iOS و اندروید

Signal تنها برای iOS

Silent Circle برای اندروید و iOS

Silent Text برای اندروید و iOS

TextSecure برای اندروید


البته شاید همه این شاخص‌ها برای شما اهمیت یکسان نداشته باشد. خود بنیاد EFF نیز به این موضوع اشاره کرده ‌که این گزارش به تنهایی ملاک دقیقی نیست و در آینده نزدیک، گزارشی تحلیلی از کارایی و امنیت این ابزار‌ها‌ همزمان منتشر خواهد کرد.

منبع:تابناک



تاریخ انتشار : 18 آبان 1393 15:58



» اخبار مرتبط:

  • کوه‌پیمایی صبحگاهی مقام‌معظم رهبری
  • شلیک گلوله در عروسی5مجروح دربرداشت
  • عزل دوتن از روسای دانشگاه پیام نور +معاون یک مرکزدانشگاهی
  • احضارمدیرفیسبوک به دادگاهی دراستان فارس!
  • با طیف "دلواپسان" مهربان باشیم!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler