مشروح اخبار


» هراس مردم تنگ فاریاب بوشهر از پلنگ های گرسنه



مردم و مسوولان روستای ' تنگ فاریاب ' از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر می گویند: حمله مکرر پلنگ های گرسنه به دام هایشان در ماههای اخیر بویژه با سردشدن هوا در این منطقه افزایش یافته و اهالی را به ستوه آورده است.


مردم و مسوولان روستای ' تنگ فاریاب ' از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر می گویند: حمله مکرر پلنگ های گرسنه به دام هایشان در ماههای اخیر بویژه با سردشدن هوا در این منطقه افزایش یافته و اهالی را به ستوه آورده است.

درسال های اخیر خشکسالی های متوالی، خشک شدن چشمه ها و کاهش پوشش گیاهی منطقه باعث مهاجرت بخشی از گونه های حیات وحش از جمله کل، بز، خرگوش و غیره که غذای پلنگ هستند از این مناطق شده ضمن این که شکارچیان غیرمجاز و سودجو نیز در کاهش جمعیت جانوری این منطقه نقش داشته اند.

کاهش آمار گونه های حیات وحش در این منطقه باعث شده تا پلنگ های گرسنه در برخی موارد برای بدست آوردن غذا به مناطق چرای دام های روستاییان حمله ور شده و زیان هایی را به دامداران متحمل شوند.

یکی از دوستداران و حامیان محیط زیست بخش ارم دشتستان گفت: درسالهای اخیر پلنگ ایرانی خسارات زیادی به مردم منطقه وارد کرده است.

'داود تاج' افزود: با استقرار پاسگاه محیط بانی در برخی از مناطق بخش ارم که زیستگاه و محل تغذیه پلنگ ایرانی است ضمن جلوگیری از حضور شکارچیان به منطقه باعث حفظ محل زیستگاه این گونه کمیاب و جلوگیری از خسارت به دامداران منطقه خواهد بود.

دهیار روستای تنگ فاریاب گفت: در ماههای اخیر پلنگ به برخی از دامداران و حیوانات اهلی در منطقه اطراف تنگ فاریاب حمله ور شده است.

'علی احمدی' افزود: مردم منطقه خواستار استقرار پاسگاه محیط بانی و محیط بان در منطقه برای حفظ این گونه حیات وحش و جلوگیری از حضور شکارچیان متخلف در منطقه و حمایت از دامداران هستند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 50 راس بز دامداران و مردم روستای تنگ فاریاب این شهرستان براثر حمله پلنگ ها در این منطقه از بین رفته است.

احمدی افزود: آخرین حمله پلنگ به دام های منطقه در چند روز اخیر بود که بر اثر آن 13 راس بز متعلق به روستاییان طعمه پلنگ شد.

وی گفت: با وجود حمله و خسارت پلنگ های این منطقه به دام های مردم که از گونه های نادر و اصیل پلنگ ایرانی است اما مردم روستای تنگ فاریاب حفاظت از این گونه نادر را از وظایف مهم و ذاتی خود می دانند.

دهیار روستای تنگ فاریاب برای حفظ حیات این گونه نادر پلنگ خواستار ورود و پیگیری جدی مسوولان ذی ربط به این موضوع و حل مشکلات در این زمینه شد.

احمدی افزود: مردم نگران هستند، خسارت های ناشی از حمله این حیوان سرسام آور شده طوری که دامداران هم از بیم جان خود و هم خسارت دام ها رغبتی به شغل دامداری در منطقه نداشته باشند.

دهیار تنگ فاریاب گفت: این حیوان با حمله به دامها ابتدا با سوراخ کردن زیر گردن و مکیدن خون دام آن را کشته و در زیر خاک پنهان می کند و یا بالای درختی گذاشته تا از دسترس دیگر حیوانات در امان باشد و بعد برای خوردن از آنها استفاده می کند.

رییس شورای روستای تنگ فاریاب گفت: با توجه به اینکه اهالی این روستا به گونه های مختلف قادر هستند این حیوان را از بین ببرند اما جوانمردی و حس علاقه آنها به حفظ حیات وحش باعث شده تا از آسیب زدن به این حیوان خودداری کنند.

علی تاج افزود: اما حمله ها و خسارت های زیاد این حیوان در ماه های اخیر باعث شده تا دامداران به ستوه آیند و نیازمند حمایت و دلداری مسوولان امر هستند، این دامداران به گونه ای باید دلجویی شوند و خسارتی به آنها پرداخت شود.

وی هشدار داد که با توجه به اینکه ممکن است چوپانی از روی ترس و یا عصبانیت صدمه ای به این گونه حیات وحش برساند، مسوولان باید با به کارگیری روش های مناسب از وقوع چنین رخ دادهای تلخی جلوگیری و دغدغه ها و نگرانی های مردم منطقه را رفع کنند.

تاج گفت: چندین ماه است که پلنگ به منطقه ای که در واقع دامداری از مشاغل اصلی مردم آن است وارد شده و خساراتی در پی داشته و مکرر درخواست هایی برای حل این مشکل از مسوولان شده که لازم است اجرایی شود.

وی استقرار نیروی محیط بانی و آماده سازی و رها کردن طعمه در زیستگاه پلنگ از راه های جلوگیری از حمله این حیوان به دام های مردم است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: کمیابی و کمبود غذا برای پلنگ در زیستگاه این جانور در بخش ارم این شهرستان باعث شده که این گونه حیوانی برای تغذیه به روستاها و عشایر پراکنده در منطقه نزدیک شود.

'صادق پورسالم ' افزود: در چشمه های اطراف تنگ فاریاب ارم و کوه های سیاه منطقه بوشکان وجود پلنگ با استفاده از دوربین های تله ای عکسبرداری و مستند به اثبات رسیده است.

وی گفت: افراد با شکارهای بی رویه و غیر مجاز وارد قلمرو حیات وحش منطقه شده و با استفاده نادرست و ناصحیح از منابع طبیعی باعث از بین رفتن زیستگاه پلنگ و گونه های حیات وحش مورد تغذیه این حیوان شده است.

پورسالم تصریح کرد: اگر همه مردم و دوست داران محیط زیست همت و مشارکت کنند و جلوی شکارصید غیرمجاز حیوانات چهارپا درمنطقه نظیرکل، بز، خرگوش، قوچ و میش، تشی و دیگر حیوانات طبیعت در مناطق کوهستانی بخش ارم را بگیرند، شاهد حفظ و تولید نسل بیشتر این حیوان در منطقه خواهیم بود و به یقین این زیستگاه به حالت اولیه خود باز می گردد.

وی افزود: پلنگ گونه ایست که وقتی چهار پا و حیوان وحشی اطراف آن برای تغذیه به وفور باشد به حیوانات اهلی و دام های مردم حمله کند.

پورسالم گفت: اکنون مردم بخش ارم علاقه شدیدی به حفاظت ازمحیط زیست نشان می دهند و گروه های خودجوشی دراین بخش برای حفاظت از محیط زیست و گونه کمیاب پلنگ شکل گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشتستان افزود: ایجاد پاسگاه محیط بانی و استقرار نیروها که از نیازهای اساسی این منطقه است به دلیل کمبود نیرو امکان پذیر نیست اما در این زمینه پیگیر هستیم و قول هایی گرفته ایم که برخی نیروها تبدیل وضعیت شوند.

وی گفت: انجام طرحی پایشی برای شناسایی منطقه بخش ارم از لحاظ تنوع و جمعیت گونه های حیات وحش برای استقرار نیرو، نصب دوربین های تله ای مجهز و پیشرفته و تایید نهایی و دائمی منطقه شکار ممنوع در دستور کار سازمان محیط زیست کشور است.

پورسالم افزود: در زمینه پرداخت خسارت به دامداران نیز پیگیری هایی صورت گرفته و تشکیل پرونده شده و منتظر تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

روستای تنگ فاریاب از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان از مناطق مهم دامپروری استان بوشهر است.



تاریخ انتشار : 20 آبان 1393 07:50



» اخبار مرتبط:

  • تلاش برای نجات پلنگ مصدوم در تصادف گچساران بی نتیجه ماند
  • نجات ماده پلنگ مصدوم در مسیر جاده دیل به گچساران
  • یک پلنگ در فارس کشته شد+عکس
  • مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در لردگان +عکس
  • تقدیر از چوپانی که اسلحه داشت اما به پلنگ شلیک نکرد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler