مشروح اخبار


» اسنک و پفک چگونه تهیه می‌شوند؟



دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران گفت: بر خلاف تصور عامه مردم در تولید پفک و اسنک از روغن استفاده نمی‌شود و برای درست کردن اسنک و پفک جای روغن داغ از هوای داغ استفاده می‌شود.

 

علی شریعتی اسنک را به عنوان یک میان وعده دانست و اظهار کرد: در واقع اسنک، غلات حجیم شده بر پایه ذرت و محصولات فرآوری شده بر پایه سیب زمینی است.

پفک را سرخ نمی‌کنند

وی در خصوص شیوه تولید پفک اظهار کرد: پفک از ذرت حجیم شده و بلغور درست می‌شود و برخلاف تصور عامه مردم که در تولید پفک که از روغن استفاده می‌شود، باید گفت در تولید این محصول تنها مقدار کمی روغن آن‌هم روغن گیاهی به کار گرفته می‌شود.

 

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران ادامه داد: پفک از طرف دستگاهی مخصوص به وسیله تزریق هوای گرم تولید می‌شود.

 

پخته شده در هوای داغ یعنی چه؟

 

شریعتی در پاسخ به اینکه مفهوم معنی پخته شده در هوای داغ که در برخی محصولات درج می‌شود چیست، گفت: استفاده از هوای داغ یکی از شیوه‌های درست کردن اسنک و پفک است که این مساله تاثیر مستقیمی در سلامت محصول دارد. چرا که در عمل فرآوری به جای استفاده از روغن از هوای داغ استفاده می‌شود.

 

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران در خصوص افزودنی‌های اضافه شده در پفک اظهار کرد: تمامی افزودنی‌هایی که در تولید پفک بکار گرفته می‌شود، استاندارد و قانونی است و در تولید پفک 100 درصد از رنگ طبیعی استفاده می‌شود.

 

صنعت اسنک و چیپس بیشترین تبلیغات را در بین صنایع غذایی دارند

 

وی با اشاره به اینکه صنعت اسنک و چیپس دارای بیشترین حجم تبلیغات در بین گروه صنایع غذایی هستند، اظهار کرد: البته در دنیا نیز همین وضعیت قابل مشاهده است و البته در مورد تبلیغات این صنعت سختگیری‌های زیادی نیز وجود داشته و روی نحوه آن نظارت می‌شود.

 

شریعتی در پاسخ به اینکه دلیل تبلیغات وسیع محصولات اسنک و چیپس چیست و آیا ادعاهای مطرح شده در تبلیغات مبنی بر ارائه محصولات جدید توسط تولیدکنندگان صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: محصولات جدید در صنعت اسنک و چیپس معمولا در فناوری تولید آنها تغییراتی ایجاد شده است. به عنوان مثال در گروه چیپس محصول جدیدی عرضه می‌شود که تردتر است و یا چیپس‌های خانگی که به صورت صنعتی تولید شده‌اند. در فرآیند تولید این محصول سیب زمینی روغن کمتری جذب می‌کند ولی ترد می‌شود.

چیپس استاندارد در روغن غطه ور نمی‌شود

به گفته وی برخلاف تصور عامه مردم در تولید چیپس از روغن فراوان استفاده نمی‌شود و تنها در فرآیند تولید توسط دستگاه مخصوص مقدار کمی روغن با هوا بر چیپس اسپری می شود.

 

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران با بیان این‌که چیپس‌های غیر مجاز که در بسته بندی‌های شفاف در بازار عرضه می شوند بسیار مضر و سرطان زا هستند، گفت: تنها در تولید این گونه چیپس‌هاست که چیپس در روغن غوطه‌ور می‌شود اما در تولید چیپس‌های استاندارد روش تولید این گونه نیست.

 

به گفته شریعتی غلات حجیم شده و چیپس‌ در سلفون‌های شفاف که تحت عنوان محصولات خانگی به صورت گسترده در بوفه‌های سینما و سوپرمارکت‌ها در حال توزیع است، بسیار مضر بوده و خطر سرطان‌زایی دارند که به هیچ‌وجه مصرف این محصولات به مردم توصیه نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه غلات حجیم شده و چیپس‌هایی که در سلفون‌های شفاف به فروش می‌رسند فاقد هرگونه استاندارد و پروانه بهداشتی هستند و هیچ‌گونه قیمت‌گذاری نیز روی آنها وجود ندارد، اظهار کرد: فروشندگان این محصولات غیر بهداشتی تنها به دنبال کسب سودهای کلان از مشتریان موقتی خود هستند.

 

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران افزود: هیچ نظارتی روی فرآیند تولید این محصولات وجود ندارد و به دلیل داشتن سلفون‌های شفاف، تابش نور خورشید روی آنها باعث می‌شود تا فعل و انفعلاتی در محصول داخل بسته‌بندی رخ دهد که در نهایت باعث اکسیده شدن روغن محصول شده و مصرف آن‌را بسیار مضر می‌کند و حتی خطر سرطان‌زایی نیز دارد.

 

وی با بیان اینکه این نوع از غلات حجیم شده و چیپس‌های غیراستاندارد عمدتا در مکان‌هایی همچون بوفه‌های سینما، برخی سوپرمارکت‌ها و حتی نان‌های فانتزی به فروش می‌رسند، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین کانون انجمن‌های صنایع غذایی و سازمان غذا و دارو امضا شده باید روی این امکان نظارت بیشتری به وجود آید.




تاریخ انتشار : 8 دی 1393 04:16



» اخبار مرتبط:

  • کوه‌پیمایی صبحگاهی مقام‌معظم رهبری
  • بعد از روغن پالم نوبت به «آب معدنی» رسید
  • زنگ خطر هندوانه‌ای!
  • خانم‌ها با مصرف این کرم پوست‌شان پیر نمی‌شود !
  • تولید 122 هزارتنی غلات و صیفی‌جات در گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler