مشروح اخبار


» طرح “علی لاریجانی” برای اصولگرایان: وحدت بدون جبهه پایدار



در حالی که نیروهای جریان راست ایران چشم به دیدار سه آیت‌الله اصول گرا یعنی محمد یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی برای رسیدن به وحدت دوخته بودند


راک نیوز : در حالی که نیروهای جریان راست ایران چشم به دیدار سه آیت‌الله اصول گرا یعنی محمد یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی برای رسیدن به وحدت دوخته بودند، خبر لغو این دیدار دهان به دهان پیچید تا اینکه آیت‌الله مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علیمه قم به طور رسمی این خبر را تایید کرد تا مشخص شود مسیر رسیدن اصول گرایان به وحدت مسیری پر پیچ و خم است و نمی‌شود به راحتی به قله وحدت رسید.

 

روح الله حسینیان از اعضای ارشد جبهه پایداری در واکنش به لغو این دیدار گفت:« اختلاف در مجموعه اصولگرایی طوری است که جلسه مربوط به آیت الله یزدی،آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی، با هدایت غلط فکری یکی از افراد موثر و مسئول لغو شد»

 

این سخنان روح الله حسینیان از سنگ بزرگی در راه وحدت اصول گرایی پرده برداری می‌کند و آنهم اختلاف اساسی میان جریان‌های موثر اصول گرایی است. نکته اولی که دراین میان مشخص است، اختلاف چندین ساله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح بر سر رسیدن به وحدت در جریان راست ایران است.

 

آیت‌الله موحدی باحضور در جلسه هم اندیشی اصول گرایی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی نشان داد که موافق روند فعلی اصول گرایی برای رسیدن به وحدت است اما آیت‌الله یزدی تا امروز هیچ واکنشی به این مسئله نشان نداده است و همین معنا می‌تواند از ناراضی بودن « شیخ اصول گرایان » حکایت کند.

 

سید رضا تقوی، که بانی این دیدارها است بدون اشاره به نظر آیت‌الله یزدی تنها به این نکته اشاره می‌کند که شرح وقایع و جلسات به سمع آیت‌الله یزدی می‌رسد. عضو جامعه روحانیت مبارز تهران هیچگاه اشاره نکرده است که رئیس سابق قوه قضائیه چه نظری در مورد این شیوه وحدت دارد، وحدت با کسی که خود سال‌ها عامل شکسته شدن وحدت‌های سیاسی اصول گرایی بوده است.

 

داستان اختلاف این دو آیت‌الله به ادوار گذشته انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باز می‌گردد. آیت‌الله یزدی بعداز نومید شدن از احمدی نژاد، برای دوره بعدی ریاست جمهوری خواستار وحدت اصول گرایان شد و با حمایت از دکتر علی اکبر ولایتی از دیگر جریان‌های اصولگرایی خواست تا از وزیر سابق وزارت خارجه حمایت کنند، تا بازهم شاهد به قدرت رسیدن جریان اصلاحات نباشیم. اما اصول گرایان به ویژه اعضای جبهه پایداری به ریاست آیت‌الله مصباح مسیر دیگری رفتند، تا یزدی بعد از انتخابات از احتمال تجزیه جامعه مدرسین سخن به میان آورد.

 

آیت‌الله یزدی در گفت‌وگویی با اشاره به این اختلاف می‌گوید «نزدیک بود در جامعه مدرسین یک تشکل جدیدی شکل بگیرد. چه توسط کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه آنهایی که شرکت نمی‌کنند. خوشبختانه به دلایل مختلف و به‌خواست خداوند متعال جلوی این تجزیه گرفته شد و خدا را شکر می‌کنیم که در حال حاضر هیچ‌ تجزیه‌ای در جامعه مدرسین وجود ندارد. همه اعضای محترم چه کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه کسانی که شرکت نمی‌کنند، همه را محترم می‌شماریم.» به گفته وی «خوب است طلاب محترم ما بدانند، بنده خدا را گواه می‌گیرم ما برای جلوگیری از تفرقه به همراه چند تن از دوستان جلسه‌ای کاملاً خصوصی تشکیل دادیم و از تعدادی از اعضای مجلس خبرگان دعوت کردیم. هدف اصلی این بود که انعطاف بیشتری بین روحانیون باشد تا شکاف جدیدی به وجود نیاید و به این امید که روحانیت مبارز و جامعه مدرسین درخصوص مسائل سیاسی کشور همراهی و همدلی د اشته باشند که این وحدت و همدلی امر بسیار مفیدی است.»

 

آیت‌الله یزدی، به طور مشخص آیت‌الله مصباح یزدی را عامل اصلی این اختلاف‌ها می‌داند و حالا این معنا که برای رسیدن به وحدت با او پشت یک میز بنشیند کمی سخت است. به ویژه اینکه امروز با رفتار سیاسی سید رضا تقوی، مصباح یزدی خود را در جایگاه یکی از رهبران جریان اصول گرایی می‌پندارد .

 

در کنار این اختلاف دیدگاه این دو آیت‌الله، روح الله حسینان از نقش یک فرد موثر و مسئول سخن به میان می‌آورد. کلید واژه‌های به کار رفته از سوی حسینیان، تمام نگاه‌ها را به سمت علی لاریجانی می‌کشاند. فرد موثر در جریان اصول گرایی و رئیس مجلس شورای اسلامی که می‌تواند با نظر خود تغییر گسترده در نگاه جریان اصول گرایی بوجود آورد.

 

علی لاریجانی نیز از جمله مخالفان طرح سید رضا تقوی برای رسیدن به وحدت با استفاده از ظرفیت جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی است. سکوت معنادار او در مورد این فعالیت‌ها به خوبی بیانگر همین معناست. بیان این نکته که اعضای جبهه پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح، مخالف سرسخت ریاست لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی هستند، می‌تواند کمک زیادی به درک این اختلاف کند.

 

به نظر می‌رسد لاریجانی به دلیل همین اختلاف‌ها و البته آینده سیاسی‌اش تلاش می‌کند، اجازه ندهد این شکل وحدت در جریان اصول گرایی نهادینه شود. جلسات لاریجانی با اصول گرایان به ویژه سیدرضا تقوی نیز از همین حکایت می‌کند که لاریجانی وارد بازی وحدت اصول گرایی شده است.

 

رضا آشتیانی نماینده مردم قم و عضو جامعه مدرسین در همین رابطه می‌گوید:« ظاهرا اقایان با اقای لاریجانی نیز جلساتی داشته اند ولی ظاهرا به نتیجه ای نرسیده اند، گویا جلسه دیگری هم با وی دارند. انگار اقای لاریجانی شرایطی داشتند که باید با آقایان بنشینند و راجع به آنها بحث کنند»

 

به نظر می‌رسد نظر مساعد آیت‌الله یزدی و اعضای جامعه مدرسین بر روی علی لاریجانی و حضور او در راس قوه مقننه باعث شده است تا وحدت اصول گرایی دوران تازه‌ای را شاهد باشد، دورانی که شاید سیدرضا تقوی به آن فکر نمی‌کرده است. آنچه که مشخص است گروه‌های اصول گرا در حال یارکشی سیاسی برای رسیدن به وحدت هستند و علی لاریجانی «مرد ساکت وحدت» نیز آرام آرام خود را وارد میدان رقابت کرده است که حاصل آن را می‌توان لغو جلسه سه آیت‌الله دانست. حالا باید دید که در روزهای آینده اصول گرایان چه استراتژی را برای وحدت خود انتخاب می‌کنند.

 



تاریخ انتشار : 27 بهمن 1393 12:46



» اخبار مرتبط:

  • احمدی‌نژاد، عوضی‌ رفت و‌ تمام‌ شد
  • برگزاری جلسه وحدت اصولگرایان در 18 دی
  • موحدی کرمانی جايگزين مهدوي كني شد
  • روحاني شاخصی که در مراسم تشیع آیت الله مهدوی کنی غائب بود!
  • پنهانی با دشمن رابطه برقرار می‌کنند تا در انتخابات پیروز شوند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام