مشروح اخبار


» وقتی سیاسی‌بازی دنیای خبرنگاران را در گچساران آلوده می‌کند!



متأسفانه وضعیت نگران‌کننده دنیای خبرنگاران و رسانه‌ها در گچساران در حال نزدیک شدن به وضعیت قرمز و آشفتگی‌ رسانه‌ای بوده به گونه‌ای که بسیاری از افراد به راحتی و بدون در نظر گفتن قابلیت و یا شاخص‌های لازم خبرنگاری به


قلم توتم من  است .   قلم زبان  خدا است .   قلم امانت آدم است .  قلم ودیعه ی عشق است ...  و قلم توتم من است  .  و قلم توتم ما است .  "

قلم همواره در پیوندی ناگزیر با تفکر و اندیشه بوده است و ابزاری برای بیان آن . قلمرو قلم ، قلمرو آگاهی و بیداری است . قلمرو قلم ، قلمرو خرد و متانت است و ...

اینها راگفتم تا بیادآورم درصنف من هستندکسانیکه برای صداقت قلمش سختی های فراوانی را تحمل کرده است

به گزارش راک نیوز؛ هرگاه دیدم گزارشی بر روی  خروجی یکی از خبرگزاری هامنتشر شده بودکه درآن از حقوق حقه مردم سخن رانده شده بود وبدون توجه به نام ومقام و منصب ،مسئولی به چالش کشیده شده بی شک درپایان گزارش نامی از پرسیا خمیسی "آمده است .

او این روزها شرایط جامعه خبرنگاری شهرستان گچساران را درشرایط هشدار می بیند و می نویسد، شاید همکارانش گلایه مند شوند اما صداقت قلمش او را وامیدارد تا اینگونه بنویسد :

"امروزه نقش رسانه و اطلاع‌رسانی در آگاه‌سازی افکار عمومی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
رسانه‌ها و خبرنگاران در دنیای امروز به ابزاری مهم برای حکومت‌‌ها تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که امروز رسانه‌ها بیشترین نقش و تأثیر را در تسخیر افکار عمومی و مدیریت آن‌ها دارند.
با این پیش مقدمه به بررسی و نقد وضعیت نگران‌کننده رسانه در شهرستان گچساران می‌پردازیم، شهرستانی که وضعیت رسانه و خبرنگاران در آن از کمترین انسجام و مدیریتی برخوردار است.
شهرستان گچساران را می‌توان یکی از پویا‌ترین شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در امر رسانه عنوان کرد که انتشار حجم بسیار زیادی از اخبار روزانه در رسانه‌های استان گواهی بر این مدعا است.
متأسفانه وضعیت نگران‌کننده دنیای خبرنگاران و رسانه‌ها در گچساران در حال نزدیک شدن به وضعیت قرمز و آشفتگی‌ رسانه‌ای بوده به گونه‌ای که بسیاری از افراد به راحتی و بدون در نظر گفتن قابلیت و یا شاخص‌های لازم خبرنگاری به سادگی وارد این حرفه شده و در جلسات و همایش‌هایی مهم کشوری و شهرستانی گچساران حضور می‌یابند.
از دیگر مشکلات عرصه رسانه در گچساران عدم اطلاع مطلوب بسیاری از مسئولان از رسانه بوده که این امر بیشترین ضربه را به قشر زحمت کش خبرنگاران این شهرستان وارد کرده است.
حضور افراد وابسته به رسانه‌ها به عنوان خبرنگار با کمترین تخصص و آموزش‌های ابتدایی خبرنگاری در جلسات قابل تأمل و تأسف‌انگیز بوده اما همین افراد با استفاده از تحریم حس شهرت بعضی از مسئولان با استفاده از فلش و لنز‌های دوربین‌های خود ارتباط بهتری با مسئولان دوربینی برقرار کرده‌اند.
استفاده بعضی از مسئولان از قابلیت‌های برخی‌رسانه‌ها از جمله کامنت‌گذاری سبب بیان و انتشار توهین و سخنان غیرقابل انتشار در قالب کامنت گذازی به بعضی از مسئولان و افراد با گرایش‌های سیاسی خاص شده است.
این ناهنجاری رسانه‌ای متأسفانه به وسیله افراد به اصطلاح رسانه‌ای شدت بیشتری گرفته به‌ گونه‌ای این افراد پس از انتشار اخبار توسط خبرگزاری‌های معتبر و تغییر در تیتر و لید خبر اقدام به کپی‌پیست خبر و کامنت‌گذاری و حمله به افرادی که گرایشی غیر از آنچه خود می‌پسندند، می‌کنند.
در این راستا مشکلات و نگرانی‌های نیز از سوی بعضی مسئولان با توجه به گرایشات خاص سیاسی برای خبرنگاران ایجاد شده است که این امر حرفه خبرنگاری در گچساران را تحت شعاع امواج منفی خود قرار داده که در زیر عنوان می‌شود.
۱- حضور کسانی در عرصه خبرنگاری بدون آنکه مجوز یا کارت خبرنگاری داشته باشند آن هم فقط و فقط در جهت برآورده شدن خواسته‌های برخی از مسئولان.
۲- نوازش این خبرنگاران توسط مسئولان در راستای انتشار خبرهای دلخواه.
۳- تضعیف خبرنگاران زحمت‌کش و فعالی که می‌خواهند وظیفه خود را به درستی انجام دهند به اشکال مختلف.
مورد سوم را متأسفانه در آغاز دهه فجر انقلاب که همگان برای هرچه بهتر برگزار شدن آن مهیا می‌شدند، به وضوح می‌توان دید.
با توجه به اینکه یک‌روز قبل از شروع دهه مبارکه فجر نشست خبری و جلسه‌ای با فرماندار و رئیس ستاد دهه فجر گچساران آقای حاج یداله مرادی برگزار شد که مقرر گردید از پنج رسانه بر‌تر تقدیر شود، اما در همایش نقش رسانه در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، همچنین تجلیل از اصحاب رسانه شهرستان که به دعوت از روابط عمومی فرمانداری شهرستان به صورت پیامک از طریق تلفن همراه از خبرنگاران برگزار شد، عدم حضور تأمل برانگیز برخی مسئولان سبب رنجش خاطر خبرنگاران شد.
افزون بر آن با آنکه رئیس ستاد دهه فجر بیان کرد به نیت پنج تن آل عبا (ع) از پنج رسانه بر‌تر تقدیر می‌شود، ولی فرمانداری شهرستان حاضر بدین کار نشد و اسامی همه خبرنگاران را جهت تجلیل به ترتیب معرفی نمودند که نفرات اول تا …‌‌ همان نورچشمی‌ها بودند.
و نکته مهم و نگران‌کننده این گزارش عدم پیشگیری از این معضلات از سوی اداره ارشاد اسلامی علیرغم اعتراضات و پیگیر‌های خبرنگاران واقعی به طور مداوم است.

اما  اوج این هشدارها را درسخنان علیمراد کاظم پور دیگر خبرنگار شهرستان میتوان دید که برای دل نگرانی خود مثالی  می آورد واضافه میکند :

  اصول رفتاری مدیران در برخورد با جامعه رسانه‌ای، باید به دور از گرایش‌های سیاسی و سلایق مختلف و تبعیض باشد و از اعمال اغراض شخصی یا سیاسی و غیره در امور، پرهیز شود اظهار داشت : هر چه با خود فکر می کنم در همایش دانشگاه آزاد چگونه الفبایی که از ابتدای پدید آمدنش از الف شروع شده چرا در این همایش از حرف (( ک )) شروع می شود آن هم (( ک )) از جریانی خاص ؟!

وی ادامه داد : متاسفانه از گذشته‌های دور تا به امروز شاهد وجود تبعیض در رفتار مدیران با جامعه رسانه‌ای بوده‌ایم اما در همایش نقش رسانه در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد به خوبی مشخص شد که حتی جریان سیاسی حاکم در قرار گرفتن اسامی خبرنگاران در لیستی که تهیه شده نقش اساسی را داشته است.

 



تاریخ انتشار : 6 اسفند 1393 13:19



» اخبار مرتبط:

  • تجلیل از فعال ترین خبرنگار چاروسا
  • رقص دختر تهرانی در مترو جهانی شد!+ عکس
  • گچساران ،میزبان همایش یک روزه فرمانداران
  • عزم راسخ رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در ترویج فرهنگ وقف
  • هشدار فیس‌بوکی بابک زنجانی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام