مشروح اخبار


» چاروسا بهشت گمشده کهگیلویه وبویراحمد +تصاویر



باز گرمای روح‌بخش بهار در مزرعه و باغ به سبزه‌زاران و درختان بشارت زندگی و حیات تازه می‌دهد تا با نسیم فرح‌بخش و گوارای بهاری خواب‌رفتگان زمستانی را دعوت به زندگی دوباره نماید.

طبیعت زیبای چاروسا در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیبا است و یکی از زیباترین بخش‌های استان است که هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگرانی بسیاری از سراسر کشور است.

 

چاروسا با دارا بودن قله‌های تاریخی،


باز گرمای روح‌بخش بهار در مزرعه و باغ به سبزه‌زاران و درختان بشارت زندگی و حیات تازه می‌دهد تا با نسیم فرح‌بخش و گوارای بهاری خواب‌رفتگان زمستانی را دعوت به زندگی دوباره نماید.

به گزارش (حسن آرمند )خبرنگار راک نیوز از چاروسا ؛ طبیعت زیبای این بخش در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیبا است و یکی از زیباترین بخش‌های استان است که هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگرانی بسیاری از سراسر کشور است.

 

چاروسا با دارا بودن قله‌های تاریخی، آبشاران زیبا، چشمه‌ساران خروشان، روستاهای سرسبز و مکان‌های تاریخی و بقعه‌های متبرکه توانست منطقه‌ای چهارفصل را در استان به‌وجود آورد.

 

چاروسا با دارا بودن 115 روستا، 30 دهیاری و یک شهرداری توانست سال گذشته بیشترین گردشگر را در استان کهگیلویه و بویراحمد به خود جذب کند.

 

 شکوه و جلوه‌گری دوباره بهار در مناطقی از بخش چاروسا در 65 کیلومتری دهدشت تجربه زندگی بهاری در زمستان و پایانی بر سوز فصل سرما را برای میهمانان و گردشگران این بخش رقم می‌زند.

 

غرب شهر قلعه‌رئیسی به رودخانه‌ای ختم می‌شود که آب آن شالیزارهای زیبای این شهر را تامین می‌کند و در زبان محلی مردم منطقه به‌ رو معروف است؛ این شهر در مسیر ارتباطی روستاها و بخش‌های همجوار قرار دارد و به نوعی گلوگاه ارتباطی این مناطق به‌شمار می‌رود، که این ارتباط موقعیتی استراتژیک از لحاظ سیاسی و فرهنگی به قلعه‌رئیسی بخشیده‌ است،

 

قله‌های تاریخی بخش چاروسا

 

قلعه‌شهر قلعه‌رئیسی

 

یکی از بزرگترین قلعه‌های دوره قاجاریه در‌ استان کهگیلویه و بویراحمد است قلعه‌شهر در‌ ضلع غربی شهر قلعه‌رئیسی و در ‌50 کیلومتری شمال غربی دهدشت از مناطق شهرستان کهگیلویه واقع شده است و روز 17 آذر سال 77 به شماره 2181 در‌ فهرست آثار ملی به ثبت رسید.‌

 

این بنا، قلعه‌ای تدافعی و حکومتی بوده که در‌ دوره پهلوی بخش‌های دیگری به ساختمان آن اضافه شد.

 

اضلاع چهارگانه قلعه در‌ اطراف حیاط مرکزی به‌صورت دو طبقه بنا شده که طبقه پایین محل اسکان خدمتگزاران، انبار علوفه و غلات و اصطبل و طبقه بالا جایگاه‌ حاکم‌نشین، خانواده‌اش و همچنین دیده‌بان و محافظان بوده است.

 

آبشار کمردوغ چاروسا

 

آبشار کمردوغ در قلعه‌رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیبایی‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌‌رود.

 

این آبشار زیبا و دیدنی که نزدیک به 100 متر ارتفاع و بیش از 60 متر عرض دارد در 10 کیلومتری قلعه‌رئیسی مرکز این بخش واقع شده است.

  چاروسا بهشت گمشده کهگیلویه وبویراحمد +تصاویر 

 

آبشار کمردوغ هفتمین آبشار کشور است که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر کشور را دارا می‌باشد.

 

این آبشار در تمام فصل سال داراى آب است، ارتعاشات بلورهاى زرین و معلق آب آن در بلندا، رنگین کمان هفت رنگ را به‌طور واضح به تصویر کشیده است.

 

به گفته اهالى با اندک توجهى سازمان گردشگرى و میراث فرهنگى قطعا این منطقه می‌تواند به یکى از جالب‌ترین مناطق جذب گردشگرى تبدیل شود.

 

روستاى کمردوغ در نزدیکى این آبشار قرار دارد و به این دلیل کمردوغ نامیده شده که رنگ صخره‌هاى آن سپید و شبیه به دوغ است.

 

چشمه چناران چم لپو

 

چشمه چناران روستای چم لپو یکی از زیباترین چشمه‌هایی است که در بخش چاروسا توانست هرساله گردشگرانی بسیاری را به چاروسا دعوت کند، این چشمه که در 20 کیلومتری شهر قلعه‌رئیسی واقع است چشمه‌ای است که در تمام فصول سال آب دارد.

 

بقاع متبرکه چاروسا

 

امامزاده نورالدین(ع)

 

امامزاده سید نورالدین ابن سید عبدالمطلب ابن حضرت امام موسی کاظم(ع) بقعه متبرکه آن بر روی تپه‌ای بلند در مدخل ورودی روستای امامزاده نورالدین بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه، در 70 کیلومتری شمال شهر دهدشت واقع شده است.

 

فضای پرطراوت طبیعت این بقعه مشتمل است بر پیوند مصفا و انبوه درختان کهنسال بلوط و مرکبات خوش‌طعم و در جوانب آن آثاری از ویرانه‌های ساختمان‌ها و لوح سنگ‌های قبور قدیم که در عمق خاک فرو رفته‌اند، نشانه‌ای از قدمت دیرینه مردمی را در روزگار پیشین تداعی می‌کند که به قول مردم آن منطقه به «منطقه امن» شهرت داشته است.

 چاروسا بهشت گمشده کهگیلویه وبویراحمد +تصاویر

امامزاده سیدمحمود(ع)

 

امامزاده سیدمحمود(ع) معروف به سیدمحمد(ع) از نوادگان امام جواد(ع) و در 15 کیلومتری بخش قلعه‌رئیسی در شهرستان کهگیلویه واقع شده است.

 

حضور زوار متعدد در فصول مختلف سال نشان از احترامی است که این امامزاده واجب‌التعظیم همانند سایر امامزاده‌های کشور و استان نزد علاقمندان خود دارد.

 چاروسا بهشت گمشده کهگیلویه وبویراحمد +تصاویر 

بر بالای ضریح مطهر گنبد خوش ترکیبی به سبک معماری دوره صفویه به ارتفاع  12 متر استوار گردیده که اسکلت‌بندی آن با تیرآهن نیم‌پهن انجام گرفته است. در داخل گنبدخانه به‌طور کامل با آینه‌کاری لوزی شکل تزیین شده که درخشش زیبایی را به ضریح و حرم بخشیده است.

 

 خدمات متعددی برای زوار این امامزاده از سوی متولیان و دست‌اندرکاران مرتبط انجام شده است.

 

یکی از مشهورترین بقاع متبرکه کشورمان می‌باشد که از زمان‌های گذشته مورد توجه مردم با ایمان و مکانی برای تمسک و توسل اهل معرفت بوده است.

 

دارا بودن 120 اتاق استراحت و 4 مدرسه برای زوار از خدماتی است که برای ایام نوروز گردشگران به این امامزاده آماده شده است.

 

روستاهای گردشگر‌پذیر چاروسا

 

روستای الگن

 

روستای الگن از توابع بخش چاروسا از دهدشت 63 کیلومتر فاصله دارد این روستا دارای منابع آب و گچ فراوان است و متاسفانه به‌دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش پیشرفت چندانی نکرده است.

 

در این روستا 2 حلقه چاه حفر و جمعیت زیادی از بخش چاروسا را در بر می‌گیرد، از لحاظ تامین آب این روستا در پای کوه سیاه قرار دارد و شغل مردم آن کشاورزی و دامداری است.

 

روستای المور

 

روستای المور در 7کیلومتری شهر قلعه‌رئیسی قرار دارد که از توابع بخش چاروسا می‌باشد، این روستا از زیباترین روستاهای استان کهگیلویه بویراحمد است که دارای باغات بسیار زیبا و متنوع است.

 

پارک ساحلی قلعه‌رئیسی در ورودی این شهر واقع است که صابر پیکر شهردار قلعه‌رئیسی از آمادگی این پارک زیبا برای مسافران و گردشگران خبر داد.

 

وی با بیان اینکه این پارک در ایام نوروز با حضور مسئولین استانی افتتاح می‌شود تاکید کرد: شهرداری قلعه‌رئیسی آمادگی کامل برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی را دارد.

 

پیکر با اشاره به استقبال خوب گردشگران از جاذبه‌های دیدنی قلعه‌رئیسی وجود قلعه‌های متعدد تاریخی در این شهر را از جاذبه‌های گردشگری خواند و تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 802 هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و معنوی چاروسا دیدن کردند

 



تاریخ انتشار : 14 اسفند 1393 10:42



» اخبار مرتبط:

  • افتتاح نمایندگی ورزش و جوانان درشهرقلعه‌رئیسی
  • مشکل برق ورزشگاه قلعه رئیسی برطرف شود
  • هفتمین آبشار کشور مورد بی‌توجهی مسئولان گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد
  • آتشی که مزرعه گندم کشاورز قلعه‌رئیسی را خاکستر کرد
  • مشکل آب شرب قلعه رئیسی جدی است
  • » اشتراک گزاری خبر

    • سارا

    • 14 اسفند 1393 23:05
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو:
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • 0 خبر
    • 0 نظر
    ^
    وای که چقدر آر امش میده عکسها
    واقعاًِ ریباست
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام