مسئولانی که برای ازدست ندان منصب خویش بقول حضرتعالی به مجلس لهو ولعب میروند صلاحیت مدیریت درنظام اسلامی را ندارند وچه بسا که فردا روز به اندک لذتی انقلاب ونظام را نیز هزینه کنند.
از طرفی دیگر این شهر برای توسعه ،ترقی وپیشرفت وگرفتن حق مردم به مدیران شجاع نیاز دارد ، نه مدیران ترسوی بزدل ، اینگونه مدیران از ترس عزل نشدن حتی قدرت گرفتن حق مردم را از رده های بالای مدیرتی ندارندبنظرمیرسد
چندی پیش جشنواره بازی های بومی ومحلی با عنوان مشک وملار در روستای سر آب ننیز گچساران برگزار گردید.
این مراسم که درعصر یک روزبهاری وتعطیل دریک فضای باز با طبیعت بکر اجرا گردید با استقبال بی نظیر مردم شهرستان همراه بود .
دراین همایش دربخش سخت افزاری تعدادی سفید و سیاه چادرهای عشایری وامدادی برپا گردیده بود ،موسیقی محلی (ساز ونقاره )نیز اجرا گردید که تعدای از افراد بصورت خودجوش اقدام به چوب بازی مینمودند و توسط حاضران تشویق میشدند.
یکی آش دوغ آماده کرده بود و کاسه ای هزارتومان میفروخت .چندتایی سرگرم پختن نون تیری وگرم.
دختران کوچکی که لباس محلی پوشیده بودند و سوژه عکاسان وخبرنگاران شدند تا برای بعداز تعطیلات خود شکاری کرده باشندهرازچندی دستمال بازی میکردند.
البته درگوشه دیگر از فضای جشنواره چندپسر جوان ومیان سال و دوبانو پا در رکاب زین اسب های خود نموده و هراز چندی درفضایی از محل برگزاری جشنواره تاخت وتازمیکردند.
ازنگاه خیلی ها ضعف اساسی آن تاخیر دوساعته دربرگزاری مراسم بود برای مردمی که برای اولین بار به یک مراسم غیرسوگواری رفته بودند.چرا که تا قبل از آن بیش از نود درصد پیامک هایی که مردم گچساران در طول روز دریافت میکردند خبر تشیع ،خاکسپاری ، سومین وهفتمین یا چهلمین روز درگذشت فلان آقا یا خانم بود.
خلاصه برنامه های جشنواره را میتوان در اجرای زنده موسیقی محلی (ساز ونقاره)ودستمال بازی چند مردم جوان با پوشش عشایری خاص استان وچند دختر خردسال با لباس محلی و سخنرانی مسئولان به انضمام مطالب ذکر شده درفوق که البته پخش سرود ملی ایران همیشه سرافراز را باید به آن اضافه نمود،جمع بندی کردالبته تا یادم نرفته الختر بازی چند جوان را نیز اضافه کنم .
سرور ارجمند جناب حجت الاسلام حجازی امام جمعه محترم گچساران بعنوان رسمی ترین مسئول به برگزاری جشنواره واکنش نشان دادند و آن را به مراسمات قبل از انقلاب تشبیه نمودند وفرمودند لهو ولعب وبود وموسیقی حرام .
چند روز بعد گفتند برخی مسئولان آمدند وتوبه کردند.ودرادامه یادآورشدند:موسیقی اجراشده در جشنواره حرام بوده.
درنقد ویا حمایت از سخنان امام جمعه محترم مطالبی در رسانه های محلی منتشر گردید.نگارنده بدون هرگونه تعصب، وحسب اینکه در آن جشنواره بودم واز نزدیک مراسم را دیدم تا چند روز برخودم میبالیدم که چه نفس قوی دارم که در چنین مراسم مملواز لهو ولعب چرا من تحت تاثیر قرار نگرفتم !خشنود از این آزمون قصد پاسخ دادن نداشتم اما حال که حال خیلی از حضار را پرسیدم ویقین پیدا کردم دیگران نیز لهو لعبی را حس ننمودند دست بقلم شدم.
برادر ارزشی، جناب حجازی فرمودید: موسیقی ونوازندگی حرام در آن مراسم صورت پذیرفت .
-بدور از هرگون قضاوت نظر آیت الله سیستانی بعنوان یکی از مراجع بزرگ عالم تشیع را در مورد موسیقی سنتی درپاسخ به سوالی در این زمینه باهم مرور میکنیم:
: سؤال: گوش دادن به موسيقى چه مرد خواننده آن باشد وچه زن وهمچنين داخلى باشد ويا توسط خواننده هاى خارج از كشور باشد چه ايرانى باشد وچه به زبان غير ايرانى چه حكمى دارد؟
پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جايز نيست.
سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسيقى هاى اصيل سنتى چيست؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو و لعب (مجالس عياشى وخوشگذرانى) باشد جايز نيست.
با نگاهی به نظر این مرجع بزرگ تشیع متوجه میشویم که ایشان چقدرجانب احتیاط را رعایت فرمودند و ابراز داشتند جایز نیست و مانند حضرتعالی صراحتا دستور حرام دادن آن را صادر نکردند.
همچنین نظر رهبرفرزانه انقلاب را در مورد موسيقى مطرب ولهوى باهم جویا شویم :
سؤال: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهايى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور كرده و به سمت بى بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
البته دیگر آیات ومراجع ازجمله مکارم شیرازی ،صافی گلپایگانی نیز "عرف" را ملاک قرار دادند وعرف در اصطلاح فقها یعنی: «عرف عبارت است از روش مستمر قومی در گفتار یا رفتار، که به آن عادت و تعامل نیز می گویند.( ترمینولوژی حقوق، جعفر لنگرودی، ص 448 )
حال سوال اساسی این جاست که آیا این موسیقی ساز ونقاره که نسل اندر نسل از پدران ما بدست ما رسیده وشاید با چنین موضع گیری هایی باید با آن خداحافظی کرد درتعریف عرف قرار میگیرد یا خیر؟.
"فرمودید حرام هست ولو سنتی هم باشد"ازحضرتعالی سوالی دارم آیا فقط نواختن آن درگچساران حرام هست یا کلا درهمه مراسمات درتمامی نقاط استان حرام هست؟
اگر فقط درگچساران حرام هست حق با جنابعالی است و تذکرات شما را بجا وقانونی میدانم اما اگر شامل تمام استان میگردد چطور همین موسیقی محلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دراستقبال از دکتر ولایتی اصولگرا درجلوی فرودگاه یاسوج نواخته میشود ولی حرام نبود.(تصویر زیر)
چطور درمراسم جشنواره عشایر ایران در مرکزاستان نواخته میشود حرام نیست چگونه نواختنش در مراسم استقبال از رئیس جمهور دولت عدالت محور نهم ودهم حرام نبود.
چطور درجشن شهرستانی شدن چند شهرستان درنقاط مختلف استان همین ساز ونقاره ودستمال بازی ها به قبل از انقلاب شباهتی نداشت .
لذا امری بدیهی است که آلات وابزار دارای کاربردهای مختلف بوده ومتناسب با شرایط ومحیط معانی مختلفی را به بیننده یاشنونده تلقین نماید.
درموضوع مورد بحث نیزجمع کثیری ازمردم شهرستان گچساران شرکت نموده بودندومداقه درنوع،مکان،نحوه اجرا وتعدادشرکت کنندگان خودتبیین کننده نگاه مثبت به موضع بوده است واگر شهری این درصدازجمعیتش طالب منکر هستند پس وای برمسئولان فرهنگی و دینی این خطئه...
باور کنید مشابه آنچه در مشک وملار سرآب ننیز برگزار گردید گاهی درکلان شهرهابرای افتتاح یک فروشگاه برگزار میگردد تازه بجای موسیقی محلی وساز نقاره همین ارگ ها و آلات دیگر مینوازند و قر درکمرها می اندازند و کسی فریاد ازدست رفتن دین سرنمی دهد.
بی شک حضرتعالی از اسب سواری دو خانم دراین همایش بیشتر از موسیقی ناراحت شدید
برادر ارزشمند ،درحالیکه عقبه بن عامر می گوید: از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: «هم تیراندازی را فرا بگیرید و هم سوارکاری را،آیا والدین این دو دختر خانم که حسب سفارش رسول اکرم چنین ورزشی را به فرزندان خویش آموختند گناهی مرتکب شدند؟
اصولا منظور رسول خدا از فرزندان ،فرزندان ذکور نبوده است. مطمئنا هرگز رسول خدا منظورشان به تنهایی فرزندان ذکور نبوده چراکه ایشان درجامعه ای رسالت را برعهده گرفتند که داشتن دخترننگ بود واو برای مبارزه با این سنت مذموم سختی های فراوانی کشید.
حاج آقای حجازی بزرگوار؛جنابعالی بیشتر از هرکسی میدانید جامعه مرد و زن کهگیلویه وبویراحمد هنوز از پاک ترین جوامعی است که مهر ،محبت ،دینداری وچشم پاکی در آن ازبالاترین شاخص ها برخورداراست.
اینکه فریاد وامصیبتا برآریم که مردم شهرستان با دیدن دستمال بازی دخترکان هفت هشت ساله دینشان از کف رفت یا با سوار کاری دختری زاده همین آب وخاک باید توبه کنند آیا قضاوت غیرمنصفانه در میزان دینداری مردم شهید پرور این شهرنیست؟
درسفر دکتر روحانی به شیراز از نزدیک دیدم دو خانم جوان سوار براسب که درفرودگاه شهید آیت الله دستغیب به پیشواز آمده بودند ،ولی هرگز ندیدم در شهر سومین حرم اهل بیت کسی فریاد برآورد که معصیتی رخ داده ودین افرا داز کف رفته است.
فرمودید برخی از مسئولان، میگویند ما امنیت شغلی نداریم و نمیتوانستیم شرکت نکنیم. هر آن امکان دارد ما را عزل کنند، گفتند ببخشید و ما را حلال کنید، خواهش میکنم اسم ما را در تریبون نمازجمعه نبرید، راهی نداشتیم(پایان نقل وقول)
حتما شما عذرشان را پذیرفتی وتوبه شان مقبول شماواقع گردید، امابعنوان یک مسئول فرهنگی وامام جمعه شهرستان که ازنگاه حضرتعالی بعنوان دیده بان جامعه هستید باید براین مسئولان ایراد گرفت وتا عزل آنها دقیقه ای درنگ نکنید ،چراکه مسئولانی که برای ازدست ندان منصب خویش بقول حضرتعالی به مجلس لهو ولعب میروند صلاحیت مدیریت درنظام اسلامی را ندارند وچه بسا که فردا روز به اندک لذتی انقلاب ونظام را نیز هزینه کنند.
از طرفی دیگر این شهر برای توسعه ،ترقی وپیشرفت وگرفتن حق مردم ،به مدیران شجاع نیاز دارد ، نه مدیران ترسوی بزدل ، اینگونه مدیران از ترس عزل نشدن حتی قدرت گرفتن حق مردم را از رده های بالای مدیرتی ندارند.
بنظرمیرسد مهم ترین نتیجه جشنواره شناخت چنین مدیرانی برای جامعه بوده است..
کاش برای تنویرافکارعمومی فهرستی از مدیرانی که توبه کرده بودند را منتشر مینمودید تا ببینیم آیا شخص استاندار نیز درمیان توبه کنندگان بوده یاخیر؟
وقتی اصلاح طلبان درهمایشی دریاسوج به عملکرد استاندار نقد داشتند بسیاری از ائمه جمعه به اصلاح طلبان تاختند و از دکترخادمی حمایت نمودند .درحالیکه استاندار و تعدادی از مدیران کل ازمدعوین این جشنواره بودند واز آغاز تا پایان این مجلس لهو لعب!!! بودند چرا به ایشان تذکرندادید؟
این دوگانگی در رفتار خواسته یا ناخواسته سبب میگردد شائبه سیاسی کاری دراذهان تقویت گردد
سرور ارجمندم حجت الاسلام حجازی، این رزوها بازخورد جامعه جوان از واکنش شما به این جشنواره که برگزار کننده آن دفتر نماینده مردم گچساران وباشت درمجلس شورای اسلامی بوده فضایی را ایجادنموده تا بر انتقادهای شما انگ رنگ وبوی سیاسی کاری و نگاه حزبی بزنند اگرچه بنده ایمان دارم که شما اهل چنین نگاه ونیتی نیستید اما باید به آنها حق بدهی وقتی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه صراحتا میگوید ائمه جمعه اصولگرا هستند و افتخارمیکند که اصولگرا هستندودرمقابل عملکرد نماینده اصلاح طلب گچساران مورد نقد قرارمیگیرد،چنین ذهنیتی دراذهان جامعه نقش ببندد.
ازطرفی باید باور داشته باشیم که ائمه جمعه نیزمعصوم نیستند ودرتصمیم گیری ها شاید مانند هرانسانی دچار اشتباه شوند وگاها شاهد بودیم که درخطبه های نمازجمعه احدی از ائمه محترم موضع گیری نمودند که با بررسی دقیق تر مشخص گردید گفتن چنین مطلبی بسود منافع ملی نظام نبوده است که برای مثال میتوان به تبریک گفتن مرگ پادشاه عربستان در خطبه های نمازجمعه تهران توسط آیت الله جنتی اشاره کرد که قبلا نیز درحمایت از محمود احمدی نژادگفته بود سخنان وی درکتاب های درسی باید درج شود.
وقتی چنین تکه هایی را کنار هم میگذارند پازل رنگ وبوی سیاسی درانتقادات قوت میگردد
چندی پیش یکی از روحانیون در رسانه ملی (شبکه ۴) مبحثی را مطرح کرد که قابل تأمل بود. حجت الاسلام زائری در برنامه ای با اجرای نادر طالب زاده از موسیقی گفت و نگاهی گاه متغیر که به موسیقی در کشور ما وجود دارد. زائری گفت که «در لبنان، کسانی را داریم که گیتار به دست می گیرند، اما با وضو این کار را می کنند و این رفتار خودشان را هم، نوعی مبارزه علیه دشمن می دانند؛ البته او بین کسانی که گیتار در دست می گیرند و قصدی دیگر در سر دارند هم گفت و این دو گروه را از هم جدا کرد.
او از جنگ نرم حرف زد و «جایگاه موسیقی در جنگ نرم»اواضافه کرد: جایگاهی که نادیده گرفته شده، در حالی که اهمیت فوق العاده ای دارد. البته ، اشاره هم کرد که به عنوان یک مسلمان و روحانی، از مرجع تقلید خودش تبعیت می کند؛ ولی به عنوان یک برنامه ریز فرهنگی، ناچار است که نگاهی وسیع تر داشته باشد و برای موسیقی هم برنامه ای بریزد. زائری، ماجرای قرائت متنی توسط خواننده مسیحی زن لبنان را هم تعریف کرد. او گفت که متنی در حمایت از حزب الله را این خواننده زن خواند و همیشه دوست داشت که شیخ حسن نصر الله، بتواند این قطعه را گوش کند؛ و همیشه افسوس می خورد که به واسطه معذورات مذهبی، نمی تواند این کار را بکند؛ و البته شیخ حسن نصر الله این ماجرا را شنیده بود و پیام داده بود که درست است که من نمی توانم این قطعه را گوش کنم، اما زحمتی که شما برای حمایت از حزب الله کشیده اید، باقی خواهد ماند و ارزشمند خواهد بود.» این نقطه نظر از آن جهت که واقع گرایانه به پدیده ی موسیقی نگریسته بسیار قابل تأمل است؛
سخن به دراز انجامیده ازجنابعالی بعنوان امام جمعه محترم ویک مسئول فرهنگی سوالی والبته راهنمایی میطلبم ؛جوانان ماکه دشمن برای فاصله انداختن آنها با نظام وهویت شان با جنگ نرم لشکرکشی کرده چه نوع موسیقی سنتی گوش دهند که فاصله آنها با هویت ملی وقومی خود گسسته نشود و مفسده ای هم رقم نخورد.
البته وظیفه خود میدانم از روشی که حضرتعالی درنقد جشنواره درپیش گرفتید و انتقادات خود را ازطریق رسانه ها اعلام نمودید به نیکی یاد کنیم وقابل تقدیر و سپاس است وامیدواریم این شیوه جنابعالی تا همیشه دراستان ما ماندگار بماند .چراکه متاسفانه دربرخی کلان شهرها می بینیم که گاها منتقدین بجای استفاده از یک شیوه صحیح گفتگو درنقد راه برخورد فیزیکی و اولتیماتوم را درپیش گرفته اند نمونه آنچه درشیراز چندین وچندین بار رخ داده است.
ازخدای مهربان میخواهم تا فراهم شدن چنین فضای نقدو بررسی به نسل جوان ما که جامعه هدف دشمن میباشد بتوانند به صحنه گفتگو ورود پیداکنند و به چنین شیوه ای مطالبات خود را با مسئولان فرهنگی ودلسوزان نظام مطرح نماید.
درپناه حق سربلند وپیروزباشید
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر