مشروح اخبار


» نا امني بلدمن /تعطیلی موقت حــج میتواند یکــی از گزینه هــای روی میزباشد.



از ایــن رو اگر قرار بر تکــرار حوادثی اینچنین و بروز حوادثی چون ســقوط جرثقیل، آتش سوزی در هتل، تعدی به زایرین در فرودگاه و .... باشــد، چه بسا ترک حــج اولی بر ادای حج به نظر میآید. مادامی که دولت عربستان تعهدی بر مدیریت صحیح حج نداشته باشد.

و حیات زایرین در معرض تهدید باشد، شایسته نیست هموطنانمان را راهی عربســتان کنیم. البته بررســی این موضوع با رعایــت جوانب آن وظیفه نهادهای ذی ربط و علمــا و فقهای حوزه علمیه اســت، اما به نظر میرســد با توجه به شــرایط و قراین موجود، تعطیلی موقت حــج میتواند یکــی از گزینه هــای روی میزباشد.


نا امني بلدمن

 

فاجعــه غمبار مرگ بیــش از دو هزار زایر حــرم امن الهــی در روز مبارک عید قربــان  و حوادث قبــل و بعد از آن اســباب اندوه مســلمانان سراسر جهان را فراهم کرد. دنیای اســلام که در طی ســالهای اخیر بلایا و مصایب فراوانی همچون ظهور و بروز فرقه های انحرافــی و جنایات دهشــتناک آنها، جنگهای داخلی، توطئه های خارجی، دخالت بیگانگان، آشــوب و اغتشاش، تجاوز نظامی، اســتبداد و ظلم و جور پادشاهان و حکمرانان، غارت، قحطی و مهاجرت و ... را تجربه کرده اند، این بار در ایام میمون و مبارک و در امن ترین مــکان آفرینش قربانــی بی تدبیری و بیکفایتی میزبانان شدند تا مظلومیت مســلمانان در این عصر پرآشوب ادامه داشته باشــد، موضوعی که از جهاتی

 

قابل تبیین و بررسی است:

1- وجــود زایرین ایرانی در کنار دیگر زایرین مسلمان غم و اندوه این ماجرا را برای مــا ایرانیان دوچندان میکند؛ زایریــن ایرانی که بــرای ادای فریضه الهــی حج عــازم مکه مکرمه شــده بودنــد و خانواده های آنــان در ایران در انتظار بازگشــت آنهــا در تدارک اســتقبال و جشــن و پذیرایی بودند، این روزهــا ناباورانه در غم از دســت دادن عزیزانشــان نشسته اند و جا دارد ســازمان حج و اوقــاف، دولت محترم و وزارت امــور خارجــه تدابیر لازم را برای کاهــش آلام مصیبت دیدگان و رسیدگی و انتقال مجروحین به کشور و اطلاع رســانی دقیق در مورد زایرین ایرانی اتخاذ کنند، خوشبختانه تشکیل کمیسیون ویژه در وزارت امور خارجه برای پاســخگویی به مراجعات مردمی و همکاری سایر نهادها و دستگاههای مرتبط میتواند در کاهش اســترس و اضطراب ســایر زایرین و خانواده های آنها راهگشا باشد.

2- در مــورد علــت و چرایــی وقوع این حادثــه هنوز به صورت رســمی چیــزی اعلام نشــده و نمیتــوان بر اســاس گمانه ها داوری کــرد، بدیهی اســت احتمال دخالت عامدانه دولت عربستان در حادث شــدن این ماجرا ضعیــف اســت، چــرا که از ســویی آلسعود در کنار بهره برداری معنوی از حج و معرفی خود به عنوان ام القرای دنیــای اســلام به ویــژه در مجموعه کشــورهای اهــل ســنت، از لحــاظ اقتصــادی نیز از عوایــد حج بهره مند میشود(ســالانه 30میلیارد دلار) و به رغــم وجود درآمدهــای نفتی، درآمد حاصل از برگزاری مراســم حج سهم زیادی(نزدیــک به نصــف) از اقتصاد دولــت عربســتان و طایفه آل ســعود را پوشــش میدهد و هــر نوع اخلال، نارضایتی و وقــوع حوادث اینچنینی میتوانــد منافــع آنــان و اقتصاد این کشور را تحت شعاع قرار دهد؛ لذا باور فرضیه عامدانه بودن این اتفاق با توجه به مزایای معنوی و مادی عربســتان از زایرین خانه خدا، قدری ســخت به نظر میرســد.

این روزها شــبکه های اجتماعی پــر اســت از پیامهایی که ناشی از اعتراضات به حق جامعه ایران از مقامات سعودی اســت، اما بدیهی اســت واکنش و موضع دولت، دستگاه دیپلماسی کشور و مردم نباید از روی هیجان و شــتابزدگی باشد و به ویژه در حالی کــه زایرین ایرانــی زیادی کماکان در عربســتان حضــور دارند، واکنش ایران میتواند با بهانه جویی و کینه جویی آل سعود به سختگیری بر زایریــن ایرانی منجر شــود و یا با توجه به شرایط حساس منطقه، تنش و درگیری در دنیای اســلام را افزایش دهد.

3- اگــر این اتفــاق از ســوی دولت عربستان عامدانه نباشــد، اما نباید از این حق کوتاه آمد که دولت عربستان به عنوان متولی برگزاری مراسم عبادی حج، باید خود را ملزم به پاسخگویی در برابر این اتفاق ناگوار بداند، این اتفاق به هــر دلیلی اعــم از بازدید مقامات آل ســعود یا گرمای هوا و خســتگی حجــاج و ازدحام جمعیــت و یا حتی موارد ناشــناخته رخ داده باشد، دولت عربستان نمیتواند از زیر بار مسوولیت خویش شانه خالی کند و دولت ایران و دستگاه دیپلماسی کشور باید از طریق قانونی و با دیپلماسی فعال با همراهی سایر کشورهای اســلامی و با تکیه بر قواعــد حقوق بین الملل، عربســتان را ملزم بــه پاســخگویی و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه کنند.

4- در ارزش و اهمیــت و وجوب حــج هیچ تردیدی نیســت، اما ارزش حیات و جــان آدمی در دین مبین اســلامی فراتر از هر واجب و هر اصــل و فرع دیگری اســت، از دیدگاه اسلام و بر اساس آیه 32 سوره مائده «"مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا  ... » قتل عمد و به ناحق به ســان میراندن همه مردم اســت و فقــدان احترام به حیات فردی نشــانه عدم احترام به حیات جمعی و اصل انســانیت اســت؛ از ایــن رو اگر قرار بر تکــرار حوادثی اینچنین و بروز حوادثی چون ســقوط جرثقیل، آتش سوزی در هتل، تعدی به زایرین در فرودگاه و .... باشــد، چه بسا ترک حــج اولی بر ادای حج به نظر میآید. مادامی که دولت عربستان تعهدی بر مدیریت صحیح حج نداشته باشد

 

و حیات زایرین در معرض تهدید باشد، شایسته نیست هموطنانمان را راهی عربســتان کنیم. البته بررســی این موضوع با رعایــت جوانب آن وظیفه نهادهای ذی ربط و علمــا و فقهای حوزه علمیه اســت، اما به نظر میرســد با توجه به شــرایط و قراین موجود، تعطیلی موقت حــج میتواند یکــی از گزینه هــای روی میزباشد.

دکترولی الله شجاعع پوریان-

 



تاریخ انتشار : 7 مهر 1394 00:01



» اخبار مرتبط:

  • آیا نام "رکن آبادی" در لیست حجاج قرار دارد؟ /العربیه ادعا کرد:سفیر سابق ا ...
  • اتحادملت برمدار قانون/فراخوان عضویت درحزب" اتحادملت"
  • آزارجنسی دو حاجی ایرانی توسط پلیس عربستان!
  • برگزاری مراسم سالگرد یکی از کارگزاران کهگیلویه وبویراحمدی در مدینه
  • بوسه‌ دردسرساز بر پیشانی آیت الله هاشمی
  • » اشتراک گزاری خبر

    • ستاره سهيل

    • 7 مهر 1394 11:24
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو:
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • 0 خبر
    • 0 نظر
    ^
    ترک حج قبلا اتفاق افتاده ، ونتيجه هم مثبت بوده اميدوارم تا بدست آمدن جايگاه واقعي ايران در بين اعراب حج رفتن ممنوع شود
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler