مشروح اخبار


» معنا ندارد سر هر چیز کوچکی، با مطبوعات و رسانه‌ها برخورد کنیم



مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد  در اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: در جامعه توسعه‌یافته، مطبوعات با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش مهمی در بالا بردن آگاهی‌های گوناگون و ضروری برعهده دارند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه‌جانبه یاری می‌کنند.


محمدمهدی احمدی در اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: در جامعه توسعه‌یافته، مطبوعات با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش مهمی در بالا بردن آگاهی‌های گوناگون و ضروری برعهده دارند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه‌جانبه یاری می‌کنند.
او بیان کرد: مطبوعات در زمینه توسعه فرهنگی می‌توانند عامل آمیختگی، توازن، پیوند دادن به باورهای اصیل اعتقادی و سنت‌های جامعه باشند و باعث پویایی افکار شوند. کارکرد رسانه‌ها در عصر ارتباطات بی‌شک انکارناپذیر است.
احمدی گفت: جراید و روزنامه‌ها سودمندترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه و مبارزه با جهل و بی‌خبری به‌شمار می‌آید، با پذیرش این موضوع که توسعه، فرآیندی چند بعدی است و توسعه اقتصادی در این میان از برجستگی خاصی برخوردار است، پژوهش‌های اندیشمندان نشان داده که توسعه اقتصادی به پیش‌شرط اهرمی‌های کمکی عوامل فرهنگی نیازمند است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که توسعه اقتصادی و فرهنگی به آموزش و آگاه‌سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره‌برداری از امکانات مادی و معنوی نیاز دارد. نقش مطبوعات به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه فرهنگی آشکار می‌شود.
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی در یک جامعه دموکراتیک با حرکت‌های خود، به توسعه همه‌جانبه کمک می‌کند. در ایران، مطبوعات و بویژه روزنامه‌ها به دلایل سابقه تاریخی، میراث فرهنگی و نظام‌های سیاسی متمرکز در طول تاریخ و ضعف نهادهای جامعه مدنی دارای مشکلات ساختاری متعددی بوده و هستند که با تلاش و تکاپوی گسترده‌ای که در فضای رسانه‌ای کشور آغاز شده، امیدی در میان سطوح فکری و فرهنگی جامعه ایجاد کرده است.
احمدی بیان کرد: بی‌تردید میزان سنجش شکوفایی یا رکود مطبوعات صرفا رشد کمی و افزایش تعداد نشریات یک جامعه نخواهد بود، بلکه چگونگی نفوذ و رسوخ رسانه‌ها در سطوح مختلف جامعه، محتوا و مضمون پیام تنوع و خلاقیت فکری و فنی یا پاسخگویی به نیازهای جدی و ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از موازین دیگر ارزیابی کیفی از جمله مقتضیات و برنامه‌ریزی مطبوعات کشور است.
وی گفت: زمانی که نشریات به‌عنوان رسانه ارتباط جمعی متولد شدند، خبری از اینترنت، ماهواره و دیگر رسانه‌های ارتباطات جمعی نبود؛ اما امروز با وجود تمام ابرازهای پیشرفته رسانه‌ای و ارتباط جمعی، نشریات و روزنامه‌ها همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک رسانه تعیین کننده در جامعه حفظ کرده‌اند. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با وجود رسانه‌های مدرن امروزی و با سرعت بالای اطلاع‌رسانی، دیگر جایی برای نشریات و روزنامه‌ها باقی بماند؛ اما رسانه‌های مکتوب هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست ندادند.
او اظهار کرد: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت، صنف‌گرایی و بازبینی در قوانین و مقررات را به‌عنوان سه رویکرد اصلی خود در یک سال اخیر دنبال کرده‌اند. دولت یازدهم و وزارت ارشاد در حال بازبینی بخشی از قوانین و مقررات رسانه‌ها، شفافیت‌بخشی به امور و فعالیت‌های رسانه‌ای، ارائه لایحه قانون تبلیغات، حمایت روزافزون از حدود شش‌هزار خبرنگار، منطقی کردن یارانه مطبوعات و هدفمند کردن نحوه توزیع آگهی بین نشریات، روزنامه‌ها و مطبوعات براساس فرمول شفاف و عملکرد شش ماهه، توجه به قانونگرایی و مراقبت از اخلاق حرفه‌ای، ملتزم کردن رسانه‌های الکترونیک به اخذ مجوز و حمایت از سایت‌های قانون‌مند و برخورد قانونی با رسانه‌های فاقد مجوز، توجه به دیپلماسی رسانه‌ای یعنی تسهیل فعالیت خبرنگاران دفاتر رسانه‌های خارجی با رعایت منافع ملی در کشور، کاهش تذکرات، بخشنامه‌های دستوری و اعمال نظر تحمیلی به مطبوعات هستند.
احمدی ادامه داد: نظام صنفی رسانه‌ها برای پیگیری و رسیدگی هرچه مطلوب‌تر به مسائل، مشکلات، خواسته‌ها و دغدغه‌های خبرنگاران کشور مدتی است که از سوی وزارت ارشاد تأسیس شده و آیین‌نامه آن نیز به زودی به اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ابلاغ می‌شود.
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی در استان‌ها برای اصالت دادن به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی از سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گزارش راک نیوز ، بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های کهگیلویه و بویراحمد توسط سیدمحمد تقوی به‌عنوان نماینده هیئت داوران این جشنواره خوانده شد.



تاریخ انتشار : 17 مهر 1394 00:12



» اخبار مرتبط:

  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری جشن روز خب ...
  • شوخی یک روزنامه با نمایندگان مجلس: کاش استاند‌ار ما عوض شد‌ه بود‌
  • سوتی 20:30 در خبر تزریقی علیه ارشاد
  • امیدواریم همه مسئولان ادارات و دستگاه‌های استان برای قدردانی از خبرنگاران ...
  • جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استانی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler