مشروح اخبار


» رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد خبرداد:تازه ترین آمار از مبتلایان به ایدز در این استان



براساس آمار جهانی تنها در سال 2014 میلادی 2 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شدند و در همین سال یک‌میلیون و 200 هزار نفر از مردم جهان براثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادند.

طبق آمار جهانی روزانه 6 هزار نفر بیمار جدید به شمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و روزانه 4 هزار مرگ و میر ناشی از بیماری HIV در جهان رخ می‌دهد.

سید علی موسوی رجا ادامه داد: تعدادبیمار مبتلا به این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تخمین زده می‌شود مبتلایان به HIV در استان...


 بیماری ایدز برای نخستین‌بار در سال 1981 در نیویورک آمریکا مشاهده شد که گفته می‌شود اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران، چند سال پس از کشف این ویروس از یک کودک مبتلا به هموفیلی در اثر تزریق خون آلوده بوده است.

بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تا پایان سال گذشته میلادی 36 میلیون و 900 هزار نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا شدند.

براساس آمار جهانی تنها در سال 2014 میلادی 2 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شدند و در همین سال یک‌میلیون و 200 هزار نفر از مردم جهان براثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادند.

طبق آمار جهانی روزانه 6 هزار نفر بیمار جدید به شمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و روزانه 4 هزار مرگ و میر ناشی از بیماری HIV در جهان رخ می‌دهد.

گسترش روزافزون HIV به عنوان یکی از چالش‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی توسعه جوامع را به خطر انداخته و صدمات بسیار زیادی به ساختار جوامع اقتصادی وارد کرده است.

ویروس HIV یکی از مهمترین بیماری‌های است که جمعیت جوان همه کشورها را مورد تهدید قرار داده است و در کشورهایی که مردم آگاهی کمتری در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری‌ دارند انتشار بیماری بیشتر و سریع‌تر است.

در همین خصوص رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت 29 هزار و 414 مبتلا به ویروس HIV در کشور شناسایی شده که برآورد می‌شود شمار مبتلایان به این ویروس بین 80 تا 90 هزار نفر باشند.

به گزارش راک نیوز از یاسوج ،سید علی موسوی رجا ادامه داد: 176 بیمار مبتلا به این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تخمین زده می‌شود مبتلایان به HIV در استان 844 نفر باشد.

وی به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: انتقال از طریق سرنگ و سوزن آلوده، خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی و انتقال از طریق مادر به کودک از راه‌های انتقال این بیماری است که باید نکات بهداشتی لازم  برای جلوگیری از این بیماری به مردم آموزش داده شود.

این مسئول اضافه کرد: 80 درصد انتقال بیماری ایدز در جهان از طریق تماس جنسی است که در کشور ما این بیماری بیشتر از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده و به صورت تزریقی منتقل می‌شد اما در چند سال گذشته، راه انتقال بیماری از طریق تماس جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.

موسوی رجا با تأکید بر ضرورت آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری گفت: مردم باید بدانند این بیماری با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد، از این رو تنها راه کنترل مؤثر آن، ارتقاء آگاهی مردم به خصوص جوانان و نوجوانان از راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

به دلیل شیوع گسترده این بیماری سازمان جهانی بهداشت از سال 1988 میلادی به منظور افزایش بودجه‌ها، افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر برابر با(10 آذر)را به‌نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری کرده که در سال جاری میلادی 6 دسامبر (15 آذر) به‌نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.

 شعار روز جهانی ایدز از سال 2011 تا 2015 میلادی به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز، به صفر رساندن برچسب و تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید است.

 



تاریخ انتشار : 17 آذر 1394 19:48



» اخبار مرتبط:

  • افزايش دوبرابري بيماري ايدز در کهگيلويه وبويراحمد
  • افزایش ابتلا به ایدز در بین کودکان کار به دلیل سو استفاده های جنسی
  • 30 کودک دراستان فارس مبتلا به ایدز هستند+آمار افراد بزرگسال!
  • هرمزگان در شمار استان‌های پرخطر در ‌ایدز ‌ /عامل انتقال ایدزبه جزایر رابهتر ...
  • چند بیمار ایدزی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام