مشروح اخبار


» بندهای ضد ایرانی بیانیه استانبول که قرائت نشد+مفادآنها



سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حالی پایان یافت که تلاش‌های عربستان سعودی برای قرائت بیانیه ضد ایرانی در اختتامیه این نشست به جایی نرسید.


سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حالی پایان یافت که تلاش‌های عربستان سعودی برای قرائت بیانیه ضد ایرانی در اختتامیه این نشست به جایی نرسید.

به گزارش راک نیوز ،از روز گذشته که مشخص شد چهار بند این بیانیه علیه جمهوری اسلامی ایران است، اعتراض شدید دکتر روحانی و هیأت ایرانی به شدت علیه این بیانیه در جریان بوده است و هیأت ایرانی در نشست پایانی حضور نیافت.

با وجود عدم اجماع بر روی این بیانیه، امام ترکیه و عربستان و کشورهای تابع سعودی‌ها، این بیانیه را رسمی قلمداد می‌کنند.

چهار بند از این در این بیانیه 218 بندی، (بندهای 30،31،32،33) به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود که در ادامه می‌آید:

30: این نشست تأکید می‌کند که روابط بین کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران باید بر مبانی حسن همجواری، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، احترام به استقلال و تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها، حل اختلافات از راههای مسالمت‌آمیز طبق منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل و دوری از به کارگیری زور یا تهدید استوار باشد.

31: این نشست حمله به مراکز دیپلماتیک عربستان در شهرهای تهران و شمهد را محکوم می‌کند، اقداماتی که به شکل واضح پروتکل‌های دیپلماتیک بین کشورها را زیر پا می‌گذارد.

32: این نشست، سخنان مقامات ایرانی در مورد احکام قضایی صادره شده در عربستان علیه مجرمان تروریستی را رد می‌کند؛ چرا که این مسأله دخالت آشکار در امور داخلی عربستان سعودی محسوب شده و با منشور سازمان ملل و منشور سازمان همکاری اسلامی و تمامی میثاقنامه‌های بین المللی مغایرت دارد.

33: این نشست دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی و ادامه حمایت از تررویسم را محکوم می‌کند./فارس



تاریخ انتشار : 28 فروردین 1395 04:35



» اخبار مرتبط:

  • فوری/ عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد: دیپلمات های ایران طی 48 ...
  • عربستان به سفیر ایران در ریاض 24 ساعت مهلت داده تا خاک این کشور را ترک کند+ ...
  • بحرین رسما از ایران به سازمان ملل شکایت کرد
  • موضع گیری امارات علیه سخنان آیت الله جنتی
  • بوسه‌ دردسرساز بر پیشانی آیت الله هاشمی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler