مشروح اخبار


» مشکلات و فشارها کوچکتر از اراده و آرمان‌هاي ملت ايران است



رهبر انقلاب اسلامي عرصه کنوني را ميداني شوق‌آفرين و در عين حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ايران اسلامي همچون ميدان مسابقات ورزشي است که با وجود خستگي و دلهره اما حضور در آن ميدان شوق آفرين است و ورزشکاران با انگيزه و شوق فراوان پا به عرصه آن مي‌گذارند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز يکشنبه در ديدار جمعي از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوري، و مسئولان شرکت‌هاي دانش بنيان و پارک‌هاي علم و فناوري، علم را سرمايه‌اي جوشان و تمام نشدني براي کشور دانستند و با اشاره به نقش اقتصادِ مبتني بردانش و علم در ارتقاي هويت ملي، قدرت سياسي و استقلال کشور تأکيد کردند: ايران، امروز در يک مقطع ماندگار تاريخي و حساس قرار دارد که شناخت صحيح مسئوليت‌ها و ايفاي آن‌ها، قطعاً ملت ايران را به افق‌هاي نويد بخش و آرمان‌هاي مورد نظر خواهد رساند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار افزودند: کشور در حال پيشرفت است و هيچ بن بست و مشکل برطرف نشدني در حرکت رو به جلو ملت ايران وجود ندارد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به برخي فشارهاي سياسي، ‌اقتصادي و تبليغاتي در مسير حرکت کشور به سمت آرمان‌ها و اهداف والا خاطرنشان، کردند: ملت ايران مصمم است که با همت و اراده، خود را به نقطه مورد نظر برساند. ايشان تأکيد کردند: ملت ايران در وسط ميدان است و مشکلات و فشار‌ها، کوچک‌تر از تصميم، اراده و آرمان‌هاي اين ملت است.

رهبر انقلاب اسلامي عرصه کنوني را ميداني شوق‌آفرين و در عين حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ايران اسلامي همچون ميدان مسابقات ورزشي است که با وجود خستگي و دلهره اما حضور در آن ميدان شوق آفرين است و ورزشکاران با انگيزه و شوق فراوان پا به عرصه آن مي‌گذارند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي يکي از راههاي عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز کنوني را، جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي خواندند و تأکيد کردند: اقتصاد مقاومتي يک شعار نيست بلکه يک واقعيتي است که مي‌بايست محقق شود. ايشان افزودند: يکي از بهترين مظاهر و مؤثر‌ترين مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي، شرکتهاي دانش بنيان است که مي‌توانند اقتصاد مقاومتي را پايدار‌تر کنند. رهبر انقلاب اسلامي رشد اقتصادي حقيقي را در گرو توليد ثروت از طريق دانش و علم دانستند و خاطرنشان کردند: اگر شرکتهاي دانش بنيان جدي گرفته شوند و از توسعه کمي و کيفي آن‌ها حمايت شود، به واسطه ثروت آفريني از طريق علم، اقتصاد کشور به شکوفايي حقيقي خواهد رسيد. حضرت آيت الله خامنه‌اي توليد ثروت از طريق منابع تمام شدني همچون نفت را خود فريبي خواندند و افزودند: خام فروشي دامي است که ميراث سال‌هاي متمادي قبل از انقلاب است و متأسفانه کشور گرفتار آن شده است و بايد تلاش شود که ملت ايران از اين تله نجات پيدا کند. ايشان رسيدن به باور و موقعيت بستن اختياري درِ چاه‌هاي نفت و توقف خام فروشي مواد خام و معدني را بسيار مهم ارزيابي و تأکيد کردند: رسيدن به اين شرايط، با تکيه بر علم و از طريق شرکتهاي دانش بنيان امکان پذير است. رهبر انقلاب اسلامي اقدامات انجام گرفته در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان را دلگرم کننده خواندند و افزودند: برخي نقاط ضعف و مشکلات نيز وجود دارد که بايد شناسايي و سريعاً برطرف شوند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به مطالب ارائه شده از جانب محققان و نوآوران، سيستم‌هاي سنتي و قديمي اعتبار سنجي از طرف بانک‌ها و مؤسسات پولي، و نبود بيمه‌هاي خاص بمنظور حمايت از خطر پذيري شرکت‌هاي دانش بنيان را از جمله ضعف‌ها برشمردند و خاطرنشان کردند: دستگاههاي دولتي بايد با رصد اختراعات و شناسايي نخبگان فکري و حمايت از آن‌ها، زمينه ايجاد شرکتهاي دانش بنيان جديد را بوجود آورند. ايشان با اشاره به سرمايه گذاري برخي کشورهاي خارجي براي شناسايي و جذب استعدادهاي داخلي، لزوم جلوگيري از اين پديده را از طريق منطقي و ايجاد مشوق‌ها و حمايت‌هاي لازم خاطرنشان کردند و افزودند: يکي از مسائلي که در زمينه شرکتهاي دانش بنيان وجود دارد، اجرايي نشدن قانون حمايت از اين شرکت‌ها است که آيين نامه اجرايي آن بايد هرچه زود‌تر ابلاغ شود. تشکيل بانک اطلاعات براي شناسايي توانايي‌هاي علمي کشور و همچنين کاستي‌ها، گسترش عرصه فعاليت شرکت‌هاي دانش بنيان، و تقويت بخش خصوصي در شرکتهاي دانش بنيان از نکات ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن‌ها اشاره کردند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي پايه گذاري اقتصاد کشور بر توليد ثروت از طريق شرکتهاي دانش بنيان را زمينه ساز رسيدن به قدرت واقعي اقتصادي و همچنين تقويت روحيه خودباوري، خوداتکايي و هويت ملي و در ‌‌نهايت قدرت سياسي دانستند و خاطرنشان کردند: بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم و هموار کردن مسير، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمايه را به تشکيل شرکتهاي دانش بنيان تشويق کرد بايد افق بالا‌تر از تشکيل 20 هزار شرکت دانش بنيان که در برنامه پنجم پيش بيني شده است، ‌ مد نظر قرار گيرد.

درابتداي اين ديدار 10 نفر از محققان، متخصصان و نوآوران عرصه علم و فناوري و مسئولان و فعالان شرکت‌هاي دانش بنيان به بيان ديدگاه‌هاي خود درخصوص شرکتهاي دانش بنيان، حوزه علم و فناوري، و برخي مسائل مربوط به آن‌ها پرداختند.



تاریخ انتشار : 10 مرداد 1391 13:43



» اخبار مرتبط:

  • ختم سئوال از احمدي نژاد
  • کساني که خود را صالح مي‌دانند در موقع لازم وارد عرصه شوند
  • عدالت موجود، تا نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد
  • برخي بي‌تدبيري‌ها مشکلات را افزايش مي‌دهد
  • علت اصلي همه فشار‌ها تسليم نشدن در برابر نظام سلطه است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام