مشروح اخبار


» جایگاه بهورزان در نظام شبکه‏ ای-به بهانه روز بهورز



 

 

راک نیوز- تامین سلامت، برخورداری از زندگی سالم، مصون ماندن از بیماری ها و دستیابی به مراقبت های بهداشتی از حقوق مسلم شهروندان است که باید بدون توجه به موقعیت، ثروت، طبقه اجتماعی و سایر تفاوت های آنها در نظر گرفته شود.

این مفهوم در عمل به این معناست که هر زن، مرد، جوان، پیر و کودک حق دارد از بالاترین سطح قابل حصول از استانداردهای سلامت جسمی و روانی  بدون هیچ گونه تبعیضی برخوردار باشد.

اگر چه تامین این حق شهروندی از وظایف غیر قابل تردید دولت است، اما در چند سال گذشته مقوله های اجتماعی و عوامل رفتاری موثر بر سلامت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

این عوامل رفتاری بیشتر مربوط به عوامل فرهنگی و آداب و رسوم بومی، میزان مشارکت پذیری عموم مردم و سطح دانش و آگاهی آنهاست، به عبارت دیگر حداقل50 درصد سطح سلامت جامعه مستقیم به رفتار و باور و نوع نگاه مردم به مقوله بهداشت و سلامت وابسته است. یک رفتار پر خطر و غیر بهداشتی، یا باور اشتباه  از مسایل بهداشتی می تواند سلامت و بهداشت جامعه  را به شدت به خطر انداخته  یا میزان تاثیر اقدام های بهداشتی جامعه را کاهش دهد.

نقش و عملکرد بهورزان در نظام سلامت، واقعیت هایی را به رخ   می کشد که می تواند زمینه ای برای لزوم الگو گیری در سایر بخش های کشور باشد.

بی شک یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل موفقیت نظام سلامت، توجه به نظام شبکه ای است که در آن خانه بهداشت به عنوان اولین و اصلی ترین سطح ارائه خدمات بهداشتی، جهت پیشگیری نوع اول قرار گیرد و اگر هم به صورت محدود به درمان توجه دارد، باز هم در راستای پیشگیری است.

به همین لحاظ یکی از ارکان موفقیت نظام سلامت کشور بهورزان عزیر هستند، چرا که بیشترین بار مسئولیت نظام سلامت بر دوش این بزرگواران هست، این بهورز است که از میان مردم انتخاب شده و با فراگیری مطالب بهداشتی به مردم خدمت می کند، مردم او را به عنوان پزشک روستا قبول دارند، چرا که بهورز در راستای خدمت به مردم از جان مایه گذاشته و در این راه، روز و شب برایش فرقی نمی کند.

امروز در همه جای دنیا نام « بهورز »BEHVARZ   نام شناخته شده‌ای است که ترجمه ای برای آن در نظر گرفته نشده است و این حاصل سالها تلاش و کوشش بهورزان است.

جمهوری اسلامی ایران بنا به سیاست های عدالت محور خود طی 3 دهه تلاش به دستاوردهای مهمی در ارتقاء سلامت جامعه به ویژه در مناطق محروم و روستایی دست یافته است. این در حالیست که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دهه اول انقلاب و پس از آن بازسازی خسارت ناشی از جنگ دستیابی به اهداف مورد انتظار را در حوزه سلامت کشور مشکل می‌نمود.

با این همه در پرتو استقرار نظام سامان‌مند شبکه‌های بهداشت و درمان و تلاش بی وقفه مسئولان و تلاشگران عرصه سلامت با یاری خداوند متعال نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی به چنان نتایج درخشانی دست یافت که امروزه به یکی از الگوهای معتبر جهانی تبدیل شده است.

بی تردید بهورزان به عنوان سنگرداران خط اول ارائه خدمات در دستیابی به این موفقیت ها نقشی بی بدیل داشته است و در گذشته و حال نقش بسیاری مهمی در همه پیشرفتهای نظام سلامت داشته و دارند و نتیجه تلاش این عزیزان در همه عرصه های مشهود است.

12 شهریور روز بهورز را به همه این تلاشگران بی نام و نشان عرضه سلامت تبریک گفته و زحمات آنها را ارج می نهیم و قدردان زحمات آنها هستیم

 

 

 فرانک فتحی کارشناس مسوول بهورزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 




تاریخ انتشار : 3 شهریور 1395 15:24



» اخبار مرتبط:

  • افتتاح 5 پروژه بهداشتی درمانی در هفته سلامت در گچساران
  • روز شمار هفته سلامت اعلام شد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درآیین تجلیل از پزشکان و بهورزان شهرستان باش ...
  • تجلیل از 30 بهورز نمونه شهرستان کهگیلویه
  • شورای مرکزی بهورزان کهگیلویه انتخاب شدند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler