مشروح اخبار


» شبیخون شپش‎ها به مدارس/ انگلی که طبقه اجتماعی نمی‌شناسد



شاید همه ما وقتی حرف از شپش و آدم های مبتلا به آن می ‌شود، ذهن ‌مان به سمت و سوی یک محیط کثیف و فردی که مدت‌های زیادی حمام نرفته، می رود. اما افزایش این عارضه در نقاط مختلف کشور که به نوعی یک معضل نیز عنوان شده، بیانگر آن است که ابتلا به شپش ربطی به فقرنشینی یا مرفه نشینی، مناطق شهری یا مناطق روستایی ندارد و چه بسا که این بیماری در بین شهرنشینان بیشتر از روستانشینان دیده شود.


شاید همه ما وقتی حرف از شپش و آدم های مبتلا به آن می ‌شود، ذهن ‌مان به سمت و سوی یک محیط کثیف و فردی که مدت‌های زیادی حمام نرفته، می رود. اما افزایش این عارضه در نقاط مختلف کشور که به نوعی یک معضل نیز عنوان شده، بیانگر آن است که ابتلا به شپش ربطی به فقرنشینی یا مرفه نشینی، مناطق شهری یا مناطق روستایی ندارد و چه بسا که این بیماری در بین شهرنشینان بیشتر از روستانشینان دیده شود.

به گزارش راک نیوز از بوشهر؛ با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، تراکم دانش آموزان در فضاهای بسته و کنار همدیگر، احتمال سرایت عارضه شپش را بیشتر می کند و بحث ها درباره اش را داغ تر.

 

اگرچه این بیماری در سربازخانه ها و زندان ها که تراکم جمعیتی در آن بالا و در مدت زمان بیشتری می باشد هم شایع است، ولی برای دانش آموزان حساسیت بیشتری در پی دارد، خصوصا اینکه اغلب والدین تصور می کنند درمان آن طولانی مدت است، بدتر اینکه فرزندشان را در مدرسه به عنوان فردی آلوده منزوی می کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با یادآوری اینکه تراكم جمعيت در شهرهاي بزرگ و حاشيه شهرها و همچنين مهاجرپذير بودن کشور از عوامل شیوع آلودگي به شپش است گفت: انتقال آلودگي از خانه به مدرسه و بالعكس نيز توسط دانش آموزان يكي از مهمترين عوامل بروز همه گیری در سطح جامعه و تهديد بزرگي براي بهداشت عمومي است.

 

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان ادامه داد: انتقال شپش سر عمدتاً در اثر تماس مستقیم و یا استفاده از وسایل مشترک نظير حوله، شانه، برس سر، کلاه، روسري، بالش، لباس هاي خواب و نیز قرار دادن اشیاء آلوده بر روی یکدیگر و همچنین بوسيله صندلي‌هاي سالن‌هاي اجتماعات ،کلاس‌ها، وسائل نقلیه عمومي وکمد‌های لباس حمام‌هاي عمومي و استخرها و ... انجام مي شود.

 

وی افزود: استحمام مرتب و منظم، شانه كردن موهاي سر در روز به دفعات مختلف، تميز كردن و شستشوي منظم برس و شانه و لباس ها، روسري و كلاه و ديگر وسايل شخصي از اصول مهم پيشگيري از شپش است.

 

وی درمان صحيح افراد آلوده و بررسي اعضاي خانواده آنها و همچنین پيگيري پس از یک هفته را توصيه کرد و گفت: در صورت ادامه آلودگي، تكرار درمان براي افراد آلوده در خانواده ضروري است.

 

وی هشدار داد: در مواقع بروز آلودگي به شپش سر در مدارس، از تعطيلي و سم پاشي سطوح و ديوار اكيدا خودداري شود چون نه تنها اقدام موثر و علمي در كنترل آلودگي نبوده بلكه امكان بروز پيامدهاي نامطلوبي هم براي سلامت دانش آموزان داشته باشد.

 

والدین برای درمان دانش آموز خود همکاری کنند

 

در همین خصوص مدیر سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با یادآوری اینکه شپش سر ربطی به وضع اقتصادی و اجتماعی خانواده ها ندارد و چه بسا این بیماری در هر طبقه اجتماعی و یا هر مکانی که باشد، شرایط منتقل شدن را دارد، گفت: ممکن است این بیماری حتی از میهمانی به دانش ‌آموزان منتقل شود، بنابراین خانواده ‌ها در صورت مشاهده علایم آن در اسرع وقت به مربی یا رابطان بهداشتی مدرسه اطلاع داده و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

عبدالمحمد شعرانی با تاکید بر اینکه در خصوص شناسایی و درمان دانش آموزان مبتلا به شپش، باید به مسائل رواني و اجتماعی فرد آلوده وخانواده وي توجه و از هرگونه توهين و آزار روانی پرهيز شود، گفت: بعضا خانواده ها به خاطر بار اجتماعی این بیماری و ذهنیت هایی که در دیگران به وجود می آید برای درمان مقاومت می کنند.

 

وی ادامه داد: باید گفت اگر کودک شما به شپش مبتلا شد بدترين اتفاق عالم براي او رخ نداده است و مهم‌ترين نكته آن است كه در اين خصوص والدين ترس به خود راه ندهند و برای درمان و عدم ابتلای سایر اعضای خانواده یا دانش اموزان دیگر همکاری داشته باشند، هرچند اگر شپش براي مدتی بدون درمان بماند مي‌تواند مشكلاتي براي سلامتي فرد و ديگران ايجاد نماید.

 

شعرانی با اشاره به اینکه بیشترین ابتلا به شپش در مدارس ابتدایی خصوصا در بین دختران می باشد، گفت: از طریق مربیان یا رابطین بهداشت در مدارس نسبت به غربالگری بیماری در مدارس اقدام می کنیم و در این زمینه از همکاری کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی نیز بهره می بریم.

 

به گفته وی، علاوه بر این بروشورهای آموزشی درباره بیماری هم در مدارس توزیع شده و مبتلایان هم برای درمان به مراکز درمانی ارجاع شده و با استفاده از شامپوی مخصوص پس از یک هفته درمان می شوند. در همین راستا، سال گذشته 8554 دانش آموز، 9200 نفر از والدین و 3520 تن از عوامل اجرایی درباره بیماری شپش آموزش دیدند.

 

وی اگرچه به آمار مبتلایان این بیماری در سال گذشته اشاره ای نکرد، ولی گفت: از ابتدای طرح غربالگری این بیماری در سال تحصیلی جدید، شاهد کاهش افراد شناسایی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. ضمن اینکه از هم استانی ها درخواست داریم برای گزارش بیماری یا دریافت مشاوره، به اداره تغذیه و تندرسی آموزش و پرورش استان اطلاع دهند.



تاریخ انتشار : 5 آبان 1395 14:21



» اخبار مرتبط:

  • ابتلاء 100 دانش‌آموز لنده ای به شپش سر
  • افزايش دوبرابري بيماري ايدز در کهگيلويه وبويراحمد
  • واکنش به اخبار «شپش در مدارس»
  • واکنش مسئولان به شیوع شپش در مدارس یکی از شهرستان ها +راه های علاج شپش زدگی
  • پذیرش دانش‌آموز در مدارس شاهد دهدشت بدون در نظر گرفتن امتیاز
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler