مشروح اخبار


» منزلت عيد سيعد فطر



نويسنده : سيدرضا اکرمي     

 1- ماه رمضان با همه حوادث و دستاوردهاي آن سپري شد، يادش بخير، که فرمود «لويعلم العبد ما في‌رمضان، لودان يکون رمضان السنه» اگر بنده فهيم و هشيار و زيرک و فرصت‌شناس و غنيمت‌شناس، مي‌دانست که رمضان چه دستاوردهاي متفاوت و متنوع دارد «که در هيچ عبادت ديگري آن را نداريم» دوست مي‌داشت که رمضان طول سال باشد و صد البته مي‌دانيم پايان ماه رمضان و آغاز شوال با دو روز تعطيل حال و هواي خاص دارد، تا چگونه آن را بشناسيم و قدر بدانيم و عظمت آن را براي ديگري و ديگران توضيح دهيم.

2- وقتي اين ماه امساک و رشد اخلاقيات و معنويات و طهارات و عبادات قرآني و احياي چند شبه، به عيد فطر «الذي جعلته للمسلمين عيدا» ختم مي‌شود و سرور و شادماني با نماز شکوهمند عيد فطر و دادن «فطره»آغاز مي‌گردد، جلوه نويني از برکات و درجات معنوي و رحمت خداوندي شامل حال همه مسلمانان مي گردد و براي آورنده اسلام جهاني، پيامبر خاتم شرافت و کرامت «ولمحمد صلي‌الله عليه و آله، ذخرا و شرفا و کرامه و مزيدا» معرفي مي‌گردد. راستي چه آغازي و چه پاياني، چه عبادتي و چه جشني، چه احيائي و چه انابه‌اي، خدايا اين عبادت ناقابل را از همگان بپذير و اين ماه رمضان را آخرين ماه رمضان ما قرار مده:

3- در قرآن مجيد موضوع تزکيه «خودسازي و پاک‌سازي» جايگاه ويژه دارد، تا آنجا که در انگيزه دعوت پيامبران، يک اصل محسوب مي‌گردد. «يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه، جمعه آيه 2» و در سوره شمس، پس از يازده سوگند «والشمس و ضحيها» مي‌خوانيم «قدا فلح من زکاها و قدخاب من دساها» پيروز و موفق آن انسان و آن جان و روحي است که خود را بسازد و تزکيه نمايد و شکست خورده، آن فردي است که خود را رها نمايد و واگذارد و در او «انفعال و وادادگي» باشد، يک ماه در اردوگاه روزه قرار گرفتن و قرآن و دعا و شب زنده‌داري و افطاري دادن و اشک ريختن و توبه کردن را همراه نمودن، اگر دستاوردي چون تزکيه و خودسازي نداشته باشد، سراسر زيان و خسران را با خود خواهد داشت که گرسنگي کشيده و تشنگي چشيده، و بيدار خوابي و خستگي ديده و برنامه عادي 11 ماه سال را بهم ريخته است و از فيوضات گران‌شان، تقوي و هدايت و تکبير و تعظيم خداوند و رشد و تعالي و سپاسگزاري خداوند، «لعلکم تتقون لتکبر والله علي ما هداکم، لعلهم يرشدون، لعلکم تشکرون» محروم مانده است و البته اين خسارت ساده‌اي نيست.

4- امام علي عليه السلام در نهج‌البلاغه سخن کوتاهي دارد که منزلت و جايگاه عيد فطر را يادآور مي‌گردد «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه و شکر قيامه» عيد براي آن کس است که روزه وي و شب زنده‌داري وي مورد قبول خداوند قرار گيرد و نمره سپاس دريافت نمايد، وگرنه خوشا به حال آن کس که خورد و براي ماه رمضان برنامه نداشت و عادي و بي‌تفاوت از کنار آن گذشت. «حبذا نوم الاکياسو افطارهم» و تشنگي و گرسنگي را نديد. بنابراين عيد چون عزا براي خود ضابطه و قاعده دارد و مشروط به شروط مي‌باشد.

5- آخرين سخن درباره عيد فطر و نماز آن، يکي موضوع پرداخت زکوه فطره است که در قرآن مجيد آمده «قد افلح من تزکي و ذکر اسم و به فصلي»پيروز و شادمان آن کس است که پرداخت زکوه را پذيرا شود و سپس به نماز روي آورد و آن را برگزار کند. پرداخت زکوه فطره، گشايش بسياري براي جامعه اسلامي خواهد داشت و چاره‌‌ساز دردهاي محرومين و مرهم بر زخم‌هاي فقر و تهيدستي مي‌باشد. با پرداخت زکوه فطره پس از ماه رمضان و افطاري دادن در ماه رمضان، قرابت بين متمکنان و محرومان پديد مي‌آيد و فاصله طبقاتي کاهش مي‌يابد و دل‌ها نزديک‌تر مي‌گردد. موضوع ديگر نماز عيد فطر است که در قرآن و سنت جايگاه والا دارد، نماز کوتاه دو رکعتي، اما به شيوه خاص در قنوت و رکوع و دعاي مخصوص نماز «اللهم اهل الکبرياء و العظمه» که در اين دعاي تکراري در چند رکوع در دو رکعت، خداوند تجليل مي شود و معرفي مي‌گردد و صفات «کبريايي و عظمت، جود وجبروت، عفو و مغفرت» خداوند با صداي بلند و رسا در آسمان جهان اسلام طنين‌انداز مي‌گردد و به وسيله رسانه‌هاي جهاني به گوش بسياري مي‌رسد. آن گاه به صورت شفاف اعلام مي‌شود که اين روز، براي مسلمانان روز شکوهمند و شرافت افزا است و براي پيامبر مسلمانان، سربلندي و افتخار و کرامت را با خود دارد. انصافا روز زيبايي است و روز شکوهمندي مي‌باشد. خداوند آن را قبول فرمايد.




تاریخ انتشار : 28 مرداد 1391 04:18



» اخبار مرتبط:

  • این بازیگر زن نماز اول وقت می‌خواند +عکس
  • اس ام اس ویژه ماه مبارک رمضان
  • ماه ذيقعده وتوجه به چند نکته
  • میزان زکات فطره امسال مشخص شد
  • بصیرت افزائی و شناخت حق دستاورد عبادت در ماه رمضان است.
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler