مشروح اخبار


» مهندس محمدعطریانفر:عصبانیت قالیباف به دلیل حضور رئیسی است



با داغ شدن تنور انتخابات و برگزاری نخستین مناظره‌ها تلویزیونی مردم ذهنیت دقیق‌تری نسبت به کاندیداهای حاضر در انتخابات پیدا کرده‌اند. این در حالی است که در شرایط کنونی نقش اسحاق جهانگیری از جریان اصلاحات و محمدباقر قالیباف از جریان اصولگرا پررنگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد.

به همین دلیل و برای تحلیل آرایش سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با مهندس محمدعطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گفت‌وگو کردیم.


با داغ شدن تنور انتخابات و برگزاری نخستین مناظره‌ها تلویزیونی مردم ذهنیت دقیق‌تری نسبت به کاندیداهای حاضر در انتخابات پیدا کرده‌اند. این در حالی است که در شرایط کنونی نقش اسحاق جهانگیری از جریان اصلاحات و محمدباقر قالیباف از جریان اصولگرا پررنگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد.

به همین دلیل و برای تحلیل آرایش سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با مهندس محمدعطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گفت‌وگو کردیم.

عطریانفر معتقد است: «انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان گزینه نهایی اصولگرایان با سازوکار دموکراتیک و مدنی در این جریان صورت نگرفته و ایشان به صورت غیرمنتظره‌ای به یکباره به‌عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی شدند.

در نتیجه حضور غیر منتظره آقای رئیسی در انتخابات و حمایت اصولگرایان از وی باعث عصبانیت و به هم ریختن تمرکز آقای قالیباف شده است.

آقای قالیباف از یک طرف تلاش می‌کند با جریان اصلاحات و کاندیدای نهایی این جریان یعنی آقای روحانی رقابت کند و از سوی دیگر علاقه ندارد با اقدامات خود پایگاه رأی آقای رئیسی را تقویت کند».

وی در ادامه افزود:آقای قالیباف در سال84 و در حالی که دارای سن کمی داشت و فاقد تجربه مدیریتی بالایی بود در انتخابات شرکت کرد که یک تمنای زودرس به شمار می‌رفت. وی همچنین در سال92 و در حالی که جریان‌های سیاسی از بخت تقریبا یکسانی برای پیروزی در انتخابات برخوردار بودند در انتخابات شرکت کرد و خود را در محک آرای مردم قرار داد. با این وجود شکست آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 به‌مراتب نسبت به سال84 برای ایشان دردناک‌تر بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به دلیل اینکه آقای روحانی در چهار سال گذشته رئیس جمهور کشور بوده و از نظر روانی نسبت به دیگر کاندیدا برتری دارد به نظر می‌رسید که آقای قالیباف حاضر نشود دوباره به‌عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کند. این در حالی است که قبل از ثبت‌نام‌های انتخابات نیز ایشان با صدور یک بیانیه اعلام کرد که انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد. با این وجود پس از برخی دستاوردهای دولت و بخصوص برجام احساس طیف رادیکال اصولگرایی این بود که باید در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به صورت جدی با آقای روحانی رقابت کنند. این در حالی بود که دست جریان تندرو اصولگرا برای رقابت با آقای روحانی از نظر فرماندهی عملیات خالی بود. از طرف دیگر بسیاری از شخصیت‌های مطرح اصولگرایی مانند آقای ولایتی، رضایی و جلیلی نیز حاضر نبودند در مقطع فعلی دوباره با آقای روحانی رقابت کنند. به همین دلیل آقا قالیباف گمان می‌کرد اگر در انتخابات شرکت کند همه طیف‌های اصولگرایی روی ایشان اجماع می‌کنند.

مطالبه اصلی آقای قالیباف این بود که اصولگرایان تنها باید روی وی اجماع کنند و بقیه کاندیداها در حاشیه قرار بگیرند. در این زمینه صحبت‌های زیادی بین اصولگرایان و بخصوص جمنا و آقای قالیباف صورت گرفت و اصولگریان تلاش کردند آقای قالیباف را راضی کنند که در انتخابات حضور پیدا کند. آقای قالیباف هم به دنبال این بود که شروط خود را برای کاندیداتوری با اصولگرایان در میان بگذارد و عنوان کند که از اصولگرایان انتظار دارد تنها روی وی اجماع کنند. با این وجود پس از برگزاری جلسات جمنا و گمانه‌زنی‌های مختلف اصولگرایان در نهایت به کاندیداتوری آقای رئیسی رسیدند و تصمیم گرفتند با گزینه نهایی آقای رئیسی در انتخابات شرکت کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان گزینه نهایی اصولگریان با سازوکار دموکراتیک و مدنی در این جریان صورت نگرفته و ایشان به صورت غیر منتظره‌ای به یکباره به‌عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی شدند. در نتیجه حضور غیرمنتظره آقای رئیسی در انتخابات و حمایت اصولگرایان از وی باعث عصبانیت و به هم ریختن تمرکز آقای قالیباف شده است. آقای قالیباف از یک طرف تلاش می‌کند با جریان اصلاحات و کاندیدای نهایی این جریان یعنی آقای روحانی رقابت کند و از سوی دیگر علاقه ندارد با اقدامات خود پایگاه رأی آقای رئیسی را تقویت کند.

 



تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1396 09:12



» اخبار مرتبط:

  • قالیباف اشتیاق وافری برای رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری دارد
  • جلوس حاجی بابایی بر کرسی فتاح؛حال جمنا خوب است اما باور نکن!
  • احمدی‌نژاد به دنبال برهم‌زدن نظم انتخاباتی اصولگرایان است
  • روایتی از فروپاشی اصولگرایان ؛قالیباف نامزد انتخابات نمي‌شود
  • نشست روحانی با رقبای انتخاباتی‌اش در ساختمان قرمز ریاست جمهوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler