مشروح اخبار


» روحانی نوید دهنده زمانه ای جدید است ،ایران اعتدال گرایی را جشن می گیرد



روحانی نویددهنده زمانه‌ای جدید است ایران اعتدالگرایی را جشن می‌گیرد حجت الاسلام حسن روحانی با پشتیبانی بیش از 50 درصد رای دهندگان ایرانی در سال 92 توانست به عنوان دومین رئیس جمهور اعتدالگرای ایران انتخاب شود. رئیس جمهوری که حاصل تلاقی اندیشه های اصلاحطلبانه با سیاست های میانه روی هاشمی بود چهار سال پیش از این شانس برخوردار شد که ایران را از باتلاق پوپولیسم و افراط گرایی نجات دهد. او موفق شد. انتخاب روحانی نویددهنده آغاز زمانه ای جدید در اقتصاد، مدیریت، سیاست و برنامه ریزی در ایران بود. و اگر قادر باشد وارد میدان های تازه ای شود که گفته است در چهار سال آینده برایشان سخت تلاش خواهد کرد شاید حتی بتواند دوره ای جدید برای تاریخ معاصر ایران رقم بزند که وطن امروز ما بی اندازه محتاج آنهاست. تا اینجای کار بی نظیر بوده است. نرخ تورم را از 40 درصد به هشت درصد رساند، او در حال تبدیل شدن به استثنائی ترین مدیر ارشد کشور در دهه های اخیر است.


رادین یگانه

حجت الاسلام حسن روحانی با پشتیبانی بیش از 50 درصد رای دهندگان ایرانی در سال 92 توانست به عنوان دومین رئیس جمهور اعتدالگرای ایران انتخاب شود. رئیس جمهوری که حاصل تلاقی اندیشه های اصلاحطلبانه با سیاست های میانه روی هاشمی بود چهار سال پیش از این شانس برخوردار شد که ایران را از باتلاق پوپولیسم و افراط گرایی نجات دهد. او موفق شد.

انتخاب روحانی نویددهنده آغاز زمانه ای جدید در اقتصاد، مدیریت، سیاست و برنامه ریزی در ایران بود. و اگر قادر باشد وارد میدان های تازه ای شود که گفته است در چهار سال آینده برایشان سخت تلاش خواهد کرد شاید حتی بتواند دوره ای جدید برای تاریخ معاصر ایران رقم بزند که وطن امروز ما بی اندازه محتاج آنهاست. تا اینجای کار بی نظیر بوده است.

نرخ تورم را از 40 درصد به هشت درصد رساند، او در حال تبدیل شدن به استثنائی ترین مدیر ارشد کشور در دهه های اخیر است. در واقع در دهه های اخیر، کسی سراغ ندارد ایران توانسته باشد میزان تورم را که مانند خوره به جان مردم ایران افتاده بود را تا این حد کاهش دهد. او حتی آرزوی بسیار سخت تری را هم برآورده کرد. بعد از 60 سال صادرات غیرنفتی بیش از واردات شد و بجز در دروه محدودی در زمان محمد مصدق چنین موفقیتی بدست نیامده بود. در واقع پس از ظهور استعمار و چپاول کشور توسط انگلیس، این نخستین بار بود که دولت ایران توانست به چنین موفقیتی برسد آن هم در سال سوم و چهارم مدیریتش.

 

آنچه در ایران رخ داد تنها برآمده از تغییرات مدیریتی نیست چراکه تقریبا هر هشت سال یکبار در دهه های اخیر بخش اصلی مدیریت ایران زیر و رو می شد. در حقیقت می توان این پیروزی ها را به حساب پیوند اعتدالگرایی و اصلاحطلبی در ایران نوشت که در دهه های اخیر کمتر همراه هم می شدند. هم کاهش نرخ تورم و هم پیشی گرفتن صادرات بر واردات را باید جشن گرفت.

البته نباید حل یکی از پیچیده ترین چالش های بین المللی ایران که به برجام ختم شد را نسبت به آن دو موفقیت کم اهمیت دانست. بیش از 18 میلیون ایرانی، سال 92 روحانی را برگزیدند و به نفع ایرانی آزاد و پیش رونده رای دادند. آن ها به خود اجازه ندادند در دام های خطرناکی مانند وعده های سرخرمن افزایش یارانه ها گمراه شوند- نه توسط قالیباف ها که ادعاهایشان گوش فلک را کرده است، نه توسط جلیلی ها و نه توسط احمدی نژادی ها.

اگرچه چهار سال پیش روحانی در حد و اندازه امروزش شناخته شده نبود و تنها توانست کمی بیش از 50 درصد آرا را بدست آورد و در دور نخست به پیروزی برسد اما اینک شرایط به کلی متفاوت است. همه شرایط نشان می دهد که روحانی، انتخاب دوازدهم مردم ایران خواهد بود پیروزی قاطعانه او، به این رئیس جمهور معتدل ایران مشروعیت می دهد تا تعهداتی که برای نوسازی ایران وعده داد را پیاده کند. او در مستند تبلیغاتی اش گفت نیمه راه را رفته است.

نیمه دوم راه چه می تواند باشد؟ تردیدی نیست که روحانی به اندازه ای که در کاهش تورم موفق بود نتوانست بخش دوم مشکل ایران را حل کند و او به چهار سال دیگر نیاز دارد تا این راهی که آمده بود را تمام کند. به نظر می رسد روحانی می تواند سال 1400 را در حالی به اتمام برساند که دومین غول اقتصاد بحرانی ایران را که بیکاری است شکست داده باشد. اینک، با انتخابات ریاست جمهوری که برای 29 اردیبهشت برنامه ریزی شده، روحانی می بایست به سرعت به انرژی و قدرت تازه ای دست یابد تا بتواند محکمتر به راه خود ادامه دهد. این انتخابات مشخص خواهد کرد دست وی برای اعمال سیاست هایش چقدر باز خواهد بود.

شاید بزرگترین خواسته مردم از وی این است که مشکل بیکاری را در چهار سال آینده حل کند همانطوری که مشکل تورم را حل کرد. بدون شک، مهمترین وظیفه او، یافتن راه هایی است تا این چالش مهم را از پیش روی جوانان ایران بردارد تا آنان بهتر بتوانند زندگی کنند و برای وطنشان مفیدتر باشند. رئیس جمهور دوازدهم باید در جامعه ای که حس عمیقی از نومیدی حاکم شده و تسلیم برخی مشکلات ساختاری به جامانده از ده ها سال شده است اعتماد به نفس و امید ایجاد کند.

 

اما اگر کسی بتواند این کار را انجام دهد، حسن روحانی است. گمان نمی کنم ایران در 100 سال اخیر اینقدر خوش شانس بوده باشد که حق انتخاب به این خوبی را در اختیار داشته باشد و گمان نمی کنم بخواهد این فرصت تاریخی را به راحتی از دست دهد. 



تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1396 17:32



» اخبار مرتبط:

  • وزیر جنجالی دولت روحانی!+عکس
  • اولین دیدار خارجی حسن روحانی
  • نامه کنگره به اوباما در مورد روحانی
  • نامه روحانی برای رئیس جمهوری آمریکا
  • تذکر صریح روزنامه جمهوری اسلامی به حسن روحانی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler