مشروح اخبار


» دمای 54 درجه اهواز در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است



مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: دمای 54 درجه در تیرماه امسال در اهواز نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.


مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: دمای 54 درجه در تیرماه امسال در اهواز نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش راك نيوز از خوزستان ؛ کوروش بهادری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دمای هوا در تیرماه سال 1347- 1346به 54 درجه رسیده بود که این شدت گرما بعد از نیم قرن در سال جاری تکرار شد.
وی افزود: با آغاز تیرماه، شاهد دماهای بالا و گاهی دماهای رکورد در بیشتر شهرها وایستگاه ها بوده ایم.
بهادری ادامه داد: مقایسه حداکثر دما در دهه اول تیر 96 با مدت مشابه سال قبل در ایستگاه اهواز نشان از افزایش ناگهانی دما از روز ششم تا روز نهم بین 50 تا 54 درجه سانتیگراد داشته است.
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی ها نشان می دهد در خرداد ماه جاری، میانگین دمای خوزستان از حالت طبیعی و مورد انتظار خود گرم تر بود به نحوی که اختلاف میانگین دمای خرداد 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1+ درجه سلسیوس افزایش داشته است .
وی ادامه داد: اختلاف میانگین حداکثر دمای خردادماه 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1.5+ درجه سلسیوس افزایش داشته است و اختلاف حداقل دمای خرداد ماه 96 ، نسبت به مدت مشابه بلند مدت 0.6 + درجه سلسیوس افزایش داشته است .
بهادری اضافه کرد: در خرداد ماه 1396، گرمترین مقدار ثبت شده دما در استان مربوط به ایستگاه امیدیه با 50.2 درجه سلسیوس است و نکته قابل ملاحظه ، تداوم گرما صرف نظر از دمای رکورد در دهه سوم خرداد ماه می باشد.

**کاهش 140.6 میلی متری بارندگی امسال نسبت به بلند مدت در خوزستان
مدیر کل هواشناسی خوزستان در خصوص میزان بارش ها درخوزستان نیز گفت: میزان بارش در سال زراعی جاری 203.7 میلی متر، سال زراعی گذشته 371.5 میلی متر، بلند مدت 344.4 میلی متر و بارش یک سال کامل زراعی 345.5 میلی متر است.
وی اضافه کرد: میزان بارش امسال نسبت به بلند مدت 140.6میلی متر کاهش داشته است و نسبت بارش امسال به بلند مدت 59.2 درصد، نسبت بارش امسال به سال گذشته 54.8 درصد و نسبت بارش در بازه زمانی یکم مهرماه 95 تا 13 تیر ماه سال 96 به یک سال کامل زراعی 59 درصد بوده است.
بهادری بیان کرد: بر این اساس، میزان بارندگی سال زراعی جاری به بلند مدت 40.8 و نسبت به سال گذشته 45.2 و در بازه زمانی یاد شده به یک سال کامل زراعی 41 درصد کاهش داشته است.
خوزستان از اواخر فصل بهار با گرمای زودرس روبه رو شد به صورتی که در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد نیز رسید.
هشتم تیر دمای هوا در اهواز 53.7 درجه سانتیگراد اعلام شد که گفته شده گرمترین نقطه ایران و جهان در این روز بود
شدت گرما به حدی بود که در برخی روزها تعدادی زیادی از افراد دچار گرمازدگی شده وبه مراکز درمانی مراجعه کردند.
بر اساس مصوبه ستاد بحران خوزستان در 22 خرداد ، ساعت پایان کار ادارات و دستگاه های اجرایی خوزستان در روزهایی که دمای هوای استان به بالای 49 درجه می رسد، ساعت 13 می باشد.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان، این اداره کل هم اکنون دستگاهی برای اندازه گیری اشعه فرابنفش ندارد و خریداری دستگاه uv سنج (اندازه گیری اشعه فرابنفش) از برنامه های ششم توسعه است.



تاریخ انتشار : 19 تیر 1396 20:45



» اخبار مرتبط:

  • دما ۵۰ درجه ای هوا در آبادان و خرمشهر
  • گرما در خوزستان به 50 درجه رسید
  • فردا دمای کهگیلویه وبویراحمدبالای 40 درجه سانتیگراد است/ دمای خوزستان به 50 ...
  • 40 میلیون متر مکعب آب بارندگی اخیر پشت سد کوثر ذخیره شد
  • دمای هوا در یاسوج به دو درجه سانتیگراد زیر صفر رسید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام