مشروح اخبار


» شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کهگیلویه وبویراحمد را تهدید می‌کند



مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت که شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش راک نیوز:مدیر کل دامبزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با این بایگاه خبری اظهار داشت:درسال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۵ کانون کهگیلویه وبویراحمد کنترل شد.

وی افزود: این ویروس ویژه پرندگان است ولی در صورت عدم کنترل و ورود به بدن انسان خطرات غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

بهمنش بیان کرد: با توجه به افزایش سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای انسانی، امکان تلفیق این 2بیماری به‌صورت تشدید شده وجود دارد بنابراین باید برای پایین آوردن هزینه‌ها ،پیشگیری را در دستور کار قرار داد.

وی عنوان کرد: این بیماری بیشتر توسط طیور انتقالی از استان‌های همجوار وارد منطقه می شود و پرندگان را آلوده می کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: لازم است تمهیدات و تدابیر کافی برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری خطرناک در استان اندیشیده شود.
برخی پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر 10 رودخانه و دریاچه 2 سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می‌آیند.

در کشور ایران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تأثیر تیپ H5N1 برای نخستین بار در بهمن سال 1384 در «قوی‌های وحشی» تالاب بندر انزلی گزارش شد.

پرندگان وحشی و از جمله پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپ H5N1 معمولاً بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت‌های غیرطبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.

در پرندگان اهلی افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی‌های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.

سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شده بود که تعدادی مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف شدند.

همچنین تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.



تاریخ انتشار : 3 آبان 1396 20:30



» اخبار مرتبط:

  • شيوع آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در كهگيلويه و بويراحمد بحراني است
  • خرید و مصرف هر نوع پرنده زنده در کهگیلویه ممنوع ! /طرح جمع آوری و امحاء مرغ ...
  • بازگشت پرندگان مهاجر از گچساران به سیبری
  • هشدار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره فراگیری آنفلوآنزای خوکی
  • شیوع بیماری تب ‌مالت در روستاهای کهگیلویه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام