مشروح اخبار


» معمای موشک‌ها یمنی/ آیا امکان ارسال موشک از ایران به یمن وجود دارد؟



در طول نزدیک به ۳ سال گذشته، با توجه به حملات مکرر هواپیما‌های ارتش عربستان سعودی به مردم بی دفاع یمن، «ارتش یمن»، «کمیته‌های مردمی» و «انصارالله»، بُرد موشک‌هایی که در اختیار داشتند را با انجام برخی اصلاحات، افزایش دادند و در اولین روز هفته جاری نیز یکی از همین موشک‌ها را به سمت ریاض شلیک کردند.

در طول نزدیک به ۳ سال گذشته، با توجه به حملات مکرر هواپیما‌های ارتش عربستان سعودی به مردم بی دفاع یمن، «ارتش یمن»، «کمیته‌های مردمی» و «انصارالله»، بُرد موشک‌هایی که در اختیار داشتند را با انجام برخی اصلاحات، افزایش دادند و در اولین روز هفته جاری نیز یکی از همین موشک‌ها را به سمت ریاض شلیک کردند.
به گزارش راک نیوز به نقل از میزان ؛ ساعت ۲۱ شنبه هفته جاری (۱۳ آبان) بود که منابع نظامی یمن از شلیک موفقیت‌آمیز یک فروند موشک از نوع «برکان» به فرودگاهی در پایتخت عربستان خبر دادند. در جریان این حمله، یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، یک فروند موشک از نوع «برکان ۲ اچ» را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد واقع در شهر ریاض، شلیک کردند.

تکذیب و انتقام
پس از اعلام این خبر، رسانه‌های سعودی مدعی شدند سامانه پدافند ضدموشکی این کشور، موشک یمنی‌ها را قبل از اصابت به فرودگاه ریاض، در آسمان منهدم کرده است. اما درست چند ساعت بعد از خبر شلیک موشک یمن به خاک عربستان، جنگنده‌های سعودی به پایگاه‌های نظامی «النهدین» و «فج‌عطان» در صنعا و پایگاه «کهلان» در شهر صعده حمله کردند و این اقدام آن‌ها نشان داد که درصدد تلافی حمله ۱۳ آبان یمنی‌ها برآمده‌اند.

ادعای احمقانه
در نخستین ساعات بامداد یکشنبه (۱۴ آبان)، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی عجیب، ایران را به پرتاب موشک از یمن به سمت پایتخت عربستان متهم کرد. او در صحبت‌های خود مدعی شد «به نظر من، ایران به سمت عربستان موشک انداخته است؛ شما در این‌باره می‌دانید، درست است؟ شما دیدید که موشک پرتاب شد و سیستم‌های ما آن را از بین بردند.»

ائتلاف ناقص
ائتلاف متجاوز و ناقص سعودی در یمن نیز طی بیانیه‌ای با اعلام اینکه تمام مرز‌های زمینی، دریایی، و هوایی یمن را بسته است، با ادعایی بی‌اساس ایران را عامل اصلی حمله موشکی روز شنبه به فرودگاه ریاض دانست. این ائتلاف اعلام کرد: «نفش ایران در فرماندهی نیرو‌های انصارالله در حمله موشکی به ریاض، نشانه روشنی از اقدام جنگی است؛ بنابراین فرماندهی ائتلاف این اقدام را اقدامی نظامی و جنگی از سوی ایران علیه پادشاهی عربستان در نظر می‌گیرد.»

پاسخ فرمانده سپاه
بعدازظهر همان روز، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم ختم پدر سرلشکر سلیمانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کمک موشکی ایران به یمن اظهار داشت: «ترامپ حرف‌های غلط، بی اساس و دروغ زیاد زده است و تهمت‌های زیادی به ایران وارد کرده که این هم یکی از آن تهمت‌هاست.ما اصلا امکان انتقال موشک به یمن را نداریم. موشک‌ها متعلق به خود یمنی‌هاست که بُردش را اضافه کرده‌اند و در راستای انتقام خون شهدای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.»
به گزارش راک نیوز،حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیاخاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد «تحرکات لبنان و استعفای حریری»، «اتهام‌زنی به ایران در جریان حمله موشکی یمن به عربستان» و همچنین «حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع حزب‌الله در سوریه»، همگی در چهارچوب توطئه‌ای جدید برای بحران‌سازی در منطقه است.

انتهای پیام/



تاریخ انتشار : 17 آبان 1396 10:55



» اخبار مرتبط:

  • عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان :حمله به ریاض کارسپاه بود
  • کانال 2 تلویزیون اسرائیل مدعی شد:آمادگی‌ عربستان برای حمله نظامی به ایران
  • حمله اسرائیل به دو پایگاه نظامی سوریه
  • آزمایش موشکی در روسیه،شگفتی در ارومیه
  • اسرائیل مسئولیت شلیک موشک‌ در مدیترانه را به عهده گرفت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler