مشروح اخبار


» دادستان ويژه کل دادگاه روحانيت وعده داد:پیگیری ممنوعيت‌های جدید رئيس دولت اصلاحات



عبدالله ناصري گفته است که دادستان ويژه کل دادگاه روحانيت درباره ممنوعيت سه‌ماهه خاتمي ابراز بي‌اطلاعي کرده و البته وعده پيگيري داده است.

عبدالله ناصري گفته است که دادستان ويژه کل دادگاه روحانيت درباره ممنوعيت سه‌ماهه خاتمي ابراز بي‌اطلاعي کرده و البته وعده پيگيري داده است.
به گزارش راک نیوز به نقل از شرق؛ او در گفت‌وگو با ايلنا اعلام کرده: «بعدها که مشخص شد دادستان ويژه دادگاه روحانيت از اين حکم اطلاعي نداشته است، سؤالي از آقاي رئيسي در‌اين‌باره شد و ايشان از صدور چنين ابلاغيه قضائي‌اي اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت که موضوع را پيگيري مي‌کند. بايد بگوييم که اين امر يک پديده منحصربه‌فرد نيست و اتفاق‌هاي مشابه در کشور ما زياد افتاده است و آقاي رئيسي قول داد که اين موضوع را پيگيري کند».
اين ديدار ظاهرا مربوط به همان روزهايي است که به‌تازگي حکم محدوديت‌هاي جديد براي رئيس دولت اصلاحات ابلاغ شده بود. محمدرضا تابش، نماينده اردكان، مرجع صدور حکم را دادستان ويژه دادگاه روحانيت تهران اعلام کرده بود.
بر‌اساس حکم صادره، از سوي دادگاه ويژه روحانيت به «ايشان» ابلاغ مي‌شود كه سه ماه نبايد در هيچ مراسم سياسي و تبليغي شركت كند. براساس اين حكم، از اين به‌ بعد هرگونه حضور وي در جلسات، سالن‌ها، همايش‌ها، مراسم‌هاي هنري، از قبيل تئاتر، كنسرت و همين‌طور حضور در محافل مختلف غيرخانوادگي، حتي در جلسات خصوصي ممنوع شده است. همچنين ملاقات افراد حقيقي و حقوقي، مقامات دولتي، حوزوي، گروه‌هاي سياسي، صنفي، دانشجويي و... ممنوع است.
ناصري در گفت‌وگو با ايلنا درباره ممنوعيتي که به‌تازگي براي رئيس دولت اصلاحات ايجاد شده، گفته است: «آقاي خاتمي از سال ۸۴ يک جلسه ماهانه با وزرا و معاونان دوران رياست‌جمهوري خود دارد. اين جلسه نشست ماهانه‌اي به صرف شام است و هر ماه هم يک وزير و عضو کابينه ميزبان آن است.
در گذشته محل اين جلسات سالن رايزن بود؛ اما به دلايلي به ساختمان بنياد باران منتقل شد. اين جلسات ١٢ سال است که ادامه دارد و ميزبان آن‌ شب آقاي مرتضي حاجي بود؛ اما يکباره تلفن زدند و گفتند که به ايشان بگوييد در اين جلسه حضور پيدا نکنند. مسئولان دفتر هم پاسخ دادند که ما براي ايشان تعيين برنامه نمي‌کنيم؛ بنابراین ابلاغ قضائي از دادگاه ويژه روحانيت آمد و حکم را به ايشان نشان داد».
همچنين با اينکه رئيس دولت اصلاحات برنامه‌اي براي حضور در مراسم چهلم آيت‌الله راستي‌کاشاني نداشته است؛ با‌اين‌حال مأموران با حضور در محل استقرار مانع از حضور احتمالي او در آن مراسم شده بودند.
ظاهرا همه چيز يعني محدوديت‌هاي سه‌ماهه از مراسم ختم آيت‌الله راستي‌کاشاني آغاز شد. آنجا که تصاوير متعددي از همنشيني علي لاريجاني، رئيس مجلس و علي‌عسگري، رئيس سازمان صداوسيما و سيدمحمد خاتمي در فضاي مجازي منتشر شد.
انتشار اين تصاوير در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مکتوب جريان اصولگرا با تحليل‌هاي متفاوت و بعضا با نقدهاي تندوتيزي همراه شد. در بخشي از اين تحليل‌ها حتي از احتمال نامزدي علي لاريجاني از سوي جريان اصلاح‌طلب براي انتخابات ١٤٠٠ هم خبر داده بودند.
براي نمونه، روزنامه جوان نوشته بود: «... ممکن و محتمل است اين هم‌قاب‌شدن با اطلاع از قصد جبران خاتمي و تعديل حصر رسانه‌اي او باشد و لاريجاني با آگاهي از اين خبر درصدد پيشتازي و بهره‌برداري براي خود باشد... . محتمل است که لاريجاني براي ۱۴۰۰ دنبال جابه‌جايي سبد رأي باشد؛ زيرا تجربه ۱۳۸۴ نشان داد سبد مدنظر خالي است؛ بنابراين درصدد است شعاع جامعه مدنظرش را گسترش دهد و احساس مي‌کند بوکس‌خوردن از حزب‌اللهي‌ها در اين مسير نه‌تنها ضرري ندارد که سودآور هم هست؛ اما آنچه حتمي و قطعي است، لاريجاني از بعد فکري و معرفتي اصلاح‌طلب نخواهد شد؛ اما براي مهندسي ذهني و ادراک‌سازي با هدف حرکت به سمت يک سبد بزرگ تلاش مي‌کند. درحال‌حاضر افکار عمومي از وي انتظار دارد توضيح ‌بين بدهد که آيا حضور او در کنار سران فتنه، ناخواسته بوده يا حساب‌شده و برنامه‌ريزي‌شده بوده است».
روايت آن همنشيني
روزنامه کيهان هم به نقل از سايت «جهان‌نيوز» آن همنشيني را چنين روايت کرده بود: «... درعين‌حال برخي گزارش‌ها حاکي است که در اتفاق روز مراسم وداع با پيکر مرحوم راستي‌‌کاشاني، صحنه‌سازي و شيطنت صورت گرفته است. جهان‌نيوز در اين زمينه به نقل از شاهدان عيني مي‌نويسد که خاتمي در کنار سيدحسن خميني حضور داشت. آقاي عسگري، رئيس سازمان صداوسيما که وارد حسينيه شد، مسئول ويژه استقبال از مسئولان در حسينيه جماران به استقبال رفت. درحالي‌‌که آقاي عسگري مي‌خواست به ميان جمعيت برود، او را به سمت همان دالان داربستي پوشيده‌شده از پارچه‌سياه‌هاي محرم برد. سيدحسن هم به آن مسئول انتظامات اشاره‌اي کرد که ميهمان ويژه را به جايگاه ويژه هدايت کند.
بالاخره آقاي عسگري به آن دوراهي انتهاي دالان رسيد و مواجه شد با استقبال ويژه سيدحسن خميني که يک‌‌ جا ميان خودش و سيدمحمد خاتمي براي رئيس صداوسيما خالي کرده بود. برايم جالب بود که ببينم رئيس رسانه‌اي که يک فريم از خاتمي تصوير پخش نمي‌کند، چه عکس‌العملي نشان مي‌دهد. آقاي عسگري خودش را متمايل کرد که به سمت چپ برود که برخي افراد سياسي نشسته‌اند؛ اما سيدحسن به‌‌شدت اصرار کرد که اينجا تشريف بياوريد... . البته معلوم بود که رئيس صداوسيما خيلي معذب و ناراحت؛ اما در نهايت ناراحتي، ادب و لبخند روي لبش را حفظ مي‌کرد و البته يک کلمه هم با دو تا سيد صحبت نکرد».
بعد از آن علي‌عسگري که در جلسه هيئت دانشجويي فاطمه‌الزهراي دانشگاه شريف به اين دانشگاه رفته بود، در توضيح آنچه روي داده، گفته بود: «هنگام ورود من به اين مراسم مسائلي پيش آمد که شرح و توضيحش بماند، اما ادب و آداب اين جلسه اقتضا مي‌کرد که من دقايقي در آنجا بمانم و به همه احترام بگذارم و اين به آن معني که برخي تعبير کردند نيست و بعدها عکسي که منتشر شد به دنبال القاي موضوعاتي غيرواقعي بود که اين کار را اخلاقي نمي‌دانم».
او گفته بود: «موضع ما در قبال فتنه ۸۸ روشن و موضع رهبري معظم انقلاب است و واقعيت اين است که در فتنه ۸۸ ظلم بزرگي به مردم، نظام و رهبري شده است و افرادي که در فتنه فعال بوده‌اند بايد عملکرد خود را که باعث اميدواري دشمن شد جبران و صادقانه عذرخواهي کنند». مراسم وداع با پيکر آيت‌الله راستي‌کاشاني، روز سي‌ويکم شهريور برگزار شد و حکم ابلاغيه محدوديت‌هاي جديد از اول مهر صادر شد.
وکلاي رئيس دولت اصلاحات هم دراين‌باره گفته بودند: «اخيرا برگه‌اي به منزل ايشان ارسال و به رؤيت ايشان رسيده که در آن از تاريخ اول مهرماه، ممنوعيت حضور ايشان در مراسم‌هاي عمومي سياسي، فرهنگي و تبليغي به مدت سه ماه الزامي است. در اين برگه قيد شده بود که اين دستور به تقاضا و صلاحديد برخي نهادهاي امنيتي صادر شده است».
محدوديت‌ها جديد است يا نيست
در همان روزها که خبر محدوديت‌هاي جديد مطرح شد، حجت‌الاسلام عبداللهي، دادستان ويژه روحانيت استان تهران، اعلام کرده بود: «هيچ محدوديت جديدي درباره نام‌برده اعمال نشده است. اقدامات پيشگيرانه‌اي که تاکنون انجام شده، بر اساس مصوبه دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي بوده است».
سردار نجات، جانشين فرمانده اطلاعات سپاه، هم در اين‌باره به تسنيم گفته بود: «... سران فتنه در اين مدت ٢٠ بيانيه و اطلاعيه دادند و در همه موارد هم جمهوري اسلامي را محکوم کردند، در اين مقطع نيز دوباره همان افرادي که زندان رفتند و آزاد شدند از چند ماه قبل کميته‌اي تشکيل دادند که ما نام آن را کميته احياي فتنه گذاشتيم.
اينها ابتدا بحث حصر را مطرح کردند و خواهان رفع حصر شدند، اما از آن استقبالي نشد و اکنون نيز بحث محدوديت‌هاي جديد براي خاتمي را مطرح کرده‌اند و به‌دنبال ايجاد کمپيني جديد هستند؛ درحالي‌که محدوديت براي اين آقا که در سال ٨٨ يکي از محور‌هاي فتنه بود، در همان ايام تصويب شد و چيز جديدي نيست». سردار نجات گفته بود کميته احياي فتنه تصميم گرفته تا مجددا ايشان را محور بازي‌هاي سياسي جديد قرار دهد که به وي تذکر داده شد.
بااين‌حال محمدرضا تابش به‌تازگي به جماران گفته که محدوديت‌هاي جديد با دستور دادستان ويژه دادگاه روحانيت تهران صورت گرفته است.
حالا اما برخي اصلاح‌طلبان گفته‌‌اند که مقام مافوق دادستان ويژه تهران، يعني دادستان کل، سيدابراهيم رئيسي، از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي کرده است. بايد ديد وعده‌اي که او براي پيگيري داده تا چه ميزان محقق خواهد شد. در اين فاصله شوراي‌عالي امنيت ملي نسبت به اين موضوع واکنشي نشان نداده است.



تاریخ انتشار : 21 آبان 1396 10:12



» اخبار مرتبط:

  • درخواست سخنگوي دولت از رئيس‌دستگاه قضا
  • تلاش انتخاباتي عارف براي مذاكره با اصولگرايان
  • افشاگري مطهري عليه ادعاي «پايداري»
  • بچه‌ها برای مجلس کاندیدا می‌شوند
  • جمع‌آوري بازي رايانه‌اي ترور موسوي و كروبي
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام