مشروح اخبار


» عاشورای حسینی حبل نا گسستنی بقلم محمد ناصر داوودی



فرهنگ اسلامی که نشات گرفته از کلام ربوبی است بوسیله پیامبر اسلام ص و ائمه اطهار به عنوان مبلغان شریعت بیش از 1400 سال پیش وتا الی الابد برای راهنمای بشر به ودیعه گذاشته شد.

محمد ناصر داوودی:
فرهنگ اسلامی که نشات گرفته از کلام ربوبی است بوسیله پیامبر اسلام ص و ائمه اطهار به عنوان مبلغان شریعت بیش از 1400 سال پیش وتا الی الابد برای راهنمای بشر به ودیعه گذاشته شد و امروزه پیشرفت بشری خاصه در حوزه های اخلاقی که مایه حیات بشراست مدیون و مرهون این فرهنگ است.

اربعين و محرم به نظر کلیت دین است حسین خورشید هدایت و کشتی نجات است و خون حسین در کربلا در استمرارزمان باعث اصلاح دین و احیای امربه معروف و نهی از منکر و باعث اثبات حقانیت فرزندان فاطمه س گردیده است.

اما آنچه امروزه مشهود است بی مهری هایی است که خواسته یا ناخواسته به این فرهنگ می شود .مردم ما و آزادگان جهان چشم به این فرهنگ غنی دوخته و همه آمال خویش را دراین راه می بینند. کشور ما که بافرهنگ علوی و عاشورایی آراسته شده و منادی آزادیخواهی است باید به این نکته توجه کافی شود که فرهنگ عاشورایی و عزاداری حسینی جوششی و در کنه زندگی مردم ماست که برای گسترش این فرهنگ بایدبه نکاتی توجه شود از جمله : -ترویج و احیای امر به معروف و نهی از منکر به شیوه دینی و قانونی -جلوگیری از حذف ویا کم رنگ شدن برخی فرهنگ ها و خرده فرهنگهای مرتبط با فرهنگ عاشورایی - عدم دخالت در چگونگی اجرای مسائل دینی و حفظ سنتی بودن آنها - برند سازی جهت تثبیت و صدور آن - حفظ روحیه دینمداری در مردم و انتقال آن به جوانان جهت تثبیت فرهنگ دینی - کمک به فرهنگ سازی براساس فرهنگ عاشورایی جهت بقاء ساختار فرهنگی -احیاء برخی سنتها و خرده فرهنگهای بومی جهت استمرار بهتر فرهنگ دینی - ترویج و نشر منابع دینی در میان مردم جهت پوشش و امنیت سنتهای دینی و استحاله برخی فرهنگهای غیر دینی - ساختار سازی و سیاست گذاری منابع (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره ) براساس فرهنگ دینی جهت استحکام و فرهنگ سازی قانونی - ایجاد مقدمات جهت ارتباط و نزدیکی فرهنگ های مذهبی وملی - گسترش و عامه نمودن سیاست های مذهبی در جامعه - استفاده از مساجد و پايگاه های دینی جهت رشد مسائل اجتماعی و فرهنگی و هنری - کسانی که به تبیین مسائل دینی می پردازند خود باید عامل به آن باشند. تسری دادن مسائل دینی در زندگی انسانها باید قابل هضم بوده تا هم بر زندگی فرد تاثیر بگذارد و هم فرد را جهت پذیرش آن به جستجو وادارد نه پذیرش دستوری .

بر همه مبرهن است که فرهنگ عاشورایی فرهنگی جامع الاطراف است که در استمرار زمان راهنمای بسیار خوبی برای بشریت بوده و خواهد بودکه اگر خوب تبیین و حلاجی و ساده سازی شود بنا به مقتضیات زمان می تواند آسیب های اجتماعی و فرهنگی را از بین ببرد .امروز جامعه بشری تشنه معارف دینی برای خروج از بحران های اخلاقی و مدل های مقطعی و آلوده است تا ریه جوامع را به استشمام معارف حقیقی پاک نگهدارد .

پس عالمان و عاملان دین باید بنگارند و بکار برند که این خود بسته به شرایطی است . عاملین خود باید رعایت کرده وحاکمیت به آن پایبند باشد تا محیط اجتماعی برای افراد بصورت یکسان تدارک دیده شود نه طبقاتی. امروزه یکی از عوامل دین گریزی در جامعه ، مغلطه گویی بیهوده و یکجانبه نگری به مسائل دینی است مثلا دین را در یک مسیر تبیین می کنند. فقط فرهنگی )و امروز متاسفانه می بینیم نه سیاست ما کاملا دینی است و نه اقتصاد ما. هدف عاشورا اصلاح انحرافی بود که در دین پدید آمده بود و هدف امر به معروف و نهی از منکر هم همین است که نگذاریم در مسیر دین انحراف ایجاد شود . اگر بگوییم که فرهنگ عاشورا، فرهنگ های دنیا را تسخیر کرده و به تاثیر گذارترین فرهنگ معنوی در جامعه بشری تبدیل شده گزافه نگفتیم .

درجوامعی که بحران اخلاقی حاکمان و مردم را کلافه کرده تنها راه برون رفت از بحران ها و آسیب های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و. .. رفتن در مسیر معروف و فرهنگ اسلامی و عاشورایی است و می بینیم که امروز گرایش به اسلام در جوامع غیر اسلامی هرروز شدت بیشتری می گیرد. پس اگر قبول داریم که دین حلال مشکلات است و به جامعه بشری القاء نمودیم که تنها راه رسیدن به تکامل ، پناه آوردن به دین است باید انحرافات ایجاد شده را از بین ببریم تا حقیقت اسلام و عاشورا متجلی و عیان شود.

امروز شعار جدایی دین از سیاست که از بلندگوهای کفر به گوش می رسد به این دلیل است که عده ای نمی گذارند سیاست و اقتصاد ما بر ساختار دینی استوار و بنا شود . اسلام به ذات خود ندارد عیبی. هرعیب که هست از مسلمانی ماست



تاریخ انتشار : 26 آبان 1396 18:49



» اخبار مرتبط:

  • آمار رسمی دارندگان ماهواره در تهران
  • نباید شور و نشاط اجتماعی تحت تأثیر سلایق شخصی قرار گیرد.
  • گسترش فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
  • نقش سازمان تبلیغات اسلامی در توسعه فرهنگ دینی راهبردی است
  • کتاب آسیب شناسی تبلیغات دینی در بوشهرمنتشر شد
  • » اشتراک گزاری خبر