مشروح اخبار


» لابی سیاسی دور از شأن شورای نگهبان است



سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا به عنوان یک نهاد حقوقی از نظرات دیگران استقبال می کند، تاکید کرد: گفتگو به معنی رایزنی و لابی سیاسی، دور از شان شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا به عنوان یک نهاد حقوقی از نظرات دیگران استقبال می کند، تاکید کرد: گفتگو به معنی رایزنی و لابی سیاسی، دور از شان شورای نگهبان است.
به گزارش خبرنگار سیاسی راک نیوز  به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها، در پاسخ به سوالی درباره درخواست برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب برای گفتگو و مفاهمه با شورای نگهبان درباره موضوعات انتخاباتی، اظهارداشت: شورای نگهبان از هرگونه گفتگو و صحبت استقبال می کند؛ همچنین از نظرات و پیشنهادات مردم، رسانه ها و سیاسیون نیز در روند کار استقبال می کند و این قطعاً برای ما راهگشا است.

وی در عین حال تاکید کرد: آنچه در رسانه ها مطرح شده بود به معنای رایزنی سیاسی است؛ در حالی که شورای نگهبان نهاد سیاسی نیست که رایزنی سیاسی کند، ولی به عنوان یک نهاد حقوقی و قانونی آماده دریافت نظرات و پیشنهادات است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: پژوهشکده شورا نیز در این رابطه فعال است و نظرات کارشناسان را در بخش های مختلف می گیرد و در حوزه انتخابات نیز استقبال می کنیم، اما رایزنی و لابی سیاسی دور از شان شورای نگهبان است.

کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر مجلس برای اصلاح قانون انتخابات شوراها با هدف عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: نظر شورای نگهبان همان است که قبلاً اعلام شده و فکر می کنم نظام جمهوری اسلامی نیز آنقدر قدرتمند و باثبات هست که پاسخ مسائل کوچک این چنینی را بدهد.

وی ادامه داد: البته هر نظری مراجع قانونی بدهند، شورای نگهبان نیز استقبال می کند و تابع قانون است و نمی خواهد مشکلی پیش بیاید؛ مصوبه جدید مجلس هم هر وقت به شورا آمد درباره آن اعلام نظر می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره نتیجه بررسی گزارش جرایم انتخاباتی برخی نمایندگان فعلی مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان هنگام برگزاری انتخابات در رابطه با نامزدها اظهارنظر می کند و الان فارغ از اظهارنظر هستیم؛ اگر جرایمی هم اتفاق افتاده، قوه قضائیه مسئول رسیدگی است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازنشر خبر دروغی توسط یکی از نمایندگان مجلس و نسبت دادن یک مفسد اقتصادی به یکی از مراجع عظام تقلید و اینکه آیا شورای نگهبان این گونه نشر اکاذیب را در بررسی صلاحیت این قبیل افراد لحاظ می کند یا خیر، گفت: ما نظرمان را نسبت به افراد در موقع انتخابات اعلام خواهیم کرد و اگر تصور می شود که جرمی اتفاق افتاده، قوه قضائیه مسئول رسیدگی است.

ایراد به طرح «تقویت بسیج مستضعفین» با هدف تقویت این طرح بوده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره دلایل ایراد شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین عنوان کرد: ایراد شورای نگهبان در جهت تقویت این طرح و نهاد بسیج بوده؛ چون در ماده اول آن حوزه هایی ذکر شده که اعضای شورای نگهبان معتقدند اینها باید در حیطه اختیارات فرماندهی کل قوا باشد؛ فکر می کنم اصلاحاتی که اعمال خواهد شد منجر به تقویت این طرح و این نهاد انقلابی می شود.

کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در جلسات اخیر شورای نگهبان گفت: طرح استفساریه ماده ۵۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی، لایحه الحاق دولت ایران به موافقتنامه های نیس و لوکارنو، طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برخی شوراهای عالی، طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی و لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی همچنین از ایراد مجدد شورای نگهبان به برخی دیگر از مصوبات مجلس خبر داد و گفت: طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی همچنان مغایر موازین شرع شناخته شد و ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی نیز به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی، همچنان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت نیز که پیش از این مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، به دلیل اینکه ایراد قبلی شورا در خصوص مغایرت با سیاست های کلی جمعیت رفع نشده، به دلیل حذف مواد ۱ و ۳ این طرح و تقویت ایراد قبلی، همچنان با اشکال مواجه است.

ایراد شورای نگهبان به مصوبه انتشار اسامی متهمان اقتصادی پیش از اثبات جرم

کدخدایی همچنین از ایراد شورای نگهبان به طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری خبر داد و گفت: به موجب این طرح مقرر شده بود که جریان محاکمات با ذکر نام متهمین قبل از اثبات جرم و اتمام دادرسی قابل انتشار باشد که شورای نگهبان این مصوبه را مغایر اصل ۱۶۵ قانون اساسی تشخیص داد.



تاریخ انتشار : 12 آذر 1396 10:58



» اخبار مرتبط:

  • پاسخ شورای‌ نگهبان به زمزمه‌ رای منفی به صلاحیت احمدی‌ نژاد
  • طرح استانی شدن انتخابات مجلس ردشد
  • شورای نگهبان صحت انتخابات کهگیلویه‌و بویراحمدراتائیدکرد.
  • فردا نظر قطعی شورای نگهبان درباره ۱۹ حوزه بلاتکلیف اعلام می‌شود
  • تاییدصلاحیت10دواطلب دیگرتا عصر دیروز
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler