مشروح اخبار


» مکاتبه ناکام رئیس سیا با سردارسلیمانی ؛نامه باز نشده پس فرستاده شد



رئيس «سيا»، هم نامه‌‌نوشتن به سردار سليماني را تأييد کرد و هم اين را كه فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران اين نامه را بازنکرده پس فرستاده است.

راک نیوز-رئيس «سيا»، هم نامه‌‌نوشتن به سردار سليماني را تأييد کرد و هم اين را كه فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران اين نامه را بازنکرده پس فرستاده است.  به گزارش «تسنيم»، به نقل از رويترز، «مايک پمپئو» رئيس سازمان سيا، روز شنبه گفت: «نامه‌اي را براي سردار قاسم سليماني و رهبران ايران ارسال کرده‌ام و در آن نگراني خود را از رفتارهاي تهديدآميز ايران در عراق ابراز کردم».
او در سخناني در همايش سالانه امنيت ملي ريگان در کاليفرنياي جنوبي، افزود: «من اين نامه را پس از آن ارسال کردم که فرمانده ارشد نظامي ايران نشان داده بود نيروهاي تحت کنترلش شايد به نيروهاي آمريکايي در عراق حمله کنند».
رئيس سازمان سيا به زمان ارسال اين نامه اشاره‌اي نکرده است. پمپئو گفت: «چيزي که در نامه قصد منتقل‌کردن آن را به او داشتيم، اين بود که ما او و ايران را به دلیل هرگونه حمله‌ به منافع آمريکا در عراق از سوی نيروهاي تحت‌ کنترلش، پاسخ‌گو خواهيم کرد. مي‌خواهيم مطمئن شويم که او به‌طور شفاف اين مسئله را درک کرده است». رئيس سازمان سيا گفت: «البته سليماني حاضر به بازکردن نامه نشده است». چند روز پيش، حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني، رئيس‌دفتر مقام معظم رهبري، نیز روايتي از اين نامه داشت: «همين اواخر، زماني که قاسم سليماني در بوکمال بود، رئيس سازمان سيا به وسيله يکي از رابطان خود در منطقه، نامه‌اي براي سردار سليماني فرستاد؛ اما ايشان گفت نامه تو را نمي‌گيرم و نمي‌خوانم و اصلا با اين افراد صحبتي ندارم».
اين اولين بار نيست که پيام و پيغام‌هايي اين‌چنين ردوبدل مي‌شود؛ سال ٢٠١٤ «گاردين» گزارش داده بود زماني كه مجادله بين گروه شبه‌نظامي شيعه از يك طرف و ارتش آمريكا و عراق از طرف ديگر شعله‌ور بود، به پترائوس يك تلفن داده شد كه در آن يك پيامک از سردار سليماني بود. به ادعاي «گاردين» در آن پيامک نوشته شده بود: «ژنرال پترائوس! شما بايد من را بشناسي، من قاسم سليماني هستم، كسي كه سياست‌هاي ايران را در عراق، لبنان، غزه و افغانستان تدوين مي‌كند و صد البته سفير ايران در بغداد نيز عضو سپاه قدس است و كسي كه جايگزين او مي‌شود نيز عضو سپاه قدس است».
موفق‌ترين فرمانده
در همين حال، روز گذشته در جشنواره مالک‌اشتر که در راستای تقدير از يگان‌ها و فرماندهان برتر نيروهاي مسلح برگزار شد، نيروي قدس سپاه به‌عنوان برترين نيرو و سرلشکر قاسم سليماني به‌عنوان موفق‌ترين فرمانده نيروهاي مسلح انتخاب شدند.
چند روز پيش بود که خبرگزاري «تسنيم» ويدئويي از سردار سليماني منتشر کرد؛ از حضور سرلشکر قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران، در عمليات آزادسازي شهر الميادين سوريه. به نوشته اين خبرگزاري: «اين ويدئو که به‌تازگي از شبکه المنار لبنان منتشر شده، حضور سردار سليماني را در عمليات آزادسازي شهر الميادين که در تاريخ ١٤/١٠/٢٠١٧ آزاد شده، نشان مي‌دهد. در اين فيلم طراحي نقشه عمليات از سوي سردار سليماني در کنار برخي رزمندگان و فرماندهان محور مقاومت با هدف آزادسازي شهر الميادين از دست تروريست‌هاي داعش نشان داده شده است». از آغاز تحرکات داعش در عراق و سوريه، سردار سليماني براي نابودي تروريست‌ها مشغول فعاليت است. آخرين روز آبان، سردار سليماني در پيامي به مقام معظم رهبري، پايان سيطره داعش را اعلام کرد. او در بخشي از اين پيام نوشت: «حقير به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالي در اين ميدان، با اتمام عمليات آزادسازي بوکمال آخرين قلعه داعش با پايين‌کشيدن پرچم اين گروه آمريکايي- صهيونيستي و برافراشتن پرچم سوريه، پايان سيطره اين شجره خبيثه ملعونه را اعلام مي‌کنم».
نويسنده نامه کيست؟
نويسنده نامه به سردار سليماني، يعني رئيس سازمان «سيا»، از چهره‌هاي ضدايراني دولت آمريکاست. از لحاظ ضدايراني‌بودن، او را مي‌توان در کنار «جان بولتون»، سفير اسبق آمريکا در سازمان ملل، قرار داد. «مايک پومپئو» يکي از سه نماينده جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا بود که در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در اسفند سال ٩٤، با حضور در دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن، درخواست ويزا دادند. آنها در محل دفتر حفاظت منافع ايران هم عکس يادگاري‌شان را گرفتند و بعدا در نامه‌اي به مقامات عالي‌رتبه ايران خواسته بودند به درخواست ويزاي آنها توجه ويژه شود. 
آنها درخواست عجيب‌و‌غريبي مطرح کرده بودند: «نظارت بر انتخابات».
آنها همچنين «بازديد از مجتمع پارچين و تأسيسات هسته‌اي اراک و فردو» و «ملاقات با زندانيان آمريكايي در ايران» را خواستار شده بودند. او عضو جنبش تي‌پارتي در حزب جمهوري‌خواهان است؛ همچنين عضو انجمن ملي اسلحه، گروه لابي گسترش استفاده از سلاح گرم در آمريكاست که با تعطيل‌شدن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف بوده. برخي او را جايگزين «رکس تيلرسون»، وزير خارجه آمريکا، مي‌دانند؛ در‌همين‌باره شايعاتي در اين زمينه منتشر شد که تيلرسون اين شايعات را تکذيب کرد.



تاریخ انتشار : 13 آذر 1396 11:19



» اخبار مرتبط:

  • توصیه روحانی به بشاراسد/جزئیاتی از تماس تلفني «بشاراسد وروحانی
  • جابه‌جايي در نهاد رياست‌جمهوري
  • بانوی کهگیلویه‌ی کتاب«دوئل» اثر «آنتوان چخوف» را ترجمه و چاپ کرد+تصویر
  • حمله اسرائیل به دو پایگاه نظامی سوریه
  • هفته‌ نامه «9 دی» توقیف شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler