مشروح اخبار


» اعتراض‌های نخستین و گره‌خورده به زلف‌رانت



گروه کوچکی از شهروندان مشهد کمتر از 20 روز پیش به هردلیل و به بهانه اینکه دولت دوازدهم توانایی ندارد جلوی گرانی را بگیرد به خیابان ها آمدند و به دولت انتقادکرده وشعارهایی دادند.

راک نیوز- محمدصادق جنان‌صفت: گروه کوچکی از شهروندان مشهد کمتر از 20 روز پیش به هردلیل و به بهانه اینکه دولت دوازدهم توانایی ندارد جلوی گرانی را بگیرد به خیابان ها آمدند و به دولت انتقادکرده وشعارهایی دادند.
این چراغ به دست هرجریان و گروه سیاسی که روشن شد در آن شهر نماند و به دیگر شهرها رسید . درباره اینکه این گروه چگونه سازماندهی شده بودند و پشت و پس آنها کدام نیروهای سیاسی و اقتصادی ایستاده بودند داوری های قابل اعتنایی شده است.
صریح ترین داوری را در میان اعضای بلند پایه دولتی عباس آخوندی داشته است که دردونوبت آنها را شناسایی کردو تاکید کرد کلان سپرده گذاران موسسه های اعتباری غیر مجازبانکی و پولی در سازماندهی این بلوا حاضر بوده اند . کارشناسان اقتصادی نیز این سخن و این داوری را با کنارهم نهادن برخی ارقام و اعداد به ویژه شکاف بزرگ نرخ سپرده بانکها دولتی و خصوصی که بانک مرکزی بر آنها نظارت دارد و نرخ سودی که این موسسه ها به سپرده گذاران می دادند می توان به انبوه رانت بی دردسری این کلان سپرده گذاران پی برد. به نظر می رسد پنهان شدن کلان سپرده گذاران این موسسه ها پشت سر شهروندان ناراضی از برخی ناکار آمدی ها را نباید کار آسانی فرض کرد.
این رانتخواران که راه را برهم زدن بازار پولی و ایجاد اغتشاش در این بازار بسیار با اهمیت مسدود شده می بینند و می دانند بسته شدن این روزنه بارسنگینی از دوش دولت برمی دارد و احتمال دارد نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد و تقاضا برای پول باهدف رشد تقاضای سرمایه گذاری تشدید شود دنبال یارگیری از نیروهای سیاسی بوده و هستند. آیا باید کارراتمام شده دانست و آن را دست کم در حوزه اقتصاد رها کرد ؟ جدای ازهر تفسیر و تحلیل سیاسی که نیروهای درگیر در مبارزه قدرت دارند از نگاه اقتصادی باید این کاررا تا جایی پیش برد که همه رازهای مالی ورانت خواری احتمالی موسسان این موسسه ها برای شهروندان آشکار شود و تا جایی که ممکن است دامنه شفافیت کلان سپرده گذاران این نهادهای ناکار آمد را گسترده کرد ودید کدام افراد از کدام گرایش های سیاسی و از کدام مراکز و نهادهای دولتی و حکومتی در این نهادها سپرده های کلان داشته اند .
این برهم زنندگان بازار پولی در سالهای اخیر که جنگ قیمتی نرخ بهره بانکی را در ایران دامن زدند باید به افکار عمومی و به ویژه سپرده گذارا ن خرده پا معرفی شوند تا در گمراهی و دردام این گروه کوچک نیفتند. بانک مرکزی این روزها شاید درمسایل ارزی ایران حال و روز خوشی نداشته باشد که لابد برای آن نیز دلایل و استدلال کارشناسانه دارد اما در زمینه کورکردن چشم اغتشاشگران بازار پول نقش کارسازی داشته است که باید درکانون توجه قرارگیرد. یادمان باشد اگر این پاشنه آشیل اسفندیار بازار پول ایران شناسایی نمی شد و اغتشاشگران بازار پول بساط خودرا
گسترده تر می کردند الان این بازار چه روزگار اشفته ای را تجربه می کرد و نرخ سود بانکی اکنون در کجا و در کدام نقطه دردسر ساز ایستاده بود. مسدود کردن بازارهای غیررسمی از جمله بازار غیررسمی بازار پول که درآن نرخ سپرده گذاری به زلف رانت و فساد و پشتوانه های فساد گره خورده بود بدون تردید پیامدهای ناشناسی دارد که باید منظر باشیم از سوی کلان سرده گذاران متصل به قدرت سیاسی پشت پرده به نمایش درآورد . آیا نهادهای قدرت در روزهای آینده بازی تازه ای را شروع خواهند کرد.



تاریخ انتشار : 25 دی 1396 07:02



» اخبار مرتبط:

  • واکنش تاجگردون به اعترضات گسترده اخیر در خصوص موسسه اعتباری توسعه(آرمان)
  • یادداشت تاجگردون نسبت به حواشی موسسه آرمان/پیش بینی تاجگردون درست از آب در ...
  • بانک توسعه تعاون خوزستان ارتباطی با موسسه اعتباری توسعه ندارد
  • تعاونی اعتبار ثامن الحجج منحل شد
  • نرخ سود جدید بانک ها +جدول
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler