مشروح اخبار


» نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی: کاهش بودجه 97 در حوزه حمل و نقل کاملا مشهود است



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهل انگاری های صورت گرفته نسبت به مناطق روستایی گفت: متاسفانه به مسائل روستاها نه تنها در بورجه 97 بلکه در بسیاری از مسائل بی توجهی شده است، شعارهای بسیاری در زمینه روستا و نیز اولویت قرار گرفتن این مناطق داده شده اما در عمل اتفاقی نیفتاد و بسیاری از مسئولین و نیز دولتمردان اعتبار چندانی برای این مناطق در نظر نگرفتند.

به گزارش راک نیوز ؛ سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  ایسکانیوز با اشاره به کاهش بودجه تعلق گرفته در حوره حمل و نقل کشوری در لایحه بودجه 97 گفت: در نگاه کلی کاهش بودجه 97 در حوزه حمل و نقل کاملا مشهود است اما زمانی که منابع درآمدی و هزینه ای بودجه مورد ارزیابی قرار می گیرد، متوجه می شویم که این کاهش تنها شامل حمل و نقل نبوده بلکه کلیه طرح های عمرانی دچار کاهش اعتبار شده‌اند که حمل و نقل هم به عنوان یکی از طرح های عمرانی کشور محسوب می شود.

او در ادامه بیان کرد: در لایحه بودجه 97 علاوه بر حوزه حمل و نقل ریلی به کلیه حوزه‌های راهداری، راهسازی و نیز راه های روستایی کم توجهی شده است و با توجه به لایحه بودجه می توان گفت که این کاهش بودجه تنها شامل وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه وزارت نیرو را هم در برگرفته است.

شهریاری اظهار داشت: حوزه حمل و نقل و به مراتب موضوع آب و نیز برق از جمله مسائلی است که در برنامه ششم در اولویت بوده و بسیار مورد توجه قرار گرفته بنابراین با توجه به چنین اهمیتی، علاوه بر بی توجهی به حوزه حمل و نقل به موضوع آب هم در وزارت نیرو توجه چندانی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهل انگاری های صورت گرفته نسبت به مناطق روستایی گفت: متاسفانه به مسائل روستاها نه تنها در بورجه 97 بلکه در بسیاری از مسائل بی توجهی شده است، شعارهای بسیاری در زمینه روستا و نیز اولویت قرار گرفتن این مناطق داده شده اما در عمل اتفاقی نیفتاد و بسیاری از مسئولین و نیز دولتمردان اعتبار چندانی برای این مناطق در نظر نگرفتند.

او با بیان اینکه توجه به شهرها باعث رشد و توسعه کشور خواهد شد، گفت: یک سری از معضلات پیچیده اجتماعی در کلان شهرها به نام حاشیه نشینی اتفاق می افتد که این امر ناشی از عدم توجه به روستاهاست، در کنار این عوامل فقدان اشتغال در روستاها و نیز کمبود خدمات منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد.

شهریاری با بیان اینکه بی مهری مسئولان نسبت به مناطق روستایی باعث عدم تمایل افراد برای ماندن در این مناطق شده است، افزود: در حال حاضر بنیاد مسکن به عنوان تنها نهادی محسوب می شود که اکنون در حال فعالیت است، با توجه به میزان اعتباری که در اختیار این بنیاد قرار می گیرد تنها قادر به مقاوم سازی مسکن روستایی هستند و نیز به اجرای طرح هادی، آسفالت کردن و جدول بندی در این مناطق بپردازند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به غیر از بنیاد مسکن هیچ دستگاه دیگری در مناطق روستایی خود را مسئول نمی داند و چندان اقدام چشمگیری را برای این مناطق انجام نمی دهند، به خصوص در مسئله اشتغال که به هیچ عنوان در این مناطق توجه نشده و بسیاری از افراد حاضر در این مناطق این امر را جهت مهاجرت از مناطق روستایی و ورود به شهرها بهانه کردند.

او با تاکید بر تاثیر کاهش بودجه 97 براشتغال گفت: در واقع اشتغال به صورت غیرمستقیم توسط دستگاه های اجرایی اجرا می شود، با توجه به اینکه اجرای طرح های عمرانی توسط دستگاه های اجرایی محقق می شود، بنابراین باعث اشتغال زایی برای مشاوران و پیمانکاران صورت می گیرد، همچنین زمانی که پیمانکاران پروژه ای را در دست می گیرند خود به خود تعدادی نیروی انسانی را برای اشتغال در اختیار می گیرند.

شهریاری گفت: کاهش اعتبارات عمرانی باعث تعطیلی و عدم شروع پروژه ها و نیز پروژه های نیمه کاره می شود که این امر زمینه ساز بیکاری شرکت های پیمانکار و مهندسین می شود.

او در پایان اظهار داشت: یک درصد از بودجه نفت در اختیار حمل و نقل کشور قرار می گیرد، این در حالیست که از این بودجه سهمی به صورت مستقیم در اختیار مسکن قرار نمی گیرد، زیرا در این زمینه قانون‌گذار مبلغی را برای این حوزه پیش بینی نکرده است.

این گزارش می افزاید؛ باتوجه به معضلاتی که اخیرا شهرنشینان با آن دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین درصورتی که دولت و دیگر مسئولان در راستای حمایت از مناطق روستایی و نیز توسعه این مناطق بودجه ای را درنظر گیرند، به طور قطع در آینده ای نزدیک شاهد مهاجرت کمتری از سوی مناطق روستایی به شهرها خواهیم بود.



تاریخ انتشار : 27 دی 1396 00:15



» اخبار مرتبط:

  • رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران:نوسازی 400 واحد مسکونی روستایی تا پای ...
  • اختصاص یکهزار و 190 میلیارد ریال اعتبار به عمران و توسعه گچساران/ در دست اج ...
  • تاجگردون مطرح کرد:اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در روستا‌ه ...
  • تاجگردون در حضور رییس جمهور: اختصاص۴۰ درصد مالیات کلانشهرها به روستاها
  • رییس بنیاد مسکن گچساران : اجرا و تکمیل طرح هادی در 52 روستای پرجمعیت گچسار ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler