مشروح اخبار


» فوری/ شناسایی دو کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان درکهگیلویه و بویراحمد




مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دومین کانون بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان این استان در منطقه شرف آباد یاسوج شناسایی شد.
به گزارش راک نیوز از یاسوج ؛ عبدالله بهمنش چهارشنبه شب در گفت و گو با  ایرنا اظهار داشت: شمار کانون‌های تشخیص داده شده در کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری به 2 کانون رسید.
اولین کانون ابتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه نجف آباد یاسوج شناسایی شده است.
وی افزود: بر اساس گزارش‌های مردمی طرح پایش و نمونه‌گیری وجود آلودگی طیور بومی در این کانون تشخیص داده شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اهمیت تشخیص به موقع بیماری، دامپزشکی این استان تنها به وجود تلفات و نمونه‌برداری اکتفا نکرده است.
وی عنوان کرد: در مناطق اطراف کانون‌ها نیز اقدام به نمونه‌برداری تصادفی کرده تا موارد مخفی بیماری را نیز تشخیص و اقدامات لازم از جمله معدوم‌سازی و ضدعفونی را در اسرع وقت انجام دهد.
بهمنش تصریح کرد: طیور صنعتی استان همچنان عاری از این بیماری بوده و با توجه به پایش بیماری توسط کارشناسان دامپزشکی بر روند کشتار در کشتارگاه‌های استان، جای هیچ نگرانی برای استفاده شهروندان از مرغ استحصالی از کشتارگاه‌ها نیست.
وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایان سال و افزایش مصرف محصولات پروتئینی، از شهروندان خواست از مرغ‌های بسته‌بندی شده استفاده کرده و از خرید مرغ زنده و ذبح آن در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به روستاییان توصیه کرد که فضای نگهداری طیور بومی خود را محصور کرده و از ارتباط طیور بومی با پرندگان وحشی خودداری کنند.
ضمن دفن بهداشتی تلفات طیور موارد را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی و یا از طریق سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند.
بهمنش ابراز داشت: مرغداری‌های صنعتی نیز برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان باید مسائل و نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در واحدهای خود رعایت کرده و از ورود و خروج‌های غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به این واحدها و به خصوص فروش مرغ زنده به افراد سودجو و خودروهای دوره‌گرد به طور جدی خودداری کنند.
سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شد که تعدادی مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف شدند.
همچنین تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.
سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 7 کانون کهگیلویه و بویراحمد کنترل شد.
هم اینک 60 کشور درگیر بیماری فوق حاد پرندگان در جهان هستند.



تاریخ انتشار : 11 بهمن 1396 23:42



» اخبار مرتبط:

  • حاشیه رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد کنترل و پایش می‌شود
  • مانور فرضی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گچساران برگزار شد
  • شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کهگیلویه وبویراحمد را تهدید می‌کند
  • خرید و مصرف هر نوع پرنده زنده در کهگیلویه ممنوع ! /طرح جمع آوری و امحاء مرغ ...
  • شیوع بیماری تب ‌مالت در روستاهای کهگیلویه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام