مشروح اخبار


» پس از سقوط هواپیمای یاسوج؛ انتقاد به لابي‌ها براي حذف استيضاح ۲ وزير




این روزها تعدادی از وزرا می‌دانند که باید پاسخگوی مجلسیان باشند و دلیل آن هم عملکردشان است. وزرایی مانند عباس آخوندی و علی ربیعی در سیبل استیضاح هستند.
به گزارش راک نیوز؛ دورخیز برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و کار در شرایطی صورت گرفته که حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیما در یاسوج تا حدودی فضا را برای این کار مهیا کرده است. مساله‌ای که در این میان بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند این است که چگونه در دو مورد استیضاح قبلی آخوندی به راحتی دوبار رای اعتماد دریافت کرد و به وزارت خود ادامه داد در حالی که دفعات پیش نیز نمایندگان مجلس بر عزم خود مصمم بودند تا از ادامه کار او ممانعت به‌عمل آورند. برخی از نمایندگان مجلس به طور غیر رسمی به ارتباطاتی اشاره داشتند و خبر از کنار آمدن آخوندی با تعدادی از نمایندگان با بهره بردن از شیوه‌های نامتعارف و لابی‌های غیرقابل پذیرش است. البته عده‌ای دیگر نمایندگان مجلس این ادعا را رد می‌کنند مانند حسین‌هاشمی تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس که درباره اتهام برخی از نمایندگان مجلس در خصوص زد و بند اعضای این کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی گفت: «این اتهام تکذیب شده و به هیچ عنوان صحت ندارد.» نمایندگان اهل کوتاه آمدن نیستند.

تا 3 نشه، بازی نشه!

آخوندی تاکنون دو بار استیضاح شده که در هر دو مورد درعین ناباوری بار دیگر موفق شد از مجلس رای‌اعتماد دریافت کند و به کار خود ادامه دهد واکنون این سومین بار است که صحبت از استیضاح اوست. به رغم اینکه در مجلس نهم نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت به علت بی‌توجهی او به مسکن‌مهر و نوع مدیریت‌ در سایر بخش‌ها به دنبال استیضاح آخوندی بودند اما در ۱۴مهر۹۴ با دفاع جانانه محمدرضا باهنر از آخوندی، نهایتا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورد و آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی ابقا شد. اول اسفند۹۵ نیز مجلس دهم عباس آخوندی را بابت حادثه تصادف قطار تبریز- مشهد استیضاح کرد که این بار هم آخوندی با رای ۷۴ موافق، ۱۷۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع مواجه شد و وی در وزارت ماند. البته نمایندگانی که استیضاح وزرا را مطرح کرده‌اند، امیدوارند که وزرای مذکور پیش از استیضاح در خانه ملت خودشان استعفا دهند.

ربیعی باز هم در آستانه استیضاح

30 بهمن همچنین طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌دلیل عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های وابسته به آن وزارتخانه از قبیل شستا، هواپیمایی آسمان، کشتیرانی و... به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. تاجگردون نماینده مجلس با انتشار عکسی در اینستاگرام خود از طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس خبر داد. دلایل درخواست استیضاح ربیعی عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های وابسته به آن وزارتخانه از قبیل شستا، هواپیمایی آسمان، کشتیرانی و... عدم توجه در ساماندهی ساختار و مقابله با بانک‌های سیاسی و اقتصادی در بنگاه‌های وابسته، بالارفتن بدهی بیش از حد در سازمان‌های وابسته از قبیل تأمین اجتماعی و بازنشستگی به سیستم بانکی در شرایطی که این بنگاه‌ها متعلق به نسل‌های مختلف است و عدم نوسازی و نبود مدیریت مناسب در آنچه که در خدمات عمومی به مردم نقش مهم دارند از قبیل هواپیمایی آسمان ذکر شده است. ربیعی هم بارها تا یک قدمی استیضاح پیش رفته و بازگشته است. پس از اینکه خبر سقوط هواپیمای آسمان منتشر شد علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی علل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ماموریت داد که با بررسی‌های لازم به‌طور جدی این اتفاق را ریشه‌یابی کنند. جالب آنجا است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحلیل‌های اخیر در مورد تلاشش برای معطوف کردن توجه نماینده‌های مجلس به استیضاح آخوندی، این کار را خلاف مردانگی اعلام کرد و گفت: «به چنین کاری دست نمی‌زنم. با کسی هم مذاکره نکرده‌ام. نماینده‌های مجلس هرکاری صلاح بدانند انجام می‌دهند».

سوال از رئیس جمهور

دو وزیر کابینه دوازدهم در شرایطی در چندقدمی استیضاح بسر می‌برند که برخی نمایندگان منتقد دولت هم پیگیر طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شده‌اند. هرچند از تعداد کسانی که سوال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند هر روز کاسته می‌شود اما طراحان امیدوارند یکشنبه آینده تکلیف طرح خود را مشخص کنند. 9 اسفند نماینده مردم قم از تهیه دومین سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری با ۷۶ امضا خبر داد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم با اشاره به اینکه بنده طرح جدیدی را برای سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری تهیه کرده‌ام، اظهار کرد: این خبر که بنده از سوال خود از رئیس جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری انصراف داده‌ام، کذب محض است و طرح جدیدی را در این باره تهیه کردم و به دنبال افزایش امضاهای نمایندگان هستم. مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه سوالی که پیش از این با تلاش بسیاری از دوستان تهیه و امضا شد با لابی آقایان دولتی به کمتر از پنجاه امضا رسید، گفت: به همین دلیل سوال جدیدی را مجددا طرح کردم که به ۷۶ امضا رسیده است. با توجه به آنچه که گفته شد باید منتظر بود و دید که آیا بار دیگر در لحظه آخر برخی نمایندگان با تغییر موضع خود به دلایل خاص و نامعلوم از طرح استیضاح وزیران انصراف می‌دهند یا آنچنان که اکنون می‌گویند بر سر مواضع خود خواهند ماند.



تاریخ انتشار : 12 اسفند 1396 06:54



» اخبار مرتبط:

  • رئیس‌جمهور آخوندی را کنار می گذارد
  • تیر پایداری‌ها به سنگ خورد/ رای اعتماد مجلس به وزیر راه روحانی
  • رئیس جمهور برای استیضاح وزیر علوم به مجلس نیامد/وزیرعلوم واردمجلس شد
  • نام 10 نماینده مجلس در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی
  • استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler