مشروح اخبار


» ميان دولت و سپاه پاسداران مشكلي وجود ندارد



دست‌كم نسل اول ودوم سپاه برای معیشت وارد این ارگان نشدند. بنده از اول وضعیت مالی‌ام به گونه‌اي بود که به حقوق سپاه نیاز نداشتم. زمان تشکیل سپاه بیشتر افراد پولی از سپاه نمی گرفتند. صندوقی بودبرای افرادی که نیاز مالی داشتند و کم کم امورمالی در سپاه تشکیل شد. برای افراد سپاهی حدود دوهزار تومان در نظر گرفته شد، بعداز آن طرح هماهنگی حقوق بین کارکنان دولت تشکیل شد.

امسال روز پاسدار و سالروز تاسيس سپاه با يكديگر تقارن داشت؛ در همين راستا به سراغ يكي از پاسداران ريشه‌دار و قديمي دوران دفاع مقدس رفتيم تا از او درباره مسائل مختلف حول اين ارگان سوال كنيم.
به گزارش راک نیوز به نقل از قانون ؛ سردار فتح ا... جعفری، بنیانگذار یگان زرهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که فرماندهی لشکر زرهی سپاه را در عملیات بیت المقدس بر عهده داشته است. او در اين گفت‌وگو اعلام مي‌كند به نظر من شهدا افرادی بودند که به آرمان‌های امام(س) رسیدند، ما در این حدی که امام خميني(س) می‌خواست نشدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوي ما را با اين رزمنده دوران دفاع مقدس مي‌خوانيد.

به نظر شما به عنوان يكي از فرماندهان ارشد دفاع مقدس، يك پاسدار چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟

سپاه پاسداران دراردیبهشت ماه سال 58 با 30 هزار نیروی کادری برای حفظ انقلاب اسلامی تشکیل شد. افرادی که وارد سپاه می شدند به عنوان شغل به آن نگاه نمی کردند و بیشتر جوانان دانشجو و دبیرستانی يا افرادی که خودشان شاغل بودند. هدف آن‌ها حفظ انقلاب اسلامی بود. بعد از آنكه جنگ تحمیلی رخ داد سپاه خودش را به سرعت برای حضور در جبهه ها آماده کرد. جالب است بدانید وقتی جنگ تمام شد طبق آمارها 30 هزارنفر از نیروهای سپاه به شهادت رسیده بودند. در واقع نسل کامل سپاه از بین رفته بود.
بنده تحقیقات فراواني در زمینه شهدا ورزمندگان و بسياري از مسائل دیگر انجام دادم و بايد بگويم كه هدف یک پاسدار از بدو تشکیل سپاه تاکنون برای حفظ انقلاب و فدا شدن در راه آرمان‌های انقلاب وتمامیت ارضی کشور است. در همين مسير نيز افراد شاخصی مثل شهید ابراهیم همت، شهیدحسن باقری، شهید بروجردی را می‌توانیم نام ببریم. اين نسل افرادي تحصيل‌كرده و كار بلد بودند كه براي مثال مي‌توانيم به شهيد باقري اشاره كنيم كه نابغه بود و تحولاتي را در جنگ به وجود آورد. ما نمونه ونظیر آن را نداشتیم و اگر بخواهیم شاخصه یک پاسدار واقعی را نام ببریم شهیدانی مثل آقای شهید حسن باقری یا شهید ابراهیم همت هستند. شهید همت دربین نیروهای رزمنده محبوبيت فراواني داشت و ماشاهد آن هستيم كه حتی بعد از شهادت در بین نسل‌های بعدی انقلاب نیزاز محبوبیت فراواني برخور دار است. ما پاسداران بايد براي دفاع از اسلام و انقلاب‌مان مانند امام حسين(ع) و شهدا جان خود را فدا كنيم و در اين مسير قدم برداريم.

شما سال‌هاست در متن سپاه فعاليت‌داشته‌ايد، وضعیت معیشتی پاسداران را چگونه ارزیابی می کنید؟

عرض کردم دست‌كم نسل اول ودوم سپاه برای معیشت وارد این ارگان نشدند. بنده از اول وضعیت مالی‌ام به گونه‌اي بود که به حقوق سپاه نیاز نداشتم. زمان تشکیل سپاه بیشتر افراد پولی از سپاه نمی گرفتند. صندوقی بودبرای افرادی که نیاز مالی داشتند و کم کم امورمالی در سپاه تشکیل شد. برای افراد سپاهی حدود دوهزار تومان در نظر گرفته شد، بعداز آن طرح هماهنگی حقوق بین کارکنان دولت تشکیل شد. به نظر من حقوق بدنه سپاه و افراد سپاهی زیاد نیست اما با این درآمد زندگی می کنند.

آیا آرمان‌هايی که امام خميني(س) درباره سپاه پاسداران داشت محقق شده است؟

حضرت امام(س) در مورد سپاه صحبت‌های زیادی داشتند اما دوجمله معروف دارند كه مي‌فرمايند«اگر سپاه نبود کشور نبود» و« ای کاش من یک پاسدار بودم» و از اين جملات مي‌توانيم به جايگاه اين ارگان پي ببريم. به نظر من شهدا افرادی بودند که به آرمان‌های امام(س) رسیدند، ما در حدی که امام خميني(س) می‌خواست نشدیم. من درآن جلسه‌ای که امام فرمودند ای کاش من یک پاسداربودم حضور داشتم و این بيانات براي من جالب وتاثیرگذار بود. گفتني است در اين جلسه 17 نفر بودیم که 10 نفر شهید شدند و براي همين مي‌گويم كه شهدا به آرمان‌هاي مد نظر امام(س) رسيدند. آرمان‌های امام(س) برای سپاه زندگی ساده و بدون قدرت طلبی، بدون جمع‌آوری اموال دنیوی وهمچنین خدمت به مردم فقط برای رضای خدابود. ما باید تقوا را پیشه کنیم وتمام تلاش‌مان را برای حفظ انقلاب اسلامی داشته باشیم. حفظ امنیت چه در داخل و چه در خارج ومبارزه با دشمن از وظایف سپاه است. اگر سپاه به دنیا وقدرت‌طلبی وسیاسی بازی روبیاورد باید فاتحه سپاه را خواند ودیگرآن پاسدار مد نظر امام(س) نیستیم.

باید چه کار کرد تا روحیه‌هاي‌مان به دوران دفاع مقدس نزدیک‌تر شود؟

اولین مساله هویت است. همه ما باید برای خدا عبدو بنده باشیم. مساله بعدی که بسیار مهم وحائز اهمیت به حساب مي‌آيد، این است که سپاه اگر یک ارگان اعتقادی ونظامی برای دفاع از کشور است باید همین‌گونه بماند. وقتی سپاه شکل گرفت افرادی که وارد سپاه شدند همان پاسداران مد نظر امام‌خميني(س) بودند؛ پس برای همه افراد جامعه لازم است ابتدا تقوا و توکل به خدا کنند بعد زندگی ساده تشکیل دهند وتلاش شبانه‌روزی و جهادی برای ساختن کشور داشته باشند. این مسائلی که بیان کردم فقط برای سپاه نیست. همه مردم باید تلاش کنند. متاسفانه بسياري حسرت دیگران را می‌خورند درصورتی که ما غنی هستیم و می توانیم کار کنیم وکشور را به جایگاه بالا از نظر امنیتی، اقتصادی واجتماعی برسانیم.

در دوران دفاع مقدس همکاري‌ها میان مسئولان متفاوت بود، چرا امروز منش‌های برخی مسئولان تفاوت کرده است؟

در دوران جنگ صدام وهمپیمانانش علیه ایران متحد شدند. دشمنی به معنای واقعی بود و همه مردم متحد ویکپارچه در مقابل دشمن ایستادند. با توجه به کمبودها در کشور آموزش و پشتیبانی جنگ دست مردم بود، امکانات ونیروی انسانی را مردم تقویت می‌کردند. این همبستگی واتحاد را امام(س) زمان جنگ در جامعه ایجاد کرده بود و ای‌کاش این فضا همچنان می‌ماند. به نظر من اگر درجامعه ای تبعیض، اختلاس، مال اندوزی و فقر وجود داشته باشد، در روحیه مردم تاثیرمی‌گذارد. در زمان جنگ زندگی رييس جمهور، وزرا ومردم مثل هم بود. اگر بخواهیم پیشرفت کنیم وجامعه متعالی داشته باشیم باید به گذشته برگردیم. مردم باید احساس کنند زندگی ومنش‌ مسئولان مثل خودشان است كه این موضوع بسیار اهمیت دارد.

مساله مهم بعدی این است که باید برای مردم کارکرد. در بعضی از ادارات کار مردم را راه نمی اندازند و این فاجعه است. مردم امروز مشكل اشتغال دارند و بايد اين مشكل رفع شود. بايد شركت‌هايي توليدي وارد بازار شوند كه مشكلات كار نسل‌هاي جوان را حل كنند و نگذارند مردم اذيت شوند.

آیا از پتانسیل پاسداران در کشور به نحو احسن استفاده می‌شود؟

نیروهای نظامی وسپاه در جایی که ضرورت داشته باشد به دولت کمک كرده ودولت هم ازاین‌ها استفاده می‌کند.

شما به عنوان یک فرمانده مشکلات عمده پاسداران را در زندگی اجتماعی در چه می بینید ؟

افرادی که به ما مراجعه می کنند یا نامه می دهند جانبازانی هستند که مشکلات درمانی داشته یا افراد بازنشسته ای که مشکل حقوقی دارند. عمده‌ترین ومهم‌ترین مشکلی که مراجعه کننده زیاد دارد این است که افراد پاسدار فرزندان‌شان به سنی رسیدند که شغل ندارند. الان مهم‌ترین معضل بیکاری ونبود شغل در جامعه است.

آن جایگاه آرمانی که برای سپاه تصور می‌کنید کجاست؟

من خدمت به مردم همراه باتقوا را بزرگ‌ترین آرمان می دانم.

روابط این ارگان با سایر نهادها ودستگاه ها در کشور چگونه است ؟

تاملات بسیار خوب است و خداشکر هیچ مشکلی وجودندارد.

برخی به حضور سپاه در اقتصاد انتقاداتي دارند، این موضوع را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

هرزمان مجموعه ها ونهاد دیگر چه در بازسازی چه در سازندگی بتوانند کاریا پروژه ای را پیش ببرند سپاه خودش را کنار می کشد. بسياري ازاین صحبت‌ها كه درباره حضور سپاه در اقتصاد به گوش مي‌رسد شایعه است. مگر نیروي سپاه چقدر است که تمام کارها برعهده این نهاد باشد. بعضی شرکت‌ها نمی توانند پروژه ای را به اتمام برسانند یا به مشکل برمی خورند، سپاه در تکمیل این پروژه به آن‌ها کمک می کند یا ادامه کار را برعهد می‌گیرد. براي مثال شرکت پارس جنوبی ازجمله کارهايی بود که سپاه آن را تمام کرد يا سد خاکی کرخه را فقط سپاه توانست بسازد.

سپاه توان اين اقدامات را چگونه به دست آورد؟

بعضی امکانات را از زمان جنگ داشت وبعد از جنگ امکاناتش را تکمیل کرد. با ساختن سد کرخه جلوی سیلاب‌ها وخرابی ها گرفته و آب کنترل وبه سمت کشاورزی هدایت شد. ازطرفي بازسازهای خوبی در خورستان توسط سپاه صورت گرفته است. ابتدا سپاه پروژه‌ها را می سازد بعد پول وهزینه ساخت را از دولت طلب می‌کند. سپاه با آن توان مهندس که در جنگ داشت بعد از جنگ با روحیه جهادی وارد عرصه سازندگی کشورشد، البته برای سازندگی از سپاه دعوت شد.

نگاه دولت آقای روحانی نسبت به دولت‌های دیگر به سپاه چگونه است؟

نگاه دولت به سپاه خوب است. بيشتر شايعات درباره مسائل داخلي است. آقای روحانی زمان جنگ ريیس ستاد قرارگاه خاتم(ص) و در مجلس ريیس کمیسیون دفاع بودند؛ ايشان با سپاه ارتباط وتامل بسیار نزدیکی دارند. آقاي روحاني از همکاران ما بودند و ميان دولت وسپاه مشکلی وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما



تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1397 07:34



» اخبار مرتبط:

  • نوبخت:جهان باید از سپاه برای مبارزه با تروریسم قدردانی کند
  • درگیری نیروهای سپاه با تروریست‌ها در شمالغرب کشور
  • فرمانده جدید سپاه فجر فارس معارفه می شود/ خداحافظی غیب پرور با فارس
  • نامه علی مطهری به فرمانده سپاه
  • اصابت دو گلوله توپ جنگی به اصفهان! +عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler