مشروح اخبار


» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد:مقاومت کاربران‌ مقابل دستور قضائي فيلترينگ



وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تأکيد بر اينکه اقدام جديدي درخصوص انسداد فيلترشکن‌ها آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بر اساس شواهد، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضائي هستند و اين موضوع امنيت فضاي مجازي را با چالش مواجه کرده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تأکيد بر اينکه اقدام جديدي درخصوص انسداد فيلترشکن‌ها آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بر اساس شواهد، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضائي هستند و اين موضوع امنيت فضاي مجازي را با چالش مواجه کرده است.
به گزارش راک نیوز به نقل از شرق؛ اين اظهارات وزير در شرايطي مطرح مي‌شود که انتشار صحبت‌هايی از او در روز سه‌شنبه گذشته واکنش‌هاي بسياري را به‌همراه داشت؛ اظهاراتي که به‌عنوان دستور وزير براي فيلترکردن فيلترشکن‌ها منتشر شد. خود او روز گذشته درهمين‌باره در اينستاگرامش اين‌طور نوشت: «امروز خبرنگاري از دلايل اعمال محدوديت بر فيلترشکن‌ها پرسيد، در پاسخ به اين نکات اشاره کردم:
۱. يکي از دلايل مخالفت دولت با اعمال محدوديت کلي بر پيام‌رسان‌ها فراگيرشدن فيلترشکن‌ها بود.
۲. اگر ظني بر ارتباط برخي پيام‌رسان‌ها مثل تلگرام با سرويس‌هاي اطلاعاتي وجود داشت، در مورد برخي فيلترشکن‌ها اين ارتباط ديگر ظن نيست بلکه يقين است و بودجه برخي از آنها مستقيما از طرف دولت آمريکا تأمين مي‌شود. بنابراين اکنون با فراگيرشدن فيلترشکن‌ها که قابل‌پيش‌بيني بود، شرايط نامناسب‌تري رخ داده است.
۳. در سياست‌هاي اعلامي دولت‌هاي متخاصم با مردم ايران، راهکارهايي براي فراگيرشدن فيلترشکن‌ها در ايران مطرح و پيگيري شده است. عدم تدبير براي همراهي مردم در تصميماتي که براي فضاي مجازي اتخاذ مي‌شود، عملا باعث ترويج فيلترشکن‌ها و در نتيجه تقويت برنامه‌هاي متخاصمين است.
۴. جدا از اين دسته فيلترشکن‌ها، دسته‌اي ديگر نيز باج‌افزار و بدافزار هستند و در زماني که زندگي روزمره مردم در فضاي مجازي شکل گرفته، تهديد بزرگي براي امنيت آنها مطرح مي‌شود.
۵. اختلاف‌نظر در مسئولان و نارضايتي جمعي از مردم اکنون تهديد بزرگ‌تري را براي امنيت فضاي مجازي فراهم کرده که نمي‌توان از کنار آن به‌راحتي گذشت و بايد براي آن چاره جدي انديشيد». 
بااين‌همه محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات صبح ديروز، چهارشنبه، در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران درباره موضوع استفاده کاربران ايراني از فيلترشکن براي دسترسي به برخي نرم‌افزارها و سايت‌هاي فيلترشده از سوي وزارت ارتباطات، گفت: «روز گذشته بر اساس سؤالي که خبرنگاري پرسيد فيلمي منتشر شد، اما من اعلام مي‌کنم که اقدام جديدي درخصوص انسداد فيلترشکن‌ها آغاز نشده است، بلکه آنچه که انجام مي‌شود همان مجموعه‌اقداماتي است که از دي‌ماه سال قبل و بنابر ايجاد شرايط جديد آغاز شده بود».  
وي ادامه داد: متأسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده مي‌کنيم، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضائي هستند و اين موضوع باعث شده که متأسفانه ترويج بسياري در فيلترشکن‌ها داشته باشيم.
آذري‌جهرمي با تأکيد بر اينکه امنيت فضاي مجازي امروز با چالش مواجه شده است، خاطرنشان کرد: مقابله با فيلترشکن‌ها کار ساده‌اي نيست؛ چراکه هم تنوع زيادي در اين فيلترشکن‌ها وجود دارد و هم تعداد آنها بسيار است و مکانيسم‌هايي که به کار مي‌برند نيز به‌شدت پيچيده است. باوجوداين ما چالش‌هاي ايجادشده در زمينه امنيت فضاي مجازي را حدود يک ماه پيش به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه، از جمله قوه قضائيه ارائه کرديم. همچنين به طور منظم گزارش وضعيت و شرايط چالش‌هاي امنيتي به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه مي‌شود.
وزير ارتباطات همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع سروش، يکي از پيام‌رسان‌هاي داخلي، اشاره کرد و درباره ادعاي مديرعامل نرم‌افزار سروش مبني‌بر عدم حمايت مجموعه وزارت ارتباطات از اين پيام‌رسان داخلي، اظهار کرد: مديران پيام‌رسان‌هاي داخلي در فروردين‌ماه امسال گزارشي به ما ارائه کردند و ارزيابي ما از اين گزارش اين بود که درمجموع پيام‌رسان‌هاي داخلي ظرفيت حدود 15 ميليون کاربر فعال را خواهند داشت.
وي گفت: امروز مجموعا 10 ميليون کاربر فعال در پيام‌رسان‌هاي داخلي فعاليت مي‌کنند و ما نگراني زيادي از ظرفيت پيام‌رسان‌هاي داخلي نداريم. همچنين درخصوص اظهارات مديران پيام‌رسان سروش نيز آمادگي داريم تا با هماهنگي مرکز ملي فضاي مجازي تمامی مستندات و امکاناتي را که به پيام‌رسان سروش واگذار شده است منتشر كنيم.
وزير ارتباطات ادامه داد: احساس مي‌کنم که مديران راه صلاحي را در پيش نگرفتند. بر اساس مکتوباتي که آنها در گزارش فروردين‌ماه 97 به وزارت ارتباطات ارائه کردند، اين نرم‌افزار مي‌تواند از 20 ميليون کاربر پشتيباني کند. اسناد اين ادعا نيز موجود است، اما به نظر مي‌رسد که الان بايد به دنبال علل ديگري در اين خصوص باشيم. ‌طرح اين‌گونه مسائل تأثيري بر تلاش ما براي اجراي قانون که کمک به پيام‌رسان‌هاي داخلي است نخواهد گذاشت، اما اعلام مي‌کنم که در اين خصوص مسائل ديگري مطرح است.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره مصوبه روز قبل شوراي‌عالي فضاي مجازي درباره اينترنت اشيا، خاطرنشان کرد: يکي از ابزارها و تکنولوژي‌هاي جدي در توسعه اقتصاد ديجيتال، موضوع اينترنت اشيا است. در اين خصوص اين ضرورت احساس مي‌شود که براي شتاب‌دهي در استفاده از اين تکنولوژي و همچنين حاکم‌شدن راهکارهاي اصولي استفاده از آنها به يک سند بالادستي نياز داشته باشد. در جلسه اخير شوراي‌عالي فضاي مجازي پيش‌نويس مرکز ملي فضاي مجازي در اين خصوص مطرح شد و کليات آن مورد توافق قرار گرفت، اما در مورد جزئيات قرار شد که اين مرکز پس از بازنگري مجددا آن را به شوراي‌عالي فضاي مجازي ارائه دهد.
آذري‌جهرمي همچنين با اشاره به اظهارات روز گذشته يکي از معاونان خود، خاطرنشان کرد: ديروز صحبتي از قول معاون من درخصوص الزام دستگاه‌هاي دولتي به استفاده از موتور جست‌وجوي بومي منتشر شد که انعکاس صحيحي نداشت. موضوعي که در اين زمينه مطرح است اين است که ما توصيه کرديم در زيست‌بوم کودکان به دليل کمتربودن آفت‌هاي موتورهاي جست‌وجوي داخلي از اين موتورهاي جست‌وجو استفاده شود.



تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1397 07:30



» اخبار مرتبط:

  • شوخي جالب پرسپوليسي‌ها با داور بازي استقلال
  • رقص دختر تهرانی در مترو جهانی شد!+ عکس
  • جمع‌آوري بازي رايانه‌اي ترور موسوي و كروبي
  • درگيري فيزيکي کارمندان در يک نهاد دولتي!
  • بررسي رفع فيلتر «فيس‌بوک»
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler