مشروح اخبار


» دکترحمید شکری خانقاه: ناتوانی روابط عمومی ها درمقابل تنش روانی افزایش دلار /بی مسئولیتی روابط عمومی برخی دستگاه ها در مقابل برجام



یکی از وظایف کلیدی روابط عمومی، مدیریت افکار عمومی در شرایط نامساعد، خطرناک ، رویدادهای بحرانی و در موقعیت‌هایی است که افکار عمومی با واکنش‌های روانی ، شایعات و حدسیات روبرو هستند.

به گزارش راک نیوز ؛ دکترحمید شکری خانقاه، مدرس ارتباطات در بررسی عملکردی روابط عمومی ها می گوید: یکی از وظایف کلیدی روابط عمومی، مدیریت افکار عمومی در شرایط نامساعد، خطرناک ، رویدادهای بحرانی و در موقعیت‌هایی است که افکار عمومی با واکنش‌های روانی ، شایعات و حدسیات روبرو هستند.
این استاد دانشگاه درادامه افزود: روابط عمومی‌ها با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات محیطی ، تجزیه‌وتحلیل سنجش افکار مردم در واکنششان به رویدادهایی که برایشان پیش‌آمده و در جامعه رخ‌داده است و انواع روش‌های دیگر می‌توانند یکی از مشاورین قوی مدیریت ارشدشان باشند.
وی گفت:روابط عمومی باید با شفاف‌سازی استرس را از جامعه دور کند. از وظایف دیگر روابط عمومی دادن مشاوره به مدیران است تا بدانند در موقعیت‌های مختلف چه برخوردهایی داشته باشند. من جای این نوع مدیریت بحران از طریق روابط عمومی‌ها را در کشور خالی می‌بینم.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی گفت: روابط عمومی‌های ما به علت تمرکز بیش از اندازه به منافع سازمانی‌شان و ترس‌های احتمالی از این‌که واکنش‌های بعدی نسبت به خودشان چه خواهد شد معمولاٌ استراتژی سکوت یا انفعال را پیش می گیرند و معمولاً در دوران بحران راهبرد انفعالی دارند.
این مدرس دانشگاه با انتقاداز برخی روابط عمومی ها اضافه کرد:روابط عمومی‌هایی که صرفاً کلیشه گرا، مراسم گرا و مناسبت گرا باشند از نظر من به هیچ عنوان اسمشان روابط عمومی نیست، بلکه امور عمومی هستند.

 

دکترشکری گفت: روابط عمومی مدیریت ارتباطات انسانی است. منظور از مدیریت ارتباطات انسانی این است که ما بتوانیم احساسات، منطق ، تفکرات و نگرش‌های مردم را مدیریت کنیم که این نیاز به مهندسی افکار عمومی دارد.

به‌راحتی می‌توانم بگویم که راهبرد انفعالی روابط عمومی‌ها حتی نسبت به مباحث تهدیدآمیز به‌گونه‌ای نگرش منفی و تهدیدآمیز به بحران است. یعنی روابط عمومی‌ها بحران را یک تهدید قلمداد می‌کنند.

خیلی از روابط عمومی‌های ما بحران را انکار می‌کنند و اغلب به آن بی‌توجه می‌شوند چراکه قادر به واکنش متناسب در رابطه با بحران‌ها نیستند و گاهی حتی بحران‌ها را هم بی‌اهمیت جلوه می‌دهند. فکر می‌کنند اگر از کنار بحران رد شوند همه‌چیز آرام و ساکت است. غافل از اینکه این‌چنین برخوردی با بحران به مشکلات روانی جامعه می‌افزاید.

گام اول این است که مدیران ارشد ما از رئیس‌جمهور گرفته تا رده‌های پایین‌تر، نگرش ارتباطی به جامعه داشته باشند و افکار عمومی را جدی بگیرند.

باید افرادی در روابط عمومی‌ها باشند که نگرش ارتباطی قدرتمندی داشته باشند. از طرف دیگر باید برنامه محور و استراتژی مدار باشند، یعنی وقتی وارد شدند تمام سیستم‌های سنتی روابط عمومی کلیشه گرایی را کنار بگذارند و نگاهشان به روابط عمومی نگاهی کاملاً استراتژی محور باشد.

روابط عمومی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی که مستقیم با موضوع برجام در ارتباط هستند خودشان را در این رابطه مسئول نمی‌دانند و کنار کشیده‌اند.

بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش نرخ دلار و… بحران و تنشی روانی را در جامعه ایجاد کرده‌اند. هیچ‌کدام از روابط عمومی‌های مسئول، وارد بحث نمی‌شوند تا به ارائه راه‌های پیشنهادی و یا حتی راه‌های میانی بپردازند و نسبت به بحران پیش‌آمده حضور فعال، پوشش حداکثری و مناسب همراه با نیاز مخاطب داشته باشند.

شورای اطلاع‌رسانی دولت هرگز نتوانسته لیدری روابط عمومی را به عهده بگیرد و یک‌طرفه عمل می‌کند ، فقط صرفاً از سازمان‌ها می‌خواهد اطلاع‌رسانی کنند



تاریخ انتشار : 13 خرداد 1397 17:01



» اخبار مرتبط:

  • دکترحمید شکری خانقاه: ناتوانی روابط عمومی ها درمقابل تنش روانی افزایش دلار ...
  • احتمال برگزاری دوازدهمین برگزاری همایش ملی روابط عمومی‌های کشور در شیراز
  • کسب مقام نخست روابط عمومی آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد
  • تذکرفرماندارگچساران : توان پیگیری مطالبات خود را از مدیران کل داشته باشید
  • برگزار ی دوره آموزشی ویژه روابط عمومی‌ها در کهگیلویه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler