مشروح اخبار


» موفقیت تاجگردون در جمع‌آوری امضاء برای مسکوت ماندن لایحه CFT



بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم حاشیه‌های زیای را در جلسه علنی امروز به دنبال داشت.


موفقیت تاجگردون در جمع‌آوری امضاء برای مسکوت ماندن لایحه CFT

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم حاشیه‌های زیای را در جلسه علنی امروز به دنبال داشت.

به گزارش راک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز (یکشنبه 20 خردادماه) مجلس در حالی آغاز شد که از روز گذشته قرار بود لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در دستور کار این جلسه قرار بگیرد.

این لایحه تاکنون مخالفان بسیاری را در مجلس و سطح کشور به ویژه در میان اصولگرایان داشت و پیش‌بینی‌ها می‌گفت که امروز هم این لایحه سر و صدای زیادی را در خانه ملت به پا کند.

ابتدا جلسه امروز لایحه پالرمو بررسی و با موافقت نمایندگان تصویب شد، سپس قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را قرائت کرد که از همان ابتدا صدای "دو دو" مخالفان علیه این لایحه در صحن مجلس پیچید.

پیش از این، یک مخالف و یک موافق درباره این لایحه در صحن علنی مجلس صحبت کرده بودند و قرار شد امروز هم نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین به عنوان مخالف و کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان موافق صحبت کنند.

در میانه اظهارات نقوی‌حسینی تجمع برخی نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه جلب توجه کرد که بعد از پیگیری‌ها مشخص شد که تاج‌گردون نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران در حال جمع‌آوری امضاء برای مسکوت ماندن این لایحه و به تعویق انداختن دو ماهه آن است.

اما نمایندگان اصولگرا و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی هم بیکار ننشستند، ابتدا پژمان‌فرد و ابطحی شروع به پهن کردن پلاکاردهایی بر روی مانیتور بزرگ مقابل جایگاه هیئت رئیسه و دیگر قسمت‌های آن شدند، کریمی‌قدوسی نماینده مشهد هم در تلاش بود که طومار را مقابل لاریجانی نصب کند که رئیس مجلس با اعتراض مانع کار این نماینده شد و گفت: "اینجا جای این کارها نیست، اگر مخالف هستید صحبت کنید".

لاریجانی تأکید کرد: "این چه حرکتی است که انجام می‌دهید، تمامی این اقدامات خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس است. شما باید صحبت کنید و مردم را راضی‌کنید با زور که نمی‌شود اقدامی انجام داد".

اما نمایندگان اصولگرا به این صحبت‌ها توجه نکرده و همچنان پلاکاردهای امضای مردم در مخالفت با FATF و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را بر روی موکت سبز صحن مجلس و دیواره‌های جایگاه هیئت رئیسه نصب می‌کردند.

در همین میان، لاریجانی رئیس مجلس طومار پارچه‌ای مقابل خود را به بالا کشید و برداشت.

مازنی عضو فراکسیون امید هم یکی دیگر از طومارها را از روی جایگاه هیئت رئیسه برداشت و به پایین انداخت.

نقوی‌حسینی همچنان به ایراد مخالفت خود با این لایحه می‌پرداخت و با اشاره به این طومارها گفت: "بیش از 50 هزار امضاء از سوی مردم در مخالفت با این کنوانسیون به دست ما رسیده و اکنون در مجلس قرار دارد".

اما از سوی دیگر نمایندگان در اطراف عراقچی معاون وزیر امور خارجه در صحن علنی تجمع کردند، در جایگاه هیئت رئیسه هم مخالفان این لایحه در اطراف لاریجانی جمع شده بودند. نمایندگانی مانند مجتبی ذوالنور، حسینعلی حاجی‌دلیگانی،  جواد کریمی قدوسی و ... که در این میانه ذوالنور با عجله به سمت عراقچی رفت و وی را نزد لاریجانی برد، در این میان مذاکرات لاریجانی و عراقچی در میان تجمع مخالفان و موافقان آغاز شد  و حدود یک ربع به طول انجامید.

در همان میانه مذاکرات لاریجانی با عراقچی، کوهکن عضو فراکسیون نمایندگان ولایی شروع به جمع کردن اولین طومار از روی مانیتور مجلس کرد که نشان می‌داد مذاکرات به نفع اصولگرایان به نتیجه رسیده است.

نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم در کنار کوهکن شروع به صحبت و مذاکره با پژمان‌فر برای جمع کردن طومارها از روی زمین کرد که این مذاکره گاهی با فریاد و گاهی با بوسه نعمتی بر گونه پژمان‌فر ادامه می‌یافت، در نهایت نعمتی توانست پژمان‌فر را راضی کند و آنها شروع به جمع کردن تمامی طومارها از روی زمین کردند، در این میان خبر رسید مذاکرات نتیجه داده و با 2 ماه به تعویق افتادن این لایحه در مجلس موافقت شده است.

بعد از آن عراقچی با پایین آمدن از جایگاه هیئت رئیسه و قرار گرفتن در جایگاه ناطقین پشت تریبون قسم یاد کرد که به عنوان نماینده دولت چیزی جز حقیقت نگوید.

وی تأکید کرد که درباره این لایحه حدود 2 سال بررسی از سوی دولت با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت انجام شده و به اینجا رسیده است.

بعد از اظهارات عراقچی درخواست 50 نفر از نمایندگان درباره مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم به بررسی و رأی‌گیری گذاشته شد که نمایندگان در نهایت با 138 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 253 رأی مـخوذه با مسکوت ماندن و به تعویق افتادن این لایجه موافقت کردند؛ لاریجانی رئیس مجلس هم بعد از این رأی‌گیری گفت: آقای  بروجردی پیش از این اعلام کرده که یکسری ملاحظه وجود دارد که بهتر است در این دو ماه این مسائل را با حضور کارشناسان بررسی کند.



تاریخ انتشار : 20 خرداد 1397 15:35



» اخبار مرتبط:

  • تاجگردون مطرح کرد؛مسکوت ماندن CFT فرصتی برای دیپلمات های ایران برای مذاکرات ...
  • تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت معلمان در مجلس
  • گچساران در یک قدمی منطقه ویژه اقتصادی
  • رای مجدد نمایندگان مجلس به "طرح استانی شدن انتخابات"
  • شاید این آخرین رای‌گیری باشد!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler