مشروح اخبار


» افتخار جالب دختر جوان نورآبادی به قومیت لر +عکس



واژه «لر» نامی است که برای اولین بار در قرن چهارم هجری بر ساکنان زاگرس میانی گذاشته شده است. بر این اساس پی می‌بریم که از قرن چهارم به این سو مردمی به صورت یک قوم به نام لر با هویتی تازه بر اساس دو عنصر زبان و نامشان در این منطقه ظاهر شده‌اند. زیربخش‌های قوم لر دارای تقسیم بندی‌های زیادی

«قوم لر یکی از اقوام بزرگ ایرانی است که سکونت‌گاهشان از هزاران سال قبل مسکون بوده و ورود ایرانیان به این مناطق را ۸۰۰ - ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌دانند. از سوی دیگر مطابق نظر کارشناسان، زبان لری نیز مشتق از زبان پارسی باستان است که قرابت بسیاری با زبان فارسی دارد. واژه «لر» نامی است که برای اولین بار در قرن چهارم هجری بر ساکنان زاگرس میانی گذاشته شده است. بر این اساس پی می‌بریم که از قرن چهارم به این سو مردمی به صورت یک قوم به نام لر با هویتی تازه بر اساس دو عنصر زبان و نامشان در این منطقه ظاهر شده‌اند. زیربخش‌های قوم لر دارای تقسیم بندی‌های زیادی است که در مهم‌ترین و کلی‌ترین تقسیم‌بندی به دو شاخه لر بزرگ و لر کوچک تقسیم می‌شوند. لر بزرگ بیشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، قسمتی از اصفهان، قسمتی از خوزستان، و قسمت کوچکی از لرستان زندگی می‌کنند؛ اما لر کوچک در لرستان و پشت کوه (ایلام)، و نیز استانهمدان و قسمتی از کرمانشاه و مرکزی و شهرستان اندیمشک از استان خوزستان و همینطور در استانی غربی از عراق زندگی می‌کنند. و البته طوایفی از لر در صدها سال پیش (در دوره های صفویه ،افشاریه،قاجاریه و پهلوی) به طور اجباری کوچانده شدند.و اکنون در استان های قزوین و شهر لوشان(چگینی ها)، گیلان و خراسان مستقر شده اند و اکنون بعد از گذشت سال ها همچنان به زبان لری صحبت و آداب و رسوم خود را حفظ کرده اند.

به گزارش راک نیوز، تاریخ ایران وقوم لرنام های زیادی را بخود دیده که به دليل مسئوليت هاي سياسي علي رغم تعلق قومي توانسته اند در سطح ملي نقش ايفا کنند وامروزه از آنان بعنوان نخبگان قومی یاد میکنیم.

شاید تازه ترین برگ از افتخارات قوم لر را میتوان درخشش دو فوتبالیست لرتبار دانست ، مهار پنالتی کریستین رونالدو در دیدار ایران وپرتغال و لایی دیدنی وحید امیری به پیکه بازیکن سرشناس اسپانیا.

اما برخورداری از اصالت و قومیتی مانند لر برای بسیاری مایه مباهات و سرافرازی است و درحالیکه برخی این روزها در جدال با زندگی مدرنیزه بسیاری از سنن و آداب وحتی متاسفانه گاهی اصل و تبار خود را فراموش میکنند گروه وب گردی راک نیوز اظهار نظر یک دختر جوان لرتبار نورآبادی در فضای مجازی اینستاگرام را قابل تقدیر و انتشار دانست.

به گزارش راک نیوزازممسنی ؛ مژگان خلفی در یادداشتی در زیر یک تصویر از لباس زنانه و محلی لری نوشته :
افتخار جالب دختر جوان نورآبادی به قومیت لر +عکس

یکی از شانس هایی که آدم میتونه تو زندگیش بیاره اینه که متعلق به جایی باشه که لباس های محلی خوش آب و رنگ وقر وفری خوش گل والبته با اصالت داره خوشحالم که این شانس و داشتم..
گفتنی است شهرنوراباد مرکزشهرستان ممسنی وبزرگ ترین شهر لرنشین استان فارس در فاصله 145کیلومتری از شیراز واقع شده است.



تاریخ انتشار : 10 تیر 1397 05:45



» اخبار مرتبط:

  • با اعلام گروه بندی لیگ3 فولاد یاسوج حریفان خود را شناخت
  • دمیده شدن «سورنای وحدت» اقوام ایرانی در شهر شیراز
  • 78 سال پیش کهگیلویه وبویراحمد جزکدام استان بودند+عکس
  • این عکس را میشودگران ترین ومتفاوت ترین سلفی دانست+تصویر
  • تاسوعا و عاشورا بارانی است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler