مشروح اخبار


» آنفلوانزای فوق حادپرندگان کهگیلویه وبویراحمد را تهدید می کند



مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان هایی از جمله آذربایجان شرقی، مازندران و اصفهان احتمال شیوع این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.


به گزارش راک نیوز "عبدالله بهمنش روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری از آنفلوانزای حاد پرندگان در یاسوج، اظهار داشت: ورود هر گونه پرنده زنده یا محصولات آن از اصفهان به این استان بدون نظارت دامپزشکی خطر گسترش این بیماری را افزایش می دهد.

وی افزود: نیاز است که برای جلوگیری از این مهم دستگاه های متولی همکاری لازم را با اداره کل دامپزشکی در ورودی های استان داشته باشند.

بهمنش بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی این اداره کل در بحث مقابله با شیوع این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد عاملین مرغ کشتار روز هستند.

وی عنوان کرد: این افراد باید شناسایی و ساماندهی شوند و کارت های مخصوص خود را به همراه داشته باشند.

مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه کانون کهگیلویه وبویراحمد و در سال 1395 در هفت کانون کنترل شد.

وی ابراز داشت: سال گذشته 909 قطعه طیور معدوم و بیش از 180 میلیون ریال غرامت پرداخت شد.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین پرندگان و انسان مشترک بوده که ویروس نوع A آن به شدت واگیردار و کشنده است.

برخی پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر 10 رودخانه و دریاچه 2 سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می‌آیند.

پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.

در پرندگان اهلی؛ افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.

علایم بالینی در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبولهای سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود.

این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود البته تا یک هفته بعد از مشاهده علایم نیز مرگ اتفاق افتاده است.



تاریخ انتشار : 17 تیر 1397 07:48



» اخبار مرتبط:

  • 2دستگاه کامیون حامل کود مرغی در کهگیلویه توقیف شد
  • پرداخت 130 میلیون ریال غرامت طیور بومی معدوم شده در کهگیلویه و بویراحمد
  • 748 قطعه طیور به سبب آلودگی آنفلوانزا در کهگیلویه و بویراحمد معدوم شد
  • فوری/ شناسایی دو کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان درکهگیلویه و بویراحمد
  • شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کهگیلویه وبویراحمد را تهدید می‌کند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler