مشروح اخبار


» توصیه وزیرخارجه چین به حسن روحانی ؛ مامیتوانیم برای شما چانه بزنیم بیش از این ازما توقع نداشته باشید



من به شما به صراحت می گویم که حجم روابط اقتصادی و تجاری ما با آمریکا و اروپا بسیار بالاست.حجم صادرات و واردات ما درمجموع به هزار میلیارد دلار بالغ می شود.طرف های تجاری ما عمدتا آمریکا،ژاپن و اروپا هستندوسهم بقیه کشورها با این سه قابل مقایسه نیست؛ بنابراین اگرتوقع داریدما رو در روی آمریکاو اروپا بایستیم ،ما این کار را دست کم تا بیست سال دیگر نمی توانیم انجام دهیم.

 

به گزارش راک نیوز ؛ حسن روحانی درکتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای نوشت : براساس استراتژی تحدید ،معتقدبودیم که در کنار اروپا ،دوقدرت دیگر یعنی چین وروسیه رانیز باید همراه کنیم .درنخستین گام می خواستیم با پکن مذاکره کنیم وبه توافق کلی برسیم.
ازاین رو ، وزیر امورخارجه با پیامی از طرف آقای خاتمی به آنجا رفت.گرچه توافق موردنظر درآن سفرحاصل نشد،ولی مذاکرات با آنها ادامه یافت.با روس ها هم به طور منظم مذاکراتی داشتیم . دراین رابطه من دوسفر به مسکو داشتم .ایوانف دبیر شورای امنیت و لاوروف وزیر خارجه وکیسلیاک معاون وزیر خارجه هم چند نوبت به ایران سفرکردند.

وزیرخارجه چین که پیش از توافق پاریس به تهران آمده بود پس از جلسه عمومی در جلسه خصوصی نکات قابل توجهی را مطرح کرد:او گفت : اولا شما سه کشور اروپایی را رها نکنیدزیرا به راحتی قدرت جایگزینی پیدا نخواهید کرد.دنبال چین و روسیه نباشید چون در آژانس ودرصحنه بین الملل اثربخشی اروپا باچین و روسیه قابل مقایسه نیست.

به ما تکیه نکنید وفکرنکنید ما درشورای امنیت می توانیم بایستیم و از حق وتو استفاده کنیم.

دوم اینکه گفت من به شما به صراحت می گویم که حجم روابط اقتصادی و تجاری ما با آمریکا و اروپا بسیار بالاست.حجم صادرات و واردات ما درمجموع به هزار میلیارد دلار بالغ می شود.طرف های تجاری ما عمدتا آمریکا،ژاپن و اروپا هستندوسهم بقیه کشورها با این سه قابل مقایسه نیست؛ بنابراین اگرتوقع داریدما رو در روی آمریکاو اروپا بایستیم ،ما این کار را دست کم تا بیست سال دیگر نمی توانیم انجام دهیم.

مانیاز به دوره ای از آؤامش داریم تا از لحاظ اقتصادی و تکنولوژی به اهداف خود برسیم .

من اگر درایران مسئولیتی داشتم می گفتم دوره ای برای پیشرفت های اقتصادی وعلمی خودتان مشخص کنید،بعدجلوی قدرت های بزرگ دنیابایستیدسوم اینکه گفت ما در آژانس وشورای امنیت می توانیم از طریق چانه زنی تغییراتی درقطعنامه ها ایجادکنیم ، ولی بیش از این ازما توقع نداشته باشید.

منبع/کتاب امنیت ملی ودیپلماسی هسته ای نوشته دکتر حسن روحانی صفحه 164



تاریخ انتشار : 18 تیر 1397 14:26



» اخبار مرتبط:

  • اتحادیه اروپا و آمریکا درباره توافق هسته ای بیانیه صادر کردند
  • تعلیق موقت تحریم‌های ایران از سوی اروپا
  • پایان نشست ظریف با جان کری و اشتون/ وزیران فرانسه و روسیه رفتند
  • پایان نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵/حدود یک ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته
  • "تماس ضروری غرب" با ایران در روزهای آتی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler