مشروح اخبار


» شیب اقتصادی رسانه ها /نگاهی به استقلال اقتصادی در رسانه ها



در دنیا بسیاری از آژانس های بزرگ خبری در تامین هزینه های خود به جیب دولت چشم دوخته و در خبررسانی تابع سیاست های دولت ویا حکومت هستنداین بدان معنی است که در انتشار اخبار از استقلال برخوردار

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(بند9 اصل 43)، تأکید شده است که اقتصاد ایران باید به مرحله خودبسندگی و استقلال برسد و از وابستگی رهایی یابد.

این بند قانون اساسی رهایی از وابستگی را مسیر اصلی رسیدن به استقلال میداند اگرچه در بند فوق منظور قانون گذار ، استقلال کشور بوده است ، اما بی شک این بند می تواند در بسیاری از مواردولو درمقیاس کوچک تر موضوعیت داشته باشد .

حال اگر مقیاس ما از کشور به یک رسانه تغییر کند می بینیم که یکی از راه های اصلی استقلال در یک رسانه برخورداری از استقلال اقتصادی است و این امر میتواند در حیات یک رسانه از اصلی ترین عوامل تاثیرگذارباشد.

به بیان ساده تر وقتی بنیه اقتصادی یک رسانه قوی است دربسیاری از فاکتورها اصطلاحا در مقایسه با رقبا دست بالا را دارد: قدرت جذب نیروهای متخصص ،حضور به موقع خبرنگاران در محل وقوع خبر،پوشش اخبار در کمترین زمان ممکن ،گستردگی جغرافیای توزیع ، چاپ نشریات با بهترین کیفیت ومهم تر ازهمه استقلال رسانه را میتوان از این موارد برشمرد.

در دنیا بسیاری از آژانس های بزرگ خبری در تامین هزینه های خود به جیب دولت چشم دوخته و در خبررسانی تابع سیاست های دولت ویا حکومت هستنداین بدان معنی است که در انتشار اخبار از استقلال برخوردار نیستند وحتی اگر بخواهند هم نمی توانند اصل را بر بی طرفی بگذارند ودرقبال درآمد اقتصادی راحت ممکن است مخاطبی را که به سختی بدست آورده اند در طول زمان براحتی وبدلیل بی اعتمادی مردم به رسانه از دست بدهند درست مانند آنچه برسر رسانه ملی ما در طی دو دهه آمده است.

اما برخی دیگر خصوصی ،استقلال محور و البته مخاطب پسند هستند. مثلا روزنامه " پستا" در ترکیه از سال 1995 میلادی شروع به فعالیت نموداین روزنامه وابستگی سیاسی ندارد، تیراژ سالانه این روزنامه در سال 2009 به  516،000 نسخه  در سال رسید که با احتساب دو روز تعطیلی هفتگی در این کشور وبدون درنظر گرفتن تعطیلات کریسمس ومذهبی بطور میانگین روزانه بیش از 103هزار نسخه در روز از این روزنامه به صاحب امیتازی هلدینگ دوگان چاپ گردید .

درایران نیز اصل استقلال اقتصادی یکی از دغدغه های رسانه ها بوده و هست ، تاجائیکه خبرگزاری ایسنا درتابستان سال 1392 یک نظرسنجی انجام داده که در جمع بندي کلي و بر اساس تجزيه و تحليل نتايج بدست آمده از پرسشنامه ، اينگونه نتيجه گيري کرد که منابع درآمدي نقش تعيين کننده اي در تامين استقلال يک رسانه دارند و این خبرگزاري نيز براي حفظ استقلال خود، بايد منابع درآمدي متنوع، مستقل و پايدار داشته باشد.

گرانی کاغذ ، حق بیمه ،رشد سریع شبکه های موبایلی ،نبود سرمایه گذار وفقدان اسپانسرهای مالی وحتی سیاسی امیدورای به استقلال اقتصادی در رسانه های استان را به حداقل رسانده است.

با این اوصاف شاید به یقین نتوان گفت که در استان کهگیلویه وبویراحمد رسانه ها استقلال اقتصادی دارند اما میتوان با اطمینان گفت برخی از مطبوعات ما استقلال رسانه ای دارند یعنی باهمه سختی ها و هزینه ها دوام می آورند و سلیقه مخاطب را به پول وخودسانسوری نمی فروشند. براساس استانداردهای جهانی یک رسانه تا رسیدن به مرحله جذب آگهی و درآمد زایی 3 سال پس از انتشتار را باید تحمل کند و شاید همین فاصله زمانی زیاد از یکسو و هزینه های زیاد رسانه داری در اقتصاد تورمی کشور باعث شده تا برخی از رسانه های ما از دست یابی به استقلال اقتصادی در آینده مایوس شوند

بی انصافی است تنها وتنها در این عدم استقلال رسانه ها را مقصر بدانیم چراکه نگاه اقتصادی و درآمد زا بودن به هرحرفه ،اپیدمی وار امروزه به همه بخش های جامعه سرایت کرده وحتی بخش فرهنگی کار را نیزتحت شعاع قرار داده تا جائیکه سوال اکثر مردم در اولین برخورد با مدیران رسانه ها ویا خبرنگاران پرتلاش این است که این حرفه چقدر درآمد دارد؟! و از دگر سوی متاسفانه گاها دیده میشود که استقلال رسانه به ناچار بخاطر ادامه حیات قربانی مبالغی ناچیز میشود و به طبع آن بایستی بخاطر همین اندک مبالغ، رکن چهارم دموکراسی از وظیفه اصلی خود فاصله بگیرد و شیب دردناکی را در آینده باید برای این صنف تصور نمود.

اما در کنار همه این نا امیدی ها باید افتخار کرد به نشریات و مطبوعاتی که علیرغم نداشتن بنیه مالی قوی امادرقامت یک رسانه برخوردار از استقلال اقتصادی هم چنان زنده وپویا هستند.

رسانه هایی که در حادثه ای مانند سقوط هواپیمای تهران –یاسوج درست برابر با استاندارد های خبری ،مخاطب را ماه ها با بررسی ابعاد مختلف حادثه آگاه نمودند، رسانه هایی که استقلال اقتصادی ندارند اما استقلال رسانه و قلم دارند.

سخن آخر اینکه مخاطب از ما صداقت میخواهد در خبر رسانی و ما خود خوب میدانیم که استقلال اقتصادی میخواهیم برای رسانه مردم بودند.

خدایاردرخش -سردبیر راک نیوز



تاریخ انتشار : 18 آذر 1398 12:18



» اخبار مرتبط:

  • سهم پول‌ کثیف در ایجاد رسانه‌ها مشخص شود
  • درگیری بازیکن استقلال با طرفداران این تیم!
  • لکسوس مدافع استقلال دردسر آفرین شد!
  • نجات استقلال تا این لحظه با گل بازیکن گچسارانی
  • دلیل مصاحبه‌ با قلعه‌نویی علیه‌ پرسپوليس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler