مشروح اخبار


» هفته سختی كه مجلس برای دولت رقم خواهد زد



اظهارات محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری روز سه‌شنبه وی این مرتبه نه‌تنها واكنش نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت بلكه موجب شد سایر مسئولان كشور نیز به این امر واكنش نشان دهند. نشست خبری احمدی‌نژاد شاید از آن جهت متفاوت با سایر نشست‌های خبری وی بود كه این مرتبه دامنه انتقادات احمدی‌نژاد به برخی مسئولان كشور و حتی مطبوعات و رسانه‌ها نیز سرایت كرد و كمتر كسی بود كه از انتقادات وی مصون مانده باشد. بیشترین انتقادات رئیس‌جمهور همچون همیشه متوجه مجلس، نمایندگان آن و از همه مهم‌تر، رئیس مجلس شده بود. او معتقد است، لاریجانی می‌توانست درجهت بهبود اوضاع به دولت كمك كند اما بدون شك هفته آینده هفته سختی برای دولتمردان خواهد بود چراكه بناست استیضاح وزیران صنعت، كشاورزی، آموزش و پرورش و طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس اعلام وصول و جلسه استیضاح وزیر ورزش نیز برگزار شود. اما تنها یك روز بعد از این نشست خبری نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد واكنش نشان داده و آن را یك نوع تسویه‌حساب رئیس‌جمهور با مجلس در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم دانستند.

قاضی‌پور: دولت به‌جای عذرخواهی فرافكنی می‌كند

خانه ملت نوشت؛ نماینده ارومیه در واكنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید تحریم‌ها هیچ اثری در شرایط اقتصادی ندارد حال چرا دولت مشکل را به گردن تحریم می‌اندازد؟ نادر قاضی‌پور ادامه داد: رئیس‌جمهور به‌جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است. آقای لاریجانی در نوسانات ارز محبت کردند که ۸۰ درصد مشکلات را به مدیریت منتسب کردند به‌نظر من هم‌اکنون ۹۹ درصد مشکلات اقتصادی به‌علت مدیریت است.

سبحانی‌نیا: دولت باید حرمت قوا را نگه دارد

نماینده نیشابور نیز در همین ارتباط گفت: قابل پذیرش نیست که رئیس‌جمهور کارهای مطلوب را به خود و دستگاه اجرایی و اقدامات ضعیف را به دیگران نسبت دهد. دستگاه اجرایی باید ضعف خود را در بخش‌های مختلف مانند اختلاس، مسائل فرهنگی، اقتصادی، تلاطمات ارز، اشتغال و کشاورزی بپذیرد. حسین سبحانی‌نیا، ادامه داد: دولت باید حرمت دستگاه‌ها و قوای دیگر را نگه دارد و نهاد قانونگذاری قسم نخورده است که از دولت دفاع کند، از این‌رو زمانی مجلس از دستگاه اجرایی حمایت می‌کند که به وظیفه ذاتی خود به‌درستی عمل کند. عباس رجایی، نماینده اراك نیز در همین ارتباط گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور خلاف سیاست‌های بودجه بود. احمدی‌نژاد کدام بخش از بودجه را عملی کرده است که ایراد به بودجه می‌گیرد؟

نعمتی: تمام تلاش مجلس كمك به دولت است

نماینده اسدآباد نیز تاكید كرد كه در شرایط كنونی كشور، رئیس‌جمهور باید از به كار بردن ادبیات تفرقه‌برانگیز پرهیز كند زیرا كشور بدون داشتن برنامه مدون اداره نمی‌شود و در سه ماهه اخیر سوء مدیریت بیشترین التهاب را به بازار تزریق كرده است. بهروز نعمتی ادامه داد: انتقادات وارده به دولت از سوی مجلس برای حل مشكلات كشور و مردم بوده است و در جلسات كمیسیون‌ها با حضور نمایندگان دولت گفته شده است كه تمام تلاش مجلس كمك به دولت بوده است اما به نظر می‌رسد دولت از این اقدام مجلس ناراضی بوده است.

ابوترابی: سه قوه مستقل عمل می‌كنند

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد نیز در همین ارتباط گفت: رئیس‌جمهور قصد پیگیری پرونده جوانفكر را دارد اما باید گفت كه جدای از آنكه سه قوه از یكدیگر مستقل هستند، قاضی نیز مستقل است و حتی رئیس دستگاه قضا نیز نمی‌تواند به قاضی امر و نهی كند. قانون اساسی باید به‌صورت كامل اجرا شود و رئیس‌جمهور از برداشت‌های شخصی بپرهیزد. اما انتقادات نمایندگان به اظهارات رئیس‌جمهور ظاهرا بنا نیست به همین واكنش‌ها ختم شود و آنان بنا دارند طرح سوال از رئیس‌جمهور درمورد وضعیت بازار ارز را جدی‌تر دنبال كنند. ظاهرا هفته آینده كه هفته كاری مجلس پس از یك هفته سركشی به حوزه‌های انتخابیه است یك هفته سخت برای دولت دهم است.

هفته سختی كه مجلس رقم خواهد زد

استیضاح وزیران صنعت، كشاورزی، آموزش و پرورش و طرح سوال از رئیس‌جمهور بناست در هفته آینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود. همچنین استیضاح محمد عباسی، وزیر ور‌زش و جوانان نیز كه هفته گذشته اعلام وصول شده بود در حالی بناست هفته آینده انجام شود که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با اشاره به موفقیت ایران در مسابقات المپیك و پارالمپیک از استیضاح وزیر ورزش توسط مجلس انتقاد كرده بود.

طرح سوال از رئیس‌جمهور جدی‌تر می‌شود

اما طرح سوال از رئیس‌جمهور كه برای دومین بار در دولت احمدی‌نژاد و تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود نیز با توجه به عزم نمایندگان بسیار جدی به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز كه مورد انتقاد شدید احمدی‌نژاد قرار گرفته بود بنا داشت روز گذشته یك نشست خبری برگزار كند؛ نشستی خبری‌ كه به‌نظر می‌رسید نوعی پاسخگویی لاریجانی به احمدی‌نژاد باشد اما این نشست خبری نیز بنا به‌دلایل نامعلومی لغو شد. رئیس سازمان بازرسی كل كشور و حتی یكی از مراجع عظام تقلید نیز از صحبت‌های روز گذشته رئیس دولت انتقاد كرده بودند.




تاریخ انتشار : 13 مهر 1391 11:45



» اخبار مرتبط:

  • احمدی نژاد نیامد، یک نماینده: زنگ بزنید تا بیاید!
  • اظهارات دیروز احمدی‌نژاد گل به خودی بود
  • ما باید وزیر اقتصاد، احمدی‌نژاد، و بهمنی را استیضاح کنیم.
  • ناطق‌درهنگام‌سخنرانی‌احمدی‌نژاد جلسه را ترک کرد
  • آقای احمدی نژاد گفت بودجه 91 اشکالات زیادی دارد و از این بابت متاسف است.
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler