مشروح اخبار


» لل



 
 
     |               
 
 
  مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر  
 
     
 
 
   
   
   
   
   
   
   
مسافران گرامی وهموطنان عزیز از آن جا که در بسیاری مواقع آشنا نبودن به برخی قوانین، ممکن است سرآغاز سفرمان را با تلخی درهم می آمیزد، اینک لازم دانستم اشاره ای به برخی قوانین که مسافران به آن نیاز دارند، بنظرخالی از فایده نیست.
● مسافران خروجی
مسافران خروجی که قصد دارند خاک وطن عزیزمان را به مقصد کشور دیگری ترک کنند ،اعم از این که ایرانی باشند یا خارجی می توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی به هر میزان و کالای غیرایرانی تا سقف مقرر در آیین نامه مسافران ورودی را همراه ببرند مشروط بر آن که هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند.
اشیای عتیقه و کتب خطی ممنوع است.
اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران به کار یا تحصیل اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل می توانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارایه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج کنند.
▪ خشکبار
خروج انواع خشکبار به همراه مسافر، به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد، بلامانع است. البته خروج برخی از آنها دارای محدودیت میباشد مثلا؛حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم است.
محدودیت های فوق شامل جهانگردانی که دارای گذرنامه خارجی هستند نمی شود.
خروج پسته، مغز پسته، خشکبار، زعفران برای مسافران به عتبات عالیات و سایر اماکن مقدسه ممنوع است.
▪ فرش و گلیم
خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف ۲۰ متر مربع مجاز بوده و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ ذکر شده وجود نخواهد داشت.
خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز است. خروج فرش های نفیس و سایر اشیایی که دارای ارزش های تاریخی و میراث فرهنگی هستند به همراه مسافر ممنوع است.
خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای زیارتی عراق، سوریه و عربستان سعودی ممنوع است.
▪ ارز همراه مسافر
ورود ارز به کشور به هر میزان آزاد است. بدیهی است مسافرین ورودی باید ارز همراه خود را با تسلیم اظهارنامه ارزی به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی (فرودگاه یا دیگر مرز ورود)اظهار و گواهی دریافت کنند.
به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خروج وجه نقد حداکثر به مبلغ ۰۰۰ر۵ دلار (و یا معادل آن به ارزهای دیگر) توسط هر مسافر بلامانع است.
خروج وجه نقد بیش از سقف تعیین شده موکول به ارایه اظهارنامه ارزی و یا اعلامیه بانکی مربوط (و یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه به صورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارز باشد) توسط مسافر خواهد بود.
خروج نقدی ارز در قالب چک و یا چک های مسافری بانکی بلامانع است.
میزان خروج و ورود ریال ایرانی همراه مسافر حداکثر ۵۰۰ هزار ریال است.
▪ طلا و نقره
ورود زیورآلات طلای همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتری، النگو، ساعت و... در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد بر آن منوط به کسب اجازه قبلی از بانک مرکزی است.
خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر، حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود.
خروج مصنوعات و ظروف نقره به عنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان سه کیلوگرم مجاز است مشروط بر این که اشیاء مذکور از زمره آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نشود.
▪ آثار هنری و اشیای عتیقه
خروج اشیای عتیقه، آثار هنری اصیل، کتاب های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی شده، اوراق مینیاتور، انواع سکه های گرانبها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع است.
▪ سلاح و مهمات
خروج اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است.
درقسمت بعدی به شرایط  کالای همراه مسافران ورودی به کشورمان خواهم پرداخت

مسلم داوودی-معاونت مسافری گمرکات استان فارس
 
 
 
   



تاریخ انتشار : 15 مهر 1391 02:29



» اخبار مرتبط:

  • مقررات جديد خروج طلا ، سکه و ارز از كشور
  • امکان سفر به عراق با خودروهاي شخصي
  • خروج سکه، ممنوع
  • توصیه های گمرک به زائران خانه خدا
  • مقررات گمركي حجاج اعلام شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler