مشروح اخبار


» پزشک متعهد گچسارانی نخستین عمل برداشت تخمک را با موفقیت انجام داد +جزییات



نخستین عمل برداشت تخمک(ovum pick up)، در مرکز فوق تخصصی خدمات ناباروری بی بی حکیمه خاتون(س)گچساران با موفقیت انجام شد.


مسئول مرکز خدمات ناباروری آی وی اف(IVF) بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان، با بیان اینکه فعالیت عملی مرکز IVF بیمارستان بی بی حکیمه خاتون(س) گچساران به عنوان دستاوردی دیگر از طرح تحول نظام سلامت، از هشتم دی امسال آغاز شده است گفت: در این مرکز فوق تخصصی اعمال IVF،IUI، میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI )و(PGD)صورت می گیرد.

دکتر پردیس بخشایی در گفتگو با راک نیوز افزود: این مرکز با دارا بودن آزمایشگاه آندرولوژی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی فوق تخصصی، بیوفیریزینگ، اتاق عمل و واحد مراقبت های پس از عمل جراحی، تنها مرکز دولتی IVF در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ارایه خدمات به زوجین نابارور با تعرفه های درمانی دولتی است.

نخستین عمل برداشت تخمک(ovum pick up)، در مرکز IVF گچساران از سوی دکتر پردیس بخشایی جراح و فلوشیپ نازایی و IVFانجام شد؛ در این عمل که نخستین مرحله از فاز دوم فرایند IVF است، 10 عدد تخمک گرفته شده از بیمار برای عمل لقاح، به آزمایشگاه جنین شناسی انتقال داده شد.

مسئوول مرکز ناباروری آی وی اف(IVF) بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان، گفت: این بیمار در فاز اولیه درمان، مراحل ویزیت، تزریق دارو، سونوگرافی و آزمایشات تخصصی لازم را با موفقیت گذرانده و برای این عمل آماده شده است.

دکتر بخشایی افزود: وضعیت ایده آل پس از تزریق دارو، وجود هشت تا پانزده تخمک است که در مورد این بیمار، شرایط ایده آل است.

روشIVF، با سابقه‌ترین شکل از روش‌های کمک باروری (ART) است که پس از تحریک تخمدان ها و تخمک ‌گذاری، تخمک‌ها و اسپرم دریافت و لقاح در خارج از رحم انجام شده و پس از تشکیل جنین در محیط آزمایشگاه، جنین به داخل رحم منتقل می شود.

معمولاً در مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک در رحم فراهم نباشد مانند انسداد لوله های رحمی و چسبندگی لگنی و یا تعداد کم و تحرک پایین اسپرم، از این روش برای لقاح استفاده می شود.

همچنین در مواردی که سایر درمان های ساده تر از قبیل تحریک تخمک گذاری و یا عمل IUI (تلقیح داخل رحمی) ناموفق باشد، زوجین کاندید عملIVF می شوند.

در طول یک سیکلIVF، تخمک‌های بالغ از تخمدان‌ها برداشته شده و در محیط آزمایشگاهی در مجاورت با اسپرم شوهر قرار داده می‌شود تا باروری تخمک و عمل لقاح انجام شود. سپس تخم بارور شده در شرایط مناسب کشت داده شده و پس از انجام تقسیمات جنینی در رحم مادر قرار داده می‌شود. بر حسب مراحل تکاملی جنین و شرایط رحم مادر، جنین در روز 3-2 یا 6-5 پس از تخمک‌ گیری، به رحم منتقل می‌گردد.

 IVFیا لقاح مصنوعی برای اولین بار در دنیا در سال ۱۹۷۸ در انگلستان توسط دکتر رابرت ادواردز انجام شد که جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۲۰۱۰ برای وی به ارمغان آورد. لوئیزی براون، کودک حاصل از این لقاح در ۲۵ ژوئیه ۱۹۷۸ به دنیا آمد. 

از آن تاریخ تاکنون حدود ۵ میلیون کودک به این روش در دنیا متولد شده‌اند.

گفتنی است قبل از شروع این عمل خبر فوت پدر دکتر پردیس بخشایی به وی داده شد که این پزشک متعهد و اخلاق مدار بر اساس تعهد کاری و حضور بیمار در اتاق عمل،عمل برداشت تخمک(ovum pick up) را به پایان رساند.

برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال راک نیوز در تلگرام به نشانیRAAKNEWS@همراه شوید. 

 پزشک متعهد گچسارانی نخستین عمل برداشت تخمک را با موفقیت انجام داد +جزییات



تاریخ انتشار : 15 دی 1397 19:22



» اخبار مرتبط:

  • با حضور وزیر بهداشت؛ مرکز فوق تخصصی خدمات ناباروری گچساران افتتاح شد.
  • نخستین مرکز فوق تخصصی خدمات ناباروری در گچساران افتتاح می شود/ امید زوج های ...
  • برای نخستین بار؛جراحی هیستروسکوپی در بیمارستان بی بی حکیمه (س)گچساران /راه ...
  • تولد نخستین نوزاد دختر حاصل از تخمک فریزشده درشیراز
  • آنچه که باید درباره پریودهای نامنظم بدانید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler