مشروح اخبار


» توضیحات یک خلبان درمورد هواپیمای جدید پراوز یاسوج-تهران



آیا ساخت فرودگاه یاسوج در یک منطقه کوهستانی در میان موانع طبیعی و بشر ساز را باید نمونه ای از فشار نمایندگان مجلس در ادوار مختلف دانست یا یک نیاز ملی.

 

با چشم‌پوشی از نبش قبر چگونگی تصویب و جانمایی فرودگاه، از سال گذشته تاکنون نوع هواپیماهای اختصاص داده شده به تنها مسیر پروازی شهر یاسوج به اصلی ترین چالش رسانه ای تبدیل شده است.


 

 

قریب یک ماه دیگر سالروز حادثه تلخ سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان است که در مسرپروازی تهران – یاسوج هرگز به فرودگاه مقصد نرسید.

 

تا ماه ها این حادثه غم انگیز تیتر اول رسانه ها و موضوع مورد پرسش افکار عمومی در استان و فراتر از آن در برخی قوا بود تا جائی که بخش وسیعی از مستندات برای استیضاح دو وزیر روحانی براساس این حادثه تنظیم شده بود.

 

استفاده از لاین هوایی برای سفر، خواسته مردم مرکز استان بوده که بعداز ماه ها با موافقت هواپیمایی آتا مسیر تهران –یاسوج وبالعکس فعال شد اما همزمانی تحریم ها، تورم و افزایش قیمت بلیط ها در راستای آزاد سازی قیمت ها باعث شد تا قیمت بلیط در این مسیر نیز روندی صعودی نسبت به قیمت ماه های قبل داشته باشد و فریادهای واسفا و لاکچری بودن قیمت ،مدیران این هواپیمایی را مجبور کردتا از ادامه خدمت دراین لاین هوایی منصرف شوند.

 

به گزارش راک نیوز از مرکز کهگیلویه وبویراحمد ؛ حالا با پیگیری های انجام شده مقرر شده از 21 دی ماه هواپیمایی ماهان دو روز در هفته به مقصد پروازی تهران-یاسوج وبالعکس به مسافرین این لاین خدمات هوایی ارائه کند.

 

این بار یک چرخش دیگر در رسانه ها ایجاد شده و رسانه هایی که تا دیروز قیمت ها را لاکچری می خواندند اکنون از پرواز رویایی جت ماهان و قیمت عالی و چگونگی ورود به سایت و خرید بلیط خبر می دهند.

 

اما رسانه ای دیگر در خبری هواپیمای ATR آسمان را که پیش تر ازآن در مطالب خود قراضه می نامیدند حال بر پرواز روزهای آینده BAE146 ماهان ترجیح داده و مدعی شده این هواپیما فرسوده و از رده خارج است.

 

 

مطلبی که برای قانع کردن مسئولان هیچ مبنای علمی وتخصصی نداشته و تنها برای دمیدن روح نا امیدی و یاس در جامعه ای که از سقوط در اذهان خود خاطره ای نکو ندارند به تحریر در آمده است.



به گزارش راک نیوز ؛ اگر خوش بینانه نگوییم غرض ورزی ، ولی نا آگاهی در این زمینه چنان جلوی دید نگارنده را گرفته که بدون توجه به منافع مردم نه تنهای برای نقد منصفانه به سراغ هیچ کارشناس خبره در صنعت هوانوردی نرفته بلکه برای خالی نبودن عریضه قناعت به ویکی پدیا کرده است.

او حتی درتعیین سن هواپیما نتوانسته با یقین سن وعمر مفید آن را اعلام کند و با کسر سال تولید از اتمام فعالیت خط تولید این مدل هواپیما عددی بین ۱۸ تا ۳۷ سال را برای بیان عمر هواپیما اعلام کرده است.

تاسف بار تر آنجاست که نگارنده درحالیکه بارها از ATR آسمان به عنوان قراضه نام برده بود اما حالا مدعی است همان قراضه از هواپیمای جت ماهان BAE146 بهتراست .!

عدم آگاهی و یا اصطلاحا کم سوادی نگارنده در صنعت هوایی آنجا محرز می شود که همین هواپیمایی که نگارنده معتقد است از رده خارج وعمرمفید آن منقضی شده همه روزه در مسیرهایی مانند تهران- شیراز- اصفهان ،مشهد، سیرجان و...پرواز دارد .

یکی  از خلبانان جوان  در مورد چرایی اختصاص هواپیمای جت BAE146 به مسیریاسوج-تهران به راک نیوز میگوید : برای انتخاب نوع هواپیما در یک منطقه اولین چیزی که در نظر می گیرند موقعیت مکانی آن فرودگاه است و سپس شرایط اقلیمی و کوهستانی مشخص می کند که چه نوع هواپیمایی بهترین توانایی و کار کرد رابرای آن منطقه دارد.

کاپیتان دلربا افزود: برای یاسوج هم فوکر ۱۰۰ و هم BAE در یه سطح هستند زیرا هر دو هواپیمای جت هستند ودر یک دسته بندی قرار می گیرند .اما فراموش نکنیم که BAE چهار موتوره هست واین یک امتیاز ویژه نسبت به دیگر هواپیماهای دراین رنج است.

وی با بیان اینکه به این مدل هواپیما ها هواپیماهای SHORT &MEDIUM RANGE می گویند ،اضافه کرد: در حال حاضر ایرلاین هایی مانند آسمان ، ایران ایر ، کارون و قشم ایر از فوکر استفاده می کنند ، و سایرین

یا MD یا BAE دارند که البته ماهان وقشم ایرتعداد بیشتری از این مدل هواپیما دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدین می گویند این هواپیما از رده خارج و فرسوده هستند گفت: از رده خارج بودن یا پایان عمر مفید یا فرسوده بودن با هم فرق می کنند .اگر سن هواپیمایی از عمر مفید گذشته باشد باتوجه به اینکه قطعات آنها تعویض می شود اصلا جای نگرانی ندارد، مضا فا اینکه در این مدت سال چند پرواز در روز داشته و در چه مناطقی پرواز داشته همه این ها در عمر مفید هواپیما تاثیر دارند.

بعنوان مثال گاهی اوقات دیده می شود هواپیماهایی که در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند ، شاید تا 10 سال هم قادر به فعالیت نباشند چراکه بال‌ها و بدنه هواپیما، در این مسیرها که هواپیما هر روز مورد فشار قرار می‌گیرد، همواره مستعد ابتلا به خستگی و کاهش عمر مفید هستند.

به گزارش راک نیوز ؛ یکی از وظایف رسانه ها نقد و مطالبه گری است و در استان کهگیلویه و بویراحمد فارغ از اینکه چه هواپیمایی و باچه ظرفیتی استفاده شود لازم است همه از این موضوع به عنوان مطالبه استانی حمایت کنند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی رسانه های سیاه نما هم از سقوط یک هواپیما خوشحال می شوند چون می تواند دستاویزی برای تاختن به دولت باشد و در نهایت نسبت به تعطبلی فرودگاه معترضند و راه اندازی فرودگاه نیز ناراحتشان می کند.امیداست این طیف به مرحله ای از بلوغ فکری برسند که منافع مردم را بر نگاه های بغض آلود خویش ترجیح دهند.

 



تاریخ انتشار : 19 دی 1397 23:10



» اخبار مرتبط:

  • انتقال سریع اجساد جانباختگان هواپیمای«ای تی آر» اولویت ستاد بحران
  • تکذیب ردیابی یکی از مسافران هواپیمای یاسوج با تلفن همراه
  • سکوت مسئولان هوایی درباره سقوط هواپیمای آسمان
  • هواپیمای وزیر بهداشت دچار نقص فنی شد
  • قیمت بلیت هواپیما از مبدا تهران +جدول
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام