مشروح اخبار


» آشنایی با فواید شیر مادر/ پروتئین شیر گاو متناسب با نیاز شیرخوار انسان نیست/ عوارض تغذیه کودک با شیرهای مصنوعی



کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: میزان پروتئین و سدیم شیر مادر به حدی است که به کلیه های نوزاد که هنوز کامل نشده اند آسیب نمی رساند.


به گزارش راک نیوز به نقل از  روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، فرناز شجاعی افزود: شیر گاو پروتئین بیشتری نسبت به شیر مادر دارد و دفع مقادیر اضافی برای کلیه های نارس نوزاد دشوار بوده و رشد شیرخوار انسان نسبت به شیرخوار سایر پستانداران کندتر است لذا به پروتئین کمتری نیاز دارد.

پروتئین شیر گاو متناسب با نیاز شیرخوار انسان نیست

 وی ادامه داد: پروتئین شیر گاو متناسب با نیاز شیرخوار انسان نیست، به طوریکه پروتئین شیر گاو بیشتر از نوعی است که در معده شیرخوار به صورت غیر قابل هضم در می آید اما پروتئین شیر انسان ضد عفونت و هضم آن آسان است .

وی با بیان اینکه مقدار آب موجود در شیر مادر کافی است و شیرخواران در 6 ماه اول حتی در آب و هوای گرم نیاز به آب اضافی ندارند، تصریح کرد: اما شیرخوارانی که با شیر گاو تغذیه می شوند به علت دریافت مقادیر زیادی از نمک ها، نیاز به آب اضافی دارند و دفع نمک های اضافی برای کلیه های آنها مشکل است .

وی اذعان داشت: ترکیب چربی شیر مادر برای رشد مغز، چشم و سلامت عروقی شیرخواران بی نظیر بوده و بهتر از سایر شیرها هضم و جذب می شود در حالی که مقدار چربی غیر اشباع شیر گاو بالا بوده و بدن را با مشکل افزایش کلسترول در سال های بعد مواجه  می کند .

شجاعی با اشاره به اینکه جذب املاحی مثل کلسیم، آهن و روی شیر مادر بیشتر از شیر گاو است، ادامه داد: حدود 70 تا 90 درصد آهن شیر مادر جذب بدن شیرخوار می شود، در حالی که جذب آهن شیر گاو بسیار ناچیز است.

وی ابراز داشت: به طور کلی مواد معدنی در شیر مادر برای تامین نیاز شیر خواران مناسب بوده زیرا ویتامین های شیر گاو کمتر از شیر مادر و جذب ویتامین های آن نیز بهتر است .

عوارض تغذیه کودک با شیرهای مصنوعی

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: شیرخوارانی که با شیر مصنوعی تغذیه می شوند در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی، گوارشی، اسهال و استفراغ، دل دردهای قولنجی و جمع شدن گاز، عفونت گوش، عفونت ادراری، مننژیت، اگزوما و آسم قرار دارد.

شجاعی یادآور شد: با مصرف شیر مصنوعی احتمال ابتلاء به چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری قند نیز در بزرگسالی افزایش می یابد.

وی ابراز داشت: ترکیب شیر مصنوعی یکسان است و همانند شیر مادر در هر وعده و با رشد شیرخوار برحسب نیازهای او تغییر نکرده و الگوی رشد و تکامل مناسب کودک را فراهم نمی کند.

وی گفت: کودکانی که از شیرمصنوعی تغذیه می کنند از فواید عاطفی تغذیه با شیر مادر و امنیت روانی ناشی از آن در دوران بلوغ محروم می شوند و این امر بر تکامل روانی_ اجتماعی کودک در آینده تاثیر می گذارد و شیر خوار از فواید شیرمادر در ارتقاء بهره هوشی نیز محروم می شود .

شجاعی عنوان کرد: شیر مصنوعی در هنگام تهیه به سهولت آلوده می شود و اگر سریع مصرف نگردد فاسد شده و احتمال ابتلاء به بیماری های گوارشی را افزایش می دهد.

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: طرز تهیه نادرست یعنی رقیق یا غلیظ درست کردن شیر مصنوعی کودک را با دریافت ناکافی یا زیاد مواد مغذی ( سوء تغذیه و چاقی ) مواجه می کند .

وی اذعان داشت: هزینه خرید شیر مصنوعی نیز چندین برابر هزینه مورد نیاز برای تغذیه مطلوب مادر است همچنین بیشتر بیمار شدن کودک به خانواده هزینه هایی را تحمیل می کند.

شجاعی با بیان اینکه تولید و مصرف شیر مصنوعی سبب آلودگی محیط زیست می شود، یادآور شد: شیر مصنوعی نیاز به بطری و سر شیشه، بسته بندی مخصوص و حمل و نقل دارد که علاوه بر تحمیل بار مالی به خانواده و مراجعات بیشتر درمانی، موجب الودگی محیط زیست و صرف منابع طبیعی می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با منع کودک از شیر مادر ضمن ایجاد برخی مشکلات برای شیر خوار مادر نیز از فواید شیردهی مانند وضع روحی روانی بهتر، دیر شروع شدن عادت ماهانه، تاخیر حاملگی مجدد، از دست دادن وزن اضافی، کاهش ابتلا به سرطان پستان و تخمدان و شکستن لگن، کاهش پوکی استخوان، بیماری قند و MS محروم می شود.



تاریخ انتشار : 26 دی 1397 15:34



» اخبار مرتبط:

  • هشدارهایی در رابطه با جگر گوسفند
  • کاهش دردهای قاعدگی با تغذیه مناسب
  • شیرخشک‌ گران شده است/هر قوطی ۲۵ هزار تومان
  • 7/3 درصد از کودکان کهگیلویه سوء تغذیه دارند
  • 50 درصد زایمان‌ها در گچساران به صورت سزارین است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler