مشروح اخبار


» در نشست فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با فعالان اقتصادی یاسوج چه گذشت؟/گزارش کامل تصویری




به گزارش راک نیوز "حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد شامگاه دوشنبه 1 بهمن‌ماه 97 در محل اتاق بازرگانی یاسوج مهمان فعالان اقتصادی استان بود.

در این نشست هر کدام از فعالان اقتصادی دیدگاه‌ها و نظرات خود را ابتدا مطرح کردند.

چنگیز هاشمی نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست با اشاره به عوامل ملتهب فضای کسب و کار در استان، اظهار کرد: آنچه که فضای کسب و کار استان را ملتهب کرده، ابهامی است که در این فضا به وجود آمده و آنقدرهای نظارت‌ها سختگیرانه شده که حتی کسی که هم مشکلی ندارد، ترس دارد.


هاشمی به تسهیلات بی‌حساب و کتاب گریزی زد و گفت: آنقدر تسهیلات بدون حساب و کتاب برای گاوداری، دامداری و پرورش ماهی .... داده‌اند که الان تسهیلات گاوداری برای سالن‌های رقص تالارهای عروسی هزینه شده است.

وی افزود: انحراف در تسهیلات واحدهای تولیدی استان بیداد می‌کند و متأسفانه نظارت و پایش هم صورت نگرفته است، به طور مثال این استان در بخش دامپروری استعداد بالایی دارد هم در تأمین گوشت قرمز خود با مشکل مواجه است و قیمت آن با سایر استان‌های که همچنین ظرفیتی ندارد. برابری می‌کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: ما نتوانستیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌همایمان استفاده کنیم، لذا حرف ما این است که فضا را مقداری تلطیف کنید.

استان کهگیلویه و بویراحمد، استان محدودی است و باید سپاه، و سایر دستگاه‌های استان با همراهی اتاق بازرگانی دست به دست هم دهند تا با یک شیوه درست و منطقی کارها را پیش ببریم و باعث حل مشکل واحدهای تولیدی و معیشت مردم شویم.

هاشمی تاکید کرد: باید در این مسیر از کسانی بهره ببریم که خاک خورده فعالیت اقتصادی و همین اصالت اقتصادی داشته باشد.

جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست نیز، اظهار داشت: امیدواریم در این شرایط که اقتصاد کشور توسط دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس اسلامی مورد هجمه قرار گرفته و اقتصاد کشور را نشانه گرفته‌اند مانند تمام رویدادهایی که در طول 40 سال گذشته رخ داده، بتوانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سپاه استفاده کنیم تا از این دوره هم مانند دوره‌های قبل سرافرازانه عبور کنیم و بتوانیم شاهد شکوفایی و رشد اقتصاد استان باشیم.

وی افزود: جنگ اقتصادی که علیه ما شروع کرده‌اند جنگی بسیار ناعادلانه است و به تعابیر همه انسان‌های آزاده دنیا و حتی کسانی که در بحث تجارت کار می‌کنند از جمله رئیس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی دنیا، این کار ناجوانمردانه و نابرابر است زیرا تجارت باید عامل دوستی ملت‌ها باشد و هیچکس حق ندارد تجارت ملت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه ما ملت به حقی هستیم و برای تمامیت ارضی و استقلال اقتصادی کشورمان تلاش می‌کنیم، گفت: دشمنان ما در طول 100 سال گذشته ثابت کرده‌اند که هرگز نمی‌خواستند ما مملکتی مستقل باشیم و روی پای خود بایستیم و به همین خاطر تلاش ما این است که در یک حرکت جدید همچون دفاع مقدس بتوانیم جلوی این توطئه‌ها را بگیریم.

کیانی عنوان کرد: سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی می‌تواند ثبات و امنیت اقتصادی را در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور به وجود آورد همانطور که خیلی جاها در حوزه اقتصادی که بخش خصوصی نمی‌توانست وارد شود و یا شرایط وارد شدنش را نداشت، توانست به درستی در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته ورود پیدا کرده و پروژه‌ها و شاهکارهای عظیمی را به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه همه ما در یک کشتی و سنگر هستیم و می‌توانیم با سپاه کارهای مشترکی را انجام دهیم، ابراز کرد: آنچه از سپاه می‌خواهیم شفافیت‌سازی در حوزه‌های اقتصادی است شفافیتی که نبود و نقصان آن سبب شده بر بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی فساد حاکم شود و این فساد به شدت بنگاه‌های ریشه‌دار را اذیت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: برای تولد و رشد یک بنگاه اقتصادی سال‌ها زمان نیاز داریم اما وقتی در یک شرایط نابرابر در یک حوزه فاسد و رانتی قرار می‌گیرد خسران جدی به مجموعه اقتصادی وارد می‌شود و همه تلاش‌ها و زحمات این مجموعه را از بین می‌برد.

کیانی تأکید کرد: بخش خصوصی همواره اهتمام جدی برای مبارزه با فساد داشته است، اما راه درست مبارزه با فساد را طلب می‌کند راهی که به فضای کسب و کار آسیب وارد نکرده و شرافت بنگاه‌ها را لکه‌دار نکند و صیانت از بنگاه‌ها را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر خصوصی‌سازی، بیان کرد: امروز بخش خصوصی به شدت نیازمند حمایت است زیرا برای تأمین منابع مشکلات جدی داشته و درگیر مشکلات تأمین نقدینگی است و این فرصت برایش ایجاد نمی‌شود که قیمت‌تمام شده محصولش را پایین بیاورد و به درستی محصول خود را ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به اهمیت ایجاد فرصت و شرایط لازم در عرصه‌های بین‌المللی، گفت: همانطور که سپاه در بسیاری از عرصه‌های بین المللی توانست عرضه اندام کند و قدرت خود را نشان دهد امیدواریم در شناسایی بازارهای بین‌المللی هم به بخش خصوصی کمک کند زیرا حضور سپاه در هر کدام از ممالک دنیا سبب می‌شود که بتواینم بخشی از بازار این کشورها را برای فروش محصولات خود در دست بگیریم.

کیانی به سایر مشکلات واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و ادامه داد: امروز به بهانه برخی مشکلات و یا به بهانه خرید محبوبیت برخی سیاست‌مداران در حوزه اقتصادی واحدهای تولیدی ما زمین‌گیر شده و خیلی‌ها فکر می‌کنند برای اینکه بهای قیمت تمام شده یک کالا برای مردم و مصرف‌کنندگان اقتصادی شود صنعتگر و بخش خصوصی ما باید بهای آن را بدهد این در حالی است که قیمت تمام شده کالا بر اساس پارامترهای متعددی از جمله تأمین متریال، عرضه و تقاضا و غیره است.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که مردم باید قدرت خرید داشته باشند و کالا با قیمت مناسب به دست آنها برسد و در عین حال بازرگان ما هم بتواند کارش را ادامه دهد بنابراین با تشکیل کمیته‌های مشترک با مجموعه دولت باید شرایطی را ایجاد کنیم که سبب ایجاد نارضایتی و تشنج و تشتت در بین مردم نشود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه در حوزه خدمات فنی و مهندسی که زیرساخت‌های اساسی استان است به صورت جدی به کمک سپاه نیازمند هستیم، گفت: از سپاه می‌خواهیم که کمک کند بنگاه‌های ما سر پا بایستند.

کیانی با انتقاد از نحوه نظارت دستگاه‌های اجرایی، گفت: وحدت رویه در برخی نظارت‌ها وجود ندارد و زیاد بودن تعداد دستگاه‌های ناظر، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ما را عاجز کرده است.

وی بیان کرد: اگر قراراست پروژه و پرونده‌ای مورد بررسی، بازبینی و بازنگری قرار گیرد باید یک بار این کار انجام شده و تکلیفش مشخص باشد و اینطور نباشد که دستگاه‌های مختلف نظارتی در هر شرایطی که لازم دیدند به به یک بنگاه ورود کرده و شیرازه آن بنگاه از هم بپاشد بلکه می‌توان بدون اینکه بنگاه و فعالیت‌های آن تحت تأثیر قرار گیرد بحث‌های نظارتی را انجام داد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه ظرفیت‌های سپاه فتح می‌تواند به حضور ما در بازار برخی کشورها کمک کند، گفت: سپاه فتح همچنین کارهای خوبی در حوزه کارآفرینی‌های خرد و کوچک انجام داده که می‌توانیم با همکاری هم این حوزه را بسط و گسترش دهیم و فارغ‌التحصیلان بیکار را در این حوزه ساماندهی کنیم.

در این نشست سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که سپاه هیچ گونه فعالیت اقتصادی نمی‌کند اما در نقش تسهیل‌گر برای ایجاد اشتغال و تولید در جامعه است اظهار کرد: سپاه در مورد هر موضوعی احساس مسؤولیت می‌کند و دغدغه‌ تولید کننده را می‌شنود و بدترین روز برای ما هنگام تعطیل شدن یک کارخانه و بیکار شدن کارگران است.

این فرمانده با اشاره به مشکلاتی که برای صنوف مختلف در استان پیش آمده از جمله اعتراض گلخانه‌داران اظهار کرد: در هر موضوعی که به مسائل اجتماعی و مردم ارتباط دارد ما نیز دغدغه‌مند هستیم و پی‌گیری می‌کنیم.

فرمانده سپاه فتح استان ادامه داد: مشکلاتی در استان وجود دارد که نهایتا ریشه آن‌ها به مشکلات فرهنگی برمی‌گردد که این مشکل فرهنگی گاه حاد است برای مثال تسهیلاتی در استان داده شده که معلوم نیست سرنوشت تسهیلات چه شده و به کجا انجامیده است.

وی با انتقاد از این که سیاست را در هر کاری دخالت داده‌ایم افزود: برای مثال مستخدم یک اداره که خانمش به دلیل قند خود هر دو پا را از دست داده صرفا به خاطر این که مخالف دیگری رای داده از خانه بیرون کرده‌اند که این به خاطر عدم درکی است که در استان از یکدیگر داریم.

خرمدل خودزنی را از عوامل مهم سکون استان دانست و گفت: با همه این مشکلات اما توانمندی‌های زیادی هم وجود دارد که در نمایشگاه هفته پژوهش استان آن را دیدم و باور نکردنی و قابل توصیف بود.

این فرمانده با تاکید  بر این که نگاه جامعی به مسائل در استان وجود ندارد اظهار کرد: باید بپذیریم که مانند دوران دفاع مقدس اکنون هم در جنگ با دشمن هستیم.
وی با انتقاد  از برخی اقدامات در استان که منجر به تعطیلی تولید و اشتغال می‌شود افزود: چرا باید آب کارخانه‌ای که 400 کارگر دارد قطع کنیم در حالی که در هر جای دنیا با چنین اقداماتی برخورد می‌شود.

این فرمانده همه مشکلات استان را به دلیل بخشی‌نگری دانست و گفت: همه به دلیل این است که نمی‌دانیم در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و در چنین موقعیتی چرخ اقتصاد  باید بچرخد لذا همه امروز باید تسهیل‌گر باشیم.

وی ادامه داد: در استان وضع نابهنجاری هم پیش آمده و برخی مدیران حتی به ما مراجعه کرده‌ و می‌گویند برای انجام دادن کار واهمه و ترس داریم و یا این که سرمایه‌گذار از استان فرار کرده و یا فرد دیگری شرکت خود را با نصف قیمت فروخته و از استان رفته است.

خرمدل گفت: بر همین اساس در روز 11 بهمن ماه با حضور نمایندگان استان و مدیران و قوای مختلف و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و شورای تامین و همه کسانی که با تولید و اشتغال سر و کار دارند جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا همه به راحتی حرف‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

وی گفت: در این جلسه به دنبال امضای میثاق نامه‌ای هستیم که بگوییم مسائل سیاسی برای خودتان اما در بحث اقتصاد و معیشت مردم همه فارغ از سیاست در کنار هم باشیم.

خرمدل به جلسه ای که متعاقبا با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی برگزار خواهد کرد اشاره و اظهار کرد: باید فضای مجازی هم به سمت تلطیف فضا برای رونق کسب و کار برود.

فرمانده سپاه کهگیلویه و بویراحمد به جلسه اختصاصی که به همراه سایر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظارتی و دستگاه قضایی استان برگزار می کند اشاره و اظهار کرد: برای تلطیف فضای روانی این کار را انجام می‌دهیم و معتقدیم که نباید در استان یک صنعتگر 6 ماه از وقت خود را صرف گرفتن یک مجوز کند و یک کارشناس همه دوندگی‌های او را بر باد دهد.



تاریخ انتشار : 2 بهمن 1397 02:04



» اخبار مرتبط:

  • فقر فرهنگی ریشه بسیاری از مشکلات در کهگیلویه و بویراحمد است
  • اتاق بازرگانی یاسوج برگزار می‌کند برگزاری کارگاه آشنایی با اصلاحیه قانون ما ...
  • بودجه عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت عادلانه توزیع شود
  • رئیس اتاق بازرگانی یاسوج:سفر دولت تدبیر و امید به استان کهگیلویه و بویراحمد ...
  • انتقادتند یک پیمانکار از سیاسیون:جابجایی اعتبارات در کهگیلویه و بویراحمد بر ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler