مشروح اخبار


» مرگ «حداقل پنج نفر» در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران



در مدت گذشته حداقل پنج نفر درشهرهای شیراز، فسا، و طبس به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول فوت شده‌اند و یک نفر بینایی خود را از دست داده است.

روز سه شنبه، ۱۰ مرداد، خبر دادکه دو نفر از افرادی که براثر نوشیدن مشروبات الکی تقلبی ومسمومیت با متانول در بیمارستان فسا بستری شده بودند، فوت شده‌اند و یک نفر نیز بینایی خود را از دست داده است.
براساس گزارش‌ها از روز پنج شنبه هفته گذشته ۴۲ نفر در فسا به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول به بیمارستان این شهر مراجعه کرده‌اند.

در همین حال محمود شکوهیان، رئیس بیمارستان فسا، روز دوشنبه اعلام کرده بود که ۳۶ نفر از این افراد مرخصی شده‌اند و شش نفر هنوز بستری هستند.

به گفته آقای شکوهیان، ۱۱ نفر از این افراد برای درمان دیالیز شده‌اند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

در همین حال سعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس، روز سه شنبه خبرداد که هفته گذشته سه مورد مرگ بر اثر مصرف مشروبات الکلی به این مرکز ارجاع شده که پس از آزمایش‌ها، علت مرگ هر سه نفر مسمومیت با متانول تعیین شده است.

به گفته آقای غلامزاده، دو نفر از افراد فوت شده ساکن شیراز بودند و یک نفر نیز ساکن شهرستان فسا بوده که در شهر طبس دچارمسمومیت شده و درحین انتقال به شیراز جان خود را از دست داده است.

هفته گذشته نیز مصرف «مشروب الکلی دست‌ساز» در شهرستان سیرجان در استان کرمان، به مرگ دست کم ۵ تن منجر شده و ۱۱۴ تن را نیز راهی بیمارستان کرده بود.

محمد صابری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اعلام کرده بود که «مشروب تقلبی آغشته به متانول بوده است».

متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول‌های بخش چاپ و تکثیر، چسب‌ها، رنگ و جلادهنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری کرمان، اعلام کرده بود که به این پرونده خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

به گفته آقای موحد، بر اساس تحقیقات نیروی انتظامی، راننده یک کامیون دو ظرف۲۰ لیتری مشروب «دست‌ساز» را از اصفهان تهیه و در سیرجان توزیع کرده است.

دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب کرمان، نیز از دستگیری چهار تن از مته‌مان و مظنونان این پرونده خبر داده است.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد و قاچاق بار‌ها در ایران منجر به مرگ و یا از دست دادن بینایی شماری از مصرف‌کنندگان آن در شهرهای ایران شده است.

از جمله در سال ۹۲، بیش از ۳۵۰ تن در چند شهر مختلف استان کرمان از جمله رفسنجان به علت نوشیدن نوشیدنی الکلی تقلبی مسموم شدند و ۷ تن نیز جان خود را از دست دادند.

سال گذشته، یک مقام سازمان پزشکی قانونی، در همایشی با موضوع «سوءمصرف و اعتیاد به الکل» گفته بود که بر اساس پرونده‌های ارسال شده به این سازمان، در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ سالانه به ترتیب، ۱۴۵ تن، ۹۳ تن، ۱۳۶ تن، ۱۳۵ تن و ۸۱ تن، بر اثر مصرف مشروبات الکی جان خود را از دست داده‌اند.

محمدرضا قدیرزاده، همچنین گفته بود که «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور ۶۵۸ میلیارد تومان است و ۲۳ کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد».

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

از جمله علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بود. برخی گزارش‌ها اما از مصرف سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نوشیدنی‌های الکلی در ایران حکایت دارد.

در همین زمینه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، سال گذشته اعلام کرد که در مدت ۱۰ ماه، نزدیک به ۳۰۰ هزار بطری مشروب خارجی و حدود ۲۰۰ هزار لیتر مشروب ساخت داخل در تهران کشف شده است.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز سال گذشته گفته بود که در مدت یک سال یک میلیون و ۴۲۷ هزار قوطی یا بطری مشروبات الکی کشف شده است.

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بهاعدام منجر شود./رکنا



تاریخ انتشار : 21 بهمن 1397 08:44



» اخبار مرتبط:

  • مسمومیت با مشروبات الکلی به کهگیلویه وبویراحمد رسید + جزئیات
  • فوری /مرگ ۴ شهروند بندرعباس بدلیل مصرف مشروبات الکلی/۱۴ نفرتاکنون بستری شده ...
  • کشف شکرهای "الکلی" توسط گمرک
  • دستگیری 70 زن و مرد و دوجنسه در رستوران شمال تهران
  • مسمومیت 14 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler