مشروح اخبار


» در گفت وگو با مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد: بدون سیستم بانکی پای سرمایه گذاری وتوسعه می لنگد



مدیرکل اموراقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد رونق وپویایی اقتصادی استان، علیرغم وجود بسیاری از مشکلات کلان کشوری را ازجمله برکات و تاثیرات انقلاب برشمرد و به نقش بی بدیل بانک ها در رونق اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: هرچند منکر مشکلات موجود در سیستم بانکی واصلاح آن نیستیم؛ ولی این امر دلیل نادیده گرفتن خدمات و نقش موثر بانکها نخواهد شد واگر سیستم وموسسات بانکی همکاری نکنند، قطعا پای تولید، سرمایه گذاری، رونق و توسعه می لنگد.


به گزارش خبرنگار راک نیوز در کهگیلویه و بویر احمد، غضنفر آرام با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد استانی محروم است که سالها تحت لوای سایر استانها قرار داشت و اکنون به برکت انقلاب، شاهد توسعه وعمران و آبادانی قابل توجهی دراستان هستیم، گفت: مسائل کشوری نظیر تحریم ها، مشکلات ارزی، افزایش سطح تورم در سطح کلان و بوروکراسی اداری و نیز کمبود زیرساختها از جمله راههای ارتباطی و ریلی مناسب و سیستم هوایی مجهز از جمله عواملی است که باعث شده سرمایه گذاری در استان با محدودیت ها و موانعی روبرو شود. وی افزود: در همین راستا در سال جاری 6 جلسه با سرمایه گذاران مختلف و با حضور استاندار برگزار شد که طی این جلسات مشکلات 12 طرح سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مرتفع گردید.
آرام پیش بینی و ارائه چند سامانه از جمله سامانه دادور و یاور در پنجره واحد مرکز خدمات سرمایه گذاری جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب وکار، حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط در رابطه با صدور مجوز در یک فضای فیزیکی مشخص ، تقلیل فرآیند اخذ مجوز به یک ماه وهمچنین اعطای مشوقهای سرمایه گذاری از جمله معافیت و تخفیف های مالیاتی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، نظیر پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی با نرخ 6درصد را از جمله اقدامات مهم در زمینه رفع موانع سرمایه گذاری دراستان عنوان کرد.
وی، برگزاری جلسات مختلف با بانک ها جهت پرداخت تسهیلات رونق اشتغال به سرمایه گذاران را ازدیگر اقدامات مهم دراین زمینه برشمرد وگفت: دراین راستا تهاتر بانکی که در تبصره 5 قانون بودجه وجود دارد، پیش بینی شده که سرمایه گذاران با استفاده از این فرصت می توانند بدهی خود را با سیستم بانکی تهاتر کنند.
تشریح عملکرد معاونت نظارت مالی و خزانه داری
رئیس شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصاد ودارایی دراستان در ادامه به تشریح عملکرد معاونتهای تحت مدیریتش پرداخت. وی با اشاره به اینکه معاونت نظارت مالی و خزانه داری از جمله معاونت های کلیدی اداره کل امور اقتصادی و دارایی است، عنوان کرد: وظیفۀ خزانه، پرداخت اعتبارات تملک واعتبارات جاری است. وی تصریح کرد: اعتبارات تملک مربوط به پروژه های عمرانی است واعتبارات جاری، پرداخت حقوق ومزایای کارکنان و سایر هزینه های اجتناب ناپذیر آنان را شامل می شود. نماینده وزیر اقتصاد در استان، نظارت بر اموال دولتی، برگزاری کمیسیون ماده 2 مربوط به مجوزهای خرید و فروش و مزایده ماشین آلات دولتی ، نظارت وکنترل و مستند سازی اموال غیرمنقول شامل ساختمانها، زمین، منابع ملی و همه املاک دولت را از جمله وظایف مهم معاونت نظارت مالی وخزانه داری برشمرد و اظهار داشت: تمرکز و تلفیق حسابهای دولتی از دیگر وظایف معاونت نظارت مالی وخزانه داری این اداره کل است.
وی بیان داشت: در این حوزه پس از اینکه هزینه در دستگاههای دولتی انجام شد، این دستگاهها یک تراز یا صورت حساب را به اداره کل امور اقتصادی و دارایی تحویل می دهند و این اداره کل این حسابها را در پایان سال تجمیع کرده و به وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی جهت ارائه به مجلس و تلفیق بودجه ارائه می کند.
بدهی های دولت دراستان 1400 میلیارد تومان است
به گفته مدیر کل اموراقتصادی و دارایی استان، حوزه نظارت مالی، مسائل مربوط به تغییر و تحول ذی حسابان به عنوان یکی از ارکان اصلی اداره کل امور اقتصاد و دارایی را مدیریت، سازماندهی و نظارت و کنترل می کند؛ چرا که کلیۀ پرداختهای دولتی در دستگاههای اجرایی توسط ذی حساب و تحت نظارت او پرداخت می شود و این افراد مسئول کنترل و نظارت بر نقدینگی، اموال ، سپرده ها و ضمانت نامه های بانکی در دستگاههای اجرایی هستند. آرام اظهار داشت: پرداخت حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی از دیگر وظایف خزانه استان است به طوری که کلیۀ حقوق دستگاهها را در یک روز معین، توسط بانک مرکزی به حساب کارکنان دولت واریز می کند.
مدیرکل امور اقتصادی ودارایی، انجام امور مربوط به سپرده دستگاههای اجرایی را از دیگر وظایف خزانه برشمرد وابراز داشت: ارائه اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران و دستگاههای اجرایی در ازای خدمات و پروژه های عمرانی نیز طی چند سال اخیر دراین اداره کل درحال انجام است که پس از آن و در یک سر رسید مشخص، نقدینگی به حساب ذی نفعان و پیمانکاران واریز می شود.
وی با اعلام اینکه کل بدهی های دولت دراستان 1400 میلیارد تومان است، عنوان کرد: 502 میلیارد آن مربوط به پیمانکاران است. آرام ضمن تشکر از پیمانکاران به عنوان همکاران و یکی از بازوان توانمند دولت که نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی استان دارند، افزود: سامانه حقوق و دستمزد، سامانه یکپارچه خزانه معین برای جذب سپرده ها، درآمد و حقوق و دستمزد، سامانه افتتاح حساب، سامانه سادا و سناما از جمله مهمترین سامانه های فعال درمعاونت نظارت مالی و خزانه داری است.
تشریح وظایف و عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع
آرام در خصوص فعالیت معاونت توسعه مدیریت و منابع اظهار داشت: انجام امورات مربوط به نیروهای انسانی از اهم وظایف و تکالیف این معاونت است که اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده است. برنامه ریزی برای تامین، نگهداشت و توانمندسازی نیروهای سازمانی، بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و انجام کلیه امور پرسنلی، تامین نیازهای رفاهی از جمله پرداخت حقوق و مزایا، بررسی و پیگیری امور حقوقی و قضایی، تهیه و تنظیم بودجه جاری اداره کل، تامین نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری واحدها، پشتیبانی شبکه های ارتباطی اداره کل، ارتقاء نیروهای انسانی بر اساس شایسته سالاری و عدالت محوری، یکپارچه سازی سیستمهای اداری و مالی برای کاهش زمان ارائه خدمات، ارائه گزارشات تحلیلی به نهادهای ذیربط، انجام امورات بیمه ای و بیمه های درمانی و درمان تکمیلی و ذخیره فنی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این معاونت در سال جاری است.
مدیر کل اموراقتصادی و دارایی استان اظهار داشت: از آنجا که معتقدیم که نیروی فعال و باانگیزه، نقش و تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت ارائه خدمات در ادارات دارند؛ لذا تمام تلاش ما بر این است تا امور اداری و پشتیبانی کارکنان در جهت ایجاد انگیزه و تسهیل و تسریع در فرایند انجام خدمات به شکل مطلوبی انجام شود. استقرار هیات 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم با تفویض اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی به استانها برای بررسی و پیگیری شکایات مودیان مالیاتی و جلوگیری از ارسال پرونده ها به مرکز و روند طولانی رسیدگی را نیز از جمله اقد امات مهمی است که توسط اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان انجام شده است. آرام در این خصوص گفت: اعضاء این هیات مشخص و تعیین گردیده است و در ماههای اخیر نیز اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و مشکلات بسیاری در حوزۀ امور مالیاتی استان حل و فصل شده است.
تشریح وظایف و عملکرد معاونت اقتصادی
نماینده وزیر اقتصاد دراستان با بیان اینکه معاونت اقتصادی ازدیگر معاونت های فعال دراداره کل امور اقتصادی ودارایی است، یادآور شد: دراین معاونت مسائل و سرفصلهای مهمی همچون حوزه سرمایه گذاری، پنجره واحد و فضای کسب وکار استان پیگیری می شود.آرام افزود: در همین راستا مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مستقر شده است که در این مرکز کلیه خدمات ومجوزهایی که یک سرمایه گذار نیاز به اخذ آن داشته باشد از طرف نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و حاضر دراین واحد در صورت نداشتن مشکل خاص صادر و ارائه می شود. نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان پیگیری وخدمات رسانی در ارائه مولفه و نماگرهای اقتصادی ومسائل مربوط به تورم، بیکاری، اشتغال ، تسهیلات بانکی ، سهام عدالت، یارانه ها را از دیگر وظایف تعیین شده در این معاونت عنوان کرد و گفت: اداره کل امور اقتصادی ودارایی به عنوان رئیس شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد ودارایی در استان، مسائل ومشکلات ادارات زیرمجموعه و تابعه خود از جمله اداره کل امور مالیاتی، گمرک، اموال تملیکی، بانک ها و بیمه های دولتی را در نشست ها و جلسات ماهیانه شورای هماهنگی، مطرح واحصا کرده تا پس از انعکاس این مشکلات به وزارتخانه، تدابیر و اقدامات لازم جهت رفع آنها اتخاذ گردد.
نقش مهم ستاد تجهیزدرآمد درتوسعه وآبادانی استان
دبیری و انجام امور و برنامه ریزی فعالیتهای ستاد تجهیز درآمد استان ازدیگر وظایف مهم این اداره کل است. دبیر ستاد درآمد، توسعه وتجهیز منابع استان یادآور شد: دراین ستاد کلیه درآمدهای استان پیگیری، وصول و به خزانه کل کشور انتقال داده می شود. آنگونه که ارام تشریح کرد، این ستاد نقش مهمی درتوسعه وآبادانی استان دارد. وصول به موقع درآمدهای استانی از اهم برنامه های این ستاد است آرام تصریح کرد: تلاش می شود با برنامه ریزی و انسجام در بین دستگاههای متولی وصولی درآمد از این فرصت در جهت توسعه استان استفاده شود و مازاد درآمد استان نیز برگشت داده می شود و در جهت رونق اقتصادی استان هزینه و مصرف خواهد شد.
استفادۀ 30 درصد ازظرفیت بانوان در اداره کل امور اقتصاد ی ودارایی استان
آرام با ذکر این نکته که وظایف و تکالیف و اقدامات این اداره کل بسیار زیاد و متنوع و شرح و بیان آنها در این فرصت اندک نمی گنجد، اظهار داشت: اداره کل امور اقتصادی ودارایی کهگیلویه و بویراحمد از دستگاههای اجرایی است که به عنوان یک دستگاه مادرتخصصی اقتصادی، علاوه بر ایجاد هماهنگی و تعامل میان دستگاههای تابعه خود، وظایف مختلف ومشخصی درحوزه های مختلف اقتصادی دارد. وی یادآور شد: اگر در استان شاهد رونق و بهبود فضای کسب و کار، اشتغال و سرمایه گذاری با وجود همۀ تنگناها ومحدودیت ها هستیم، نتیجه تلاش مقامات ارشد اجرایی استان و 103 نیروی توانمند و متخصصی است که در این اداره کل همۀ ظرفیت و توان خود را بکار گرفته اند و حاصل عملکرد آنان پویایی اقتصاد کهگیلویه وبویراحمد است. وی با تقدیر و تشکر از تلاشها و زحمات رسانه های استان در انتشار و بازتاب مسائل و مشکلات مردم و نیز طرح نقاط قوت و ضعف مدیران و دستگاههای اجرایی، اظهار امیدوار کرد که انشاء اله با تعامل، همکاری و خرد جمعی بتوانیم ضمن کاهش مشکلات استان، در راستای توسعه و ترقی و آبادانی استان گامهای مهم، اساسی و موثر برداریم. اداره کل امور اقتصادی ودارایی نه تنها درمباحث اقتصادی که در حوزۀ فرهنگی نیز به عنوان یک دستگاه موفق عمل کرده است. این اداره در 5 سال گذشته به صورت مستمر در بحث توسعه و ترویج فرهنگ نماز جزء 5 دستگاه برتر استان بوده است. این مجموعه در بکارگیری نیروهای شاهد و ایثارگر و توجه به استفاده از ظرفیت بانوان نیز از دستگاههای پیشرو دراستان است؛ به گونه ای که در اداره کل امور اقتصاد ی ودارایی استان، میزان استفاده از ظرفیت بانوان بیش از 30 درصد برآورد واجرایی شده است.
خبرنگار: مهناز جلالی



تاریخ انتشار : 28 بهمن 1397 00:25



» اخبار مرتبط:

  • درتشریح عملکرد اداره کل امور اقتصاد ی ودارایی کهگیلویه و بویراحمدعنوان شد: ...
  • مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد ...
  • مدیرکل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی تغییر می‌کند/سکان مدیریت در دستان یک ...
  • انتصابات جدید درکهگیلویه وبویراحمد ؛تعیین ذی‌حساب برای 11 دستگاه‌ دراستان
  • چالشهاومشکلات ذیحسابان کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler